20 kwietnia 2022 roku premier Mateusz Morawiecki w miejscowości Janów Lubelski zapowiedział, że budżet Programu Kolej Plus zostanie zwiększony z 5,6 mld zł do ponad 11 mld zł. Umożliwi to realizację aż 34 projektów modernizacji lub budowy nowych linii kolejowych – wśród nich znalazł się projekt budowy linii kolejowej, która połączy Konin z Turkiem.
Projekt linii kolejowej Konin – Turek
Do Ministerstwa Infrastruktury zgłoszono prawie 100 wniosków w ramach Programu Kolej Plus. W województwie wielkopolskim ma powstać ok. 200 km nowych linii kolejowych. Linia kolejowa o długości 38,2 km pomiędzy Koninem a Turkiem ma przebiegać przez następujące miejscowości: Konin, Brzeźno, Żychlin, Żdżary, Kiszewy, Tuliszków, Grzymiszew, Imiełków, Słodków, Obrzębin, Turek Zachodni i Turek. To jeden z dwóch wariantów, które były brane pod uwagę (pisaliśmy o tym TUTAJ). Szacowany czas przejazdu koleją na trasie Poznań – Turek to 110 minut. Według wstępnych kalkulacji koszt wykonania takiej inwestycji to ok. 600 mln zł jednakże część ekspertów uważa, że ta kwota jest znacznie zaniżona.
O Programie Kolej Plus
Celem Programu Kolej Plus jest rozszerzenie sieci połączeń kolejowych do miast wojewódzkich. Chodzi o miejscowości, w których mieszka powyżej 10 tys. osób. Rządowy program bierze pod uwagę także te miejscowości, które posiadają połączenie kolejowe, ale wymagają one usprawnienia. Jest on skierowany głównie do jednostek samorządu oraz związków metropolitalnych, które deklarują zainteresowanie rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie, uwzględniając potrzeby komunikacyjne mieszkańców. Program Kolej Plus przyczyni się do dalszego eliminowania wykluczenia komunikacyjnego. Planowana realizacja programu to 2028 r.
„Polska nie jest archipelagiem, tylko bogatych miast. W Polsce miliony ludzi, większość Polaków mieszka w mniejszych i średnich miejscowościach. O nich nie tylko nie zapominamy, ale także powodujemy, że można lepiej planować rozwój, przemieszczać się z punktu do punktu poprzez połączenie kolejowe, które odtwarzamy już, ale będziemy w zwiększonej liczbie odtwarzać w najbliższych kilku latach poprzez nasz Program Kolej Plus” – mówił premier Mateusz Morawiecki.
Zakwalifikowane projekty z Wielkopolski
Do Programu Kolej Plus z województwa wielkopolskiego zakwalifikowały się również następujące projekty:
- Rewitalizacja kolejowego ciągu komunikacyjnego na liniach kolejowych nr 390 / 236 Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec – 64 km
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem – Czempiń – 21 km
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 Międzychód – Szamotuły – 56 km
- Rewitalizacja linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo – 22 km
„To niezwykle ważny program dla Polski – odtworzenia linii kolejowych. Sprawne państwo musi potrafić zajmować się wieloma sprawami jednocześnie. Musimy stawiać cały czas na rozwój, po to, aby setki miejscowości mogły się rozwijać normalnie” – mówił prezes Rady Ministrów.
O projekcie linii kolejowej na trasie Konin – Turek pisaliśmy już TUTAJ.
Autor: Damian Malesza
Fot: Jan Bury