Austriackie Koleje Federalne wprowadzają do floty piętrowe składy KISS Railjet. Za realizację zamówienia odpowiedzialny jest szwajcarski producent pojazdów szynowych – firma Stadler.
Kontrakt o wartości około 600 mln euro obejmuje dostawę 35 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych w dwóch wariantach. ÖBB zamówiło 14 sześcioczłonowych składów przeznaczonych do obsługi tras dalekobieżnych – Railjetów oraz 21 krótszych, czteroczłonowych jednostek, które będą wykorzystywane w ruchu regionalnym. Wielomilionowa inwestycja stanowi odpowiedź na rosnące potrzeby przewozowe oraz wpisuje się w długofalową politykę modernizacji taboru austriackiego przewoźnika.
Pierwszy egzemplarz KISS Railjet opuścił hale produkcyjne Stadlera i wkroczył w fazę testów. Wydarzenie to wzbudziło znaczące zainteresowanie wśród przedstawicieli sektora kolejowego oraz miłośników kolei, którzy z niecierpliwością oczekują na wprowadzenie tych nowoczesnych pojazdów do regularnej eksploatacji.
Jakie są pociągi piętrowe KISS Railjet dla ÖBB?
Nowe piętrowe pociągi od Stadlera wyróżniają się znacząco zwiększoną pojemnością, oferując 480 miejsc siedzących, co przekłada się na blisko 20% więcej miejsc w porównaniu do standardowego jednopokładowego pociągu Railjet. W składach zastosowano szereg rozwiązań usprawniających wymianę pasażerów na stacjach – pojazdy posiadają wejścia pozbawione barier oraz większe drzwi.
Zamiast tradycyjnej restauracji, ze względu na relatywnie krótkie czasy przejazdu na obsługiwanych trasach, producent wyposażył jednostki w dwie strefy gastronomiczne z automatami oferującymi przekąski i napoje.
Pociągi dysponują pełnym pakietem nowoczesnego wyposażenia, w tym gniazdkami elektrycznymi, portami USB, dostępem do Wi-Fi oraz zaawansowanym systemem informacji pasażerskiej. Komfort podróży zapewnia klimatyzacja, a bezpieczeństwo – system monitoringu. Na pokładzie znalazło się 6 toalet oraz przestrzeń na 8 rowerów.
Dla osób o ograniczonej mobilności przygotowano 2 dedykowane miejsca dla wózków inwalidzkich, wyposażone w regulowane na wysokość stoliki w środkowej części składu. Nowe jednostki osiągają prędkość maksymalną 200 km/h i oferują przedziały pierwszej oraz drugiej klasy. Szczególną uwagę zwrócono na aspekty związane z efektywnością energetyczną oraz redukcją hałasu podczas jazdy.
Railjety w regularnej służbie już w 2026 r.
Wprowadzenie Railjetów do regularnej eksploatacji zaplanowano na 2026 r. W pierwszej kolejności będą obsługiwały trasę Wiedeń – Salzburg. Po zakończeniu wszystkich prac przy budowie tunelu Semmering pojawią się także na odcinku łączącym stolicę Austrii z Grazem.
Inwestycja ÖBB pozwoli zwiększyć wydajność kolei na najbardziej obciążonych trasach. Ponadto wpisuje się w europejską politykę zrównoważonej mobilności, oferując pasażerom atrakcyjną alternatywę dla transportu drogowego i lotniczego.



Autor: Damian Malesza
Fot. ÖBB
Sprawdź również: