W czwartek 11 maja br. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała umowy z Budimeksem i Torpolem na wykonanie robót na linii kolejowej nr 104 z Chabówki do Nowego Sącza w ramach projektu pn. „Podłęże-Piekiełko”. Ich zakres obejmuje modernizację odcinków Chabówka – Rabka Zaryte oraz Klęczany – Nowy Sącz. Łączna wartość kontraktów to ok. 1,1 mld zł netto.
Po zawarciu umów z wykonawcami na modernizację odcinków linii kolejowej nr 104 z Chabówki do Nowego Sącza inwestycja wkracza w kolejny etap – realizacyjny. Przedsięwzięcie PKP PLK umożliwi powrót regularnych połączeń pasażerskich na tę trasę po ponad 20 latach przerwy.
„Projekt Podłęże-Piekiełko po wielu latach starań i oczekiwań wkracza w fazę realizacji. Jego całkowita realizacja polega na odbudowie linii łączącej Chabówkę, Rabkę, Mszanę Dolną, Limanową i Nowy Sącz oraz budowie linii z podkrakowskiego Podłęża południe: przez Gdów do Szczyrzyca i Tymbarku. To pokazuje naszą determinację w walce z wykluczeniem komunikacyjnym i potwierdza wiarygodność rządowych zapowiedzi” – podkreślał Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Zakres inwestycji obejmuje m.in. przebudowę torów, obiektów inżynieryjnych oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Na stacji Rabka Zaryte i na przystanku Rabka-Zdrój pojawią się nowe perony. Za modernizację odcinka Chabówka – Rabka Zaryte za ok. 366 mln zł netto odpowiedzialna jest spółka Budimex.
„Projekt, na którego realizację podpisano dzisiaj umowę, to długo wyczekiwana inwestycja kolejowa. Dzięki niej zwiększy się dostępność dla pasażerów oraz komfort i bezpieczeństwo podróżowania koleją. Wzrośnie także atrakcyjność kolei w województwie, jako ekologicznego środka transportu” – zaznaczał Grzegorz Puda, minister funduszy i polityki regionalnej.
Na odcinku pomiędzy bocznicą w Klęczanach a Nowym Sączem przebudowana zostanie m.in. stacja Marcinkowice, a także przystanki Nowy Sącz Chełmiec oraz Nowy Sącz Miasto. Modernizację tej części linii kolejowej nr 104 za ok. 784 mln zł netto zrealizuje konsorcjum w składzie: Torpol S.A. oraz Intop Warszawa sp. z o.o.
Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., podpisane kontrakty będą finansowane z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Warto przypomnieć, że przebudowa linii kolejowej nr 104 Chabówka – Nowy Sącz jest częścią większego przedsięwzięcia PKP PLK pn. „Podłęże-Piekiełko”. Zakres inwestycji oprócz modernizacji oraz elektryfikacji 75 km trasy z Chabówki do Nowego Sącza obejmuje również budowę 58 km nowej linii – łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
O modernizacji linii kolejowej nr 104 pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.
Autor: Damian Malesza