Sektorkolejowy » Podróżowanie pociągiem w warunkach zimowych – kolej deklaruje stan pełnej gotowości

Podróżowanie pociągiem w warunkach zimowych – kolej deklaruje stan pełnej gotowości

pzez Adrian

Przygotowania kolejarzy do nadchodzącej zimy

Okres zimowy na kolei jest szczególnie wymagający. Stawia on przed pracownikami kolei wiele wyzwań przede wszystkim, gdy warunki atmosferyczne są wyjątkowo surowe. Zachowanie wysokiej jakości świadczonych usług jest trudniejsze niż zwykle, dlatego w odpowiedzi na nadchodzącą zimę na kolei miejsce mają przygotowania. Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zapewniają, że odpowiednio przepracowali okres przygotowawczy. Należy nadmienić, że przygotowania to nie wszystko. Wiele działań ma charakter ciągły i polega m.in. na nadzorowaniu, zarządzaniu, kontrolowaniu oraz gotowości do jak najszybszego reagowania w odpowiedni sposób.

W celu zapewnienia ciągłości oferowanych usług zorganizowane zostało zaplecze w postaci odpowiedniego sprzętu:

  • 279 pojazdów odpowiedzialnych za likwidację efektów powstałych w wyniku niesprzyjających warunków atmosferycznych
  • 215 odśnieżarek
  • 15 zespołów odśnieżnych
  • 49 pługów
  • więcej niż 900 maszyn oraz pojazdów przeznaczonych m.in. do transportowania śniegu (wózki motorowe, samochody, ładowarki, pociągi robocze)
  • 66 pociągów sieciowych wraz z urządzeniami, które służą do usuwania lodu z sieci trakcyjnej

Powołane zostały również zespoły szybkiego reagowania (179 zespołów). W przypadku wystąpienia wyjątkowo niekorzystnych warunków atmosferycznych, aby zapewnić ciągłość realizowanych przejazdów, planowana jest dyspozycyjność więcej niż 14 000 osób. Zdecydowana większość z nich to pracownicy PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. O zadaniach realizowanych przez pracowników kolei wypowiedział się Mirosław Skubiszyński, wiceprezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.:

„Monitoring warunków atmosferycznych, przygotowane zespoły pracowników i rozmieszczony w najważniejszych miejscach sprzęt do odśnieżania, mają zapewnić przejezdność linii. Sprawną organizację podróży, także w przypadkach niespodziewanych utrudnień na liniach kolejowych ma ułatwić bieżąca współpraca z przewoźnikami”

Pojawiły się również działania zapobiegawcze. Wszystkie składy, które mają pojawić się na torach kolejowych zimą, przejdą okresowe przeglądy techniczne. Ponadto PKP Intercity zajęło się także przygotowaniem rezerw w postaci wagonów oraz lokomotyw. Zostały one rozlokowane wśród najbardziej istotnych stacji kolejowych. Co więcej, spółka ta zdecydowała się na wykorzystanie specjalistycznych preparatów, które chronią tabor oraz układy hamulcowe przed oblodzeniem.

Warto dodać, iż bardzo istotnym elementem jest również sprawny przepływ informacji, dlatego Centrum Wsparcia Klienta pracuje nieustannie. Centrum Wsparcia Klienta zajmuje się m.in. organizowaniem pomocy dla podróżujących, przekazywaniem informacji w postaci komunikatów głosowych oraz bieżącym wsparciem na każdym etapie podróży. Okazuje się zatem, że utrzymanie ruchu jako jeden duży proces ma charakter wielowymiarowy.

Mając na względzie pasażerów i komfort ich podróży planowane są poczęstunki oraz w przypadku większych dworców stworzenie możliwości do przekazywania gorących napojów. Ponadto w przypadku obniżenia temperatury zewnętrznej poniżej -10°C na dworcach, które funkcjonują całą dobę, nie dojdzie do ich zamknięcia w ramach nocnej przerwy technicznej. Co więcej, w przypadku gwałtownego obniżenia temperatury oraz w sytuacjach nadzwyczajnych PKP S.A. ma prawo do zarządzenia całodobowego otwarcia wszystkich pozostałych dworców.

Autor: Damian Malesza
Fot. Jan Bury

Może Ci się spodobać

2 komentarze

Mateusz 4 grudnia 2021 - 22:04

Gdzie zostało wykonane zdjęcie??

Odpowiedz
Janek 8 grudnia 2021 - 20:28

LCS Konin

Odpowiedz

Zostaw komentarz