Sektorkolejowy » Pociągi z węglem i olejem napędowym otrzymały pierwszeństwo przejazdu na niemieckich torach

Pociągi z węglem i olejem napędowym otrzymały pierwszeństwo przejazdu na niemieckich torach

pzez Adrian

Niemiecki rząd przyznał status priorytetowy pociągom, które dostarczają m.in. węgiel, olej napędowy, gaz oraz transformatory. Zabezpieczenie dostaw energii oraz ładunków niezbędnych do funkcjonowania elektrowni i fabryk. To odpowiedź na kryzys energetyczny.

Tylko transporty wojskowe z pierwszeństwem przed pociągami z węglem

W środę 24 sierpnia 2022 r. rząd federalny Niemiec podjął decyzję o przyznaniu pierwszeństwa pociągom, które realizują szeroko pojęte dostawy energii. Status priorytetowy dla tych pociągów towarowych będzie obowiązywał przez 6 miesięcy. Rozporządzenie przyjęte przez niemiecki rząd ma zabezpieczyć dostawy do elektrowni, fabryk i regionów, w których zapasy benzyny i oleju napędowego są mocno ograniczone.

„To nie jest łatwa decyzja, bo w razie wątpliwości oznacza, że inne pociągi muszą w tych przypadkach czekać” – podkreślał federalny minister transportu Volker Wissing.

Wszechobecny kryzys energetyczny mocno daje się we znaki nie tylko w Niemczech, ale również w całej Unii Europejskiej. Aktualne dostawy paliw dla niemieckiego przemysłu są niewystarczające. Nasi zachodni sąsiedzi byli mocno uzależnieni od dostaw ze wschodu. Niemcy postanowili także reaktywować swoje kopalnie węgla. Należy podkreślić, że duży wpływ na obecną sytuację ma niski poziom wody na kluczowych transportowych szlakach wodnych np. na rzece Ren. W Niemczech duża część surowców była transportowana barkami. Obecnie przepustowość niemieckiej żeglugi śródlądowej jest mocno ograniczona.

Przeciążona niemiecka sieć kolejowa

W niemieckim systemie kolejowym pojawiają się kolejne „wąskie gardła”. Wpływ na bardzo wysoki poziom wykorzystania kolei ma okresowy bilet za 9 euro, który cieszy się dużym zainteresowaniem. Prace budowlane i rosnąca liczba pasażerów stanowi nie lada wyzwanie dla niemieckiej kolei. Przeniesienie dodatkowej części transportu towarów na tory sprawia, że sytuacja staje się jeszcze bardziej problematyczna.  Richard Lutz, prezes Deutsche Bahn zwraca uwagę również na inny problem – niewystarczającą liczbę wagonów przeznaczonych do transportu węgla.

Opóźnienia w ruchu pasażerskim

Okazuje się, że nawet 60% niemieckich pociągów dalekobieżnych przyjeżdża opóźnionych. Należy pamiętać, że Deutsche Bahn nie zalicza do tych statystyk spóźnień do 6 min. W przypadku pociągów regionalnych – ok. 90% z nich dojeżdża punktualnie. Podróżni obawiają się, że niektóre z nich będą odwoływane. Stowarzyszenia pasażerów pociągów są przeciwni pierwszeństwu na szynach dla pociągów towarowych. Promocja na bilet za 9 euro trwa do końca sierpnia – wtedy okaże się, czy sytuacja w ruchu pasażerskim ulegnie poprawie. Aktualnie planując podróż niemiecką koleją, należy wziąć pod uwagę ewentualne opóźnienia.

Autor: Damian Malesza
Fot. Shutterstock.com

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz