Sektorkolejowy » CPK: EY przygotuje biznesplan dla nowego poolu taborowego

CPK: EY przygotuje biznesplan dla nowego poolu taborowego

pzez DamianM

Centralny Port Komunikacyjny podpisał umowę z Ernst & Young gigantem świadczącym usługi z zakresu audytu oraz doradztwa podatkowego na przygotowanie biznesplanu i przeprowadzenie testu prywatnego inwestora dla planowanej spółki taborowej. Projekt o szacowanej wartości 8,7 mld zł ma zapewnić nowoczesne pociągi dla powstających linii Kolei Dużych Prędkości (KDP). W kontrakcie uwzględniono także tzw. prawo opcji dające możliwość zamówienia memorandum inwestycyjnego dla potencjalnego partnera kapitałowego.

Wybór doradcy, który przygotuje biznesplan dla poolu taborowego CPK, to istotny element przygotowań do przyszłej obsługi linii kolejowych CPK. Zakup pociągów i zarządzanie taborem są potrzebne do obsługi projektowanych linii Kolei Dużych Prędkości – wskazuje Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.

Analizy i konsultacje poprzedzające utworzenie spółki taborowej

W 2024 roku CPK przeprowadziło szereg działań przygotowawczych. We współpracy z Arthur D. Little opracowano analizę funkcjonalną potrzeb pasażera, uwzględniającą uwarunkowania techniczne taboru. Przeprowadzono osobne badania preferencji podróżnych na polskim rynku. Równolegle, wraz z TÜV Rheinland, stworzono model serwisowy taboru bazujący na doświadczeniach z Wielkiej Brytanii, Niemiec i Hiszpanii, określający podział kompetencji serwisowych między producenta, spółkę taborową i przewoźnika.

Spółka zrealizowała także szczegółowe konsultacje z krajowymi i zagranicznymi przewoźnikami kolejowymi w sprawie cech funkcjonalno-technicznych taboru oraz z organizacjami reprezentującymi osoby ze szczególnymi potrzebami (PRM) w celu określenia i eliminacji potencjalnych barier w podróży.

Finansowanie i model działania

Program Wieloletni CPK na lata 2024-2032, uchwalony przez Radę Ministrów 31 grudnia 2024 r., przewiduje finansowanie projektu z dwóch głównych źródeł. Kwota 1,7 mld zł ma pochodzić z emisji obligacji, natomiast pozostała część zostanie pozyskana z finansowania komercyjnego – kapitałowego oraz dłużnego. Model działania spółki wzorowany jest na sprawdzonych rozwiązaniach z rynków kolejowych Wielkiej Brytanii, Niemiec, Skandynawii i krajów Beneluksu.

Prace związane z przygotowaniem poolu taborowego muszą ruszyć z odpowiednim wyprzedzeniem. Biorąc pod uwagę czas potrzebny na produkcję taboru, a następnie na testy i dopuszczenia do ruchu, potrzebne jest minimum sześć lat od podpisania umowy. Naszym celem jest zapewnienie taboru do obsługi nowej infrastruktury, spółka CPK nie będzie jednak przewoźnikiem ani operatorem. Nasze zakupy będą skorelowane z planami zakupowymi innych spółek, w tym PKP Intercity – zaznacza Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK ds. inwestycji kolejowych.

Trzy kategorie taboru dla różnych potrzeb rynku

Spółka taborowa CPK planuje pozyskanie trzech rodzajów pociągów. Pierwszą kategorię stanowią składy InterCity KDP o prędkości eksploatacyjnej przekraczającej 300 km/h, przeznaczone do połączeń między aglomeracjami. Druga to dwusystemowe pociągi Aero Express (200 km/h) ze specjalnie dostosowanym wnętrzem do potrzeb pasażerów lotniska, obsługujące połączenia Warszawy i Łodzi z CPK. Trzecią grupę tworzą dwusystemowe składy InterRegio (200 km/h) do obsługi połączeń międzyregionalnych realizowanych na potrzeby zainteresowanych urzędów marszałkowskich lub ich operatorów.

Zakupy taborowe na potrzeby projektowanych przez CPK linii KDP będą przeprowadzone w sposób przemyślany i kompleksowy, według rozpoznanych potrzeb zainteresowanych podmiotów. Sfinansowanie zakupu przez spółkę taborową CPK redukuje ryzyko inwestycyjne organizatorów i operatorów, którzy w zamian za okresowy najem otrzymają nowoczesne pojazdy w wymaganym standardzie dostosowane do obsługi nowych linii kolejowych – deklaruje dr Filip Czernicki, prezes CPK.

Stan obecny i perspektywy rozwoju – duża część polskiego taboru jest mocno wyeksploatowana

Obecnie średni wiek pociągów w Polsce przekracza 30 lat, a jedynym taborem dużych prędkości dysponuje PKP Intercity – mowa o dwudziestu składach Pendolino, które mogą osiągać prędkość 250 km/h przy odpowiednio dostosowanej infrastrukturze. W latach 2023-2024 odnotowano dynamiczny wzrost przewozów pasażerskich na poziomie blisko 10% r/r. Zgodnie z Pasażerskim Modelem Transportowym, uruchomienie pierwszych połączeń KDP przyczyni się do dalszego wzrostu liczby podróżnych, generując tzw. efekt CPK. Rozwojowi rynku sprzyjać mogą również regulacje Unii Europejskiej związane z IV Pakietem Kolejowym, liberalizującym rynek przewozów pasażerskich.

Autor: Damian Malesza
Fot. CPK

Sprawdź również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz