W środę 26 października 2022 r. spółka PKP Intercity podpisała kontrakt z Pesą Bydgoszcz na zakup 16 nowych lokomotyw dwunapędowych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania. Będą pierwszymi tego typu pojazdami w taborze przewoźnika. Wartość podpisanej umowy to 554,6 mln zł brutto.
PKP Intercity rozszerza park taborowy
Umowa podpisana przez PKP Intercity z bydgoską Pesę obejmuje dostawę 16 lokomotyw hybrydowych, które będą w stanie rozpędzić się do 160 km/h w trakcji elektrycznej oraz 120 km/h w trakcji spalinowej. Ponadto w ramach kontraktu producent pojazdów będzie świadczył usługi ich utrzymania przez minimum 60 miesięcy i wykonywał naprawy gwarancyjne.
„Po raz kolejny mogę powtórzyć, że dotrzymaliśmy słowa. Deklarowaliśmy, że polski transport musi być bezpieczny oraz komfortowy i takie wydarzenia jak to dzisiejsze potwierdzają nasze deklaracje. Stawiamy na czysty, ekologiczny transport, dlatego robimy wszystko, żeby kolejni Polacy wracali na kolej. Polska jest obecnie europejskim liderem w inwestycjach transportowych, a zmodernizowane szlaki kolejowe są fundamentem sprawnego systemu transportowego. W zakresie inwestycji kolejowych polskie spółki, a wśród nich PKP Intercity i PESA Bydgoszcz, zawieszają poprzeczkę bardzo wysoko. Gratuluję podpisania kolejnej umowy, na której skorzystają przede wszystkim pasażerowie” – powiedział Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
Pesa Bydgoszcz zobowiązała się dostarczyć lokomotywy w terminie do 48 miesięcy od momentu podpisania umowy, jednak dostawa pierwszej z nich musi być zrealizowana w ciągu 30 miesięcy. Po sześciomiesięcznej eksploatacji pojazdu PKP Intercity chce mieć możliwość wprowadzenia ewentualnych poprawek technicznych przed wypełnieniem całego kontraktu.
„Podpisana dzisiaj umowa na zakup 16 nowych lokomotyw hybrydowych to duży krok w dalszym wzmacnianiu naszego parku taborowego. Będą to pierwsze tego typu pojazdy we flocie PKP Intercity i znacząco zwiększą one nasze możliwości eksploatacyjne. Inwestujemy w różne typy lokomotyw, aby jak najlepiej wykorzystywać możliwości sieci kolejowej w Polsce” – podkreślał Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.
Owocna współpraca na linii PKP Intercity – Pesa Bydgoszcz
PKP Intercity oraz Pesa Bydgoszcz zawarły już umowy o łącznej wartości 2,95 mld zł brutto. Warto przypomnieć, że w trakcie tragów Innotrans 2022, które odbyły się miesiąc temu w Berlinie, spółki podpisały kontrakt na naprawę na piątym poziomie utrzymania (P5) 59 wagonów serii 152A i 154A. Jego wartość to 376 mln zł brutto.
W ramach realizowanych umów przewoźnik odebrał od bydgoskiej Pesy 116 wagonów typu 111A-20, które przeszły modernizację i naprawę na piątym poziomie utrzymania. PKP Intercity czeka na jeszcze 9 takich pojazdów. Zgodnie z planem wszystkie odbiory mają zakończyć się w drugim kwartale 2023 r. wartość całego kontraktu to 540,4 mln zł.
W bydgoskich oraz mińskich zakładach trwa modernizacja składów ED74. Do tej pory przewoźnik odebrał 8 z 14 pojazdów. Wartość całego zamówienia wynosi 275 mln zł. Ostatni zmodernizowany skład ma trafić do spółki PKP Intercity w 2023 r.
PKP Intercity pod koniec 2020 r. odebrało także ostatnie ze 125 modernizowanych wagonów. Zrealizowany kontrakt był wart prawie 470 mln zł.
„Bardzo nas cieszy, że po raz kolejny zostaliśmy obdarzeni zaufaniem przez PKP Intercity i będziemy realizować następne zamówienie dla narodowego przewoźnika. Nasza dotychczasowa współpraca pokazuje, że wykonywane przez nas produkty oraz usługi cechuje wysoka jakość” – powiedział Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA Bydgoszcz.
Duże inwestycje w nowoczesny tabor
Umowa na 16 lokomotyw spalinowo-elektrycznych od bydgoskiej Pesy to część programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, w ramach którego do 2030 r. przewoźnik ma przeznaczyć 27 mld zł na nowoczesny tabor i ekologiczne stacje postojowe. Za 8 lat spółka zamierza uruchamiać ok. 2 razy więcej pociągów oraz podnieść standard podróży. Jak deklaruje przewoźnik „normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów” a „w 2030 r. cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany”. Nowe pojazdy mają zostać dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych. PKP Intercity chce zostać pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.
O inwestycjach PKP Intercity pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.
Autor: Damian Malesza
Fot. Ministerstwo Infrastruktury