Sektorkolejowy » Szwajcaria: Stadler zaprezentował pierwsze pociągi Flirt Evo

Szwajcaria: Stadler zaprezentował pierwsze pociągi Flirt Evo

pzez Damian

W zakładzie utrzymaniowym w Weinfelden miała miejsce oficjalna prezentacja pierwszych trzech egzemplarzy pociągów Flirt Evo. Elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) nowej generacji zostały wyprodukowane przez Stadlera. Wydarzenie stanowi kamień milowy w realizacji największego w historii szwajcarskich kolei zamówienia o wartości 2 mld franków, obejmującego dostawę 286 jednopokładowych składów dla przewoźników SBB, Thurbo i RegionAlps.

Nowe pojazdy, których regularna eksploatacja rozpocznie się w 2026 r., będą kursowały w ruchu krajowym oraz obsłużą połączenia transgraniczne w Niemczech, Austrii i Francji. Zamówienie obejmuje 2 warianty tj. czteroczłonowe jednostki o długości 73,5 m, mieszczące 370 pasażerów (w tym 146 na miejscach siedzących) oraz trójczłonowe składy o długości 57,8 m o pojemności 256 podróżnych (134 miejsca siedzące).

Vincent Ducrot, CEO SBB, podkreślił znaczenie tej ogromnej inwestycji: Flirt Evo będzie najnowszą wizytówką naszej floty w ruchu regionalnym. Zamówiliśmy 198 składów, które będą użytkowane niemal we wszystkich regionach Szwajcarii. Pojazdy zastąpią wysłużone jednostki serii Domino, Flirt (pierwszej generacji), GTW oraz Nina, które mają zostać wycofane z eksploatacji do 2034 r.

Konstruktorzy Stadlera wyposażyli Flirty Evo w szereg innowacyjnych rozwiązań. Przestronne strefy wielofunkcyjne oferują więcej miejsca na rowery, wózki dziecięce i bagaż. W każdym składzie znajdują się po 2 stanowiska dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich (również w pierwszej klasie) oraz toaleta przystosowana do potrzeb wszystkich pasażerów. Komfort podróży zapewniają gniazdka elektryczne w każdym przedziale oraz wydajny system klimatyzacji wykorzystujący nietoksyczny czynnik chłodniczy (R290).

Peter Spuhler, przewodniczący rady nadzorczej Stadlera, nie krył zadowolenia z powodu kontynuacji sukcesu pociągów z rodziny Flirt, która dotychczas dostarczyła ponad 2700 jednostek na całym świecie. Oprócz podstawowego zamówienia przewoźnicy mogą skorzystać z tzw. prawa opcji na dostawę dodatkowych 224 pojazdów. Z tej puli zamówiono już 43 składy tj. 10 dla połączenia Hochrhein-Bodensee-Express oraz 33 dla S-Bahn Basel.

Ustandaryzowanie floty pociągów regionalnych przyniesie znaczące korzyści w zakresie utrzymania i eksploatacji taboru. Wszystkie pojazdy będą serwisowane w zakładzie w Weinfelden, gdzie zostaną przeprowadzone również testy przed wdrożeniem pociągów do regularnej eksploatacji.

Autor: Damian Malesza

Sprawdź także:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz