Flota taborowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA) wkrótce zostanie zasilona 14. elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (EZT) ze stajni PESY Bydgoszcz. Proces produkcji pociągów Elf 3 w fabryce największego polskiego producenta pojazdów szynowych trwa w najlepsze. Zakup nowych jednostek pochłonie ponad 455 mln zł. Pierwsze z nich wyjadą na łódzkie tory w przyszłym roku.
W zakładach bydgoskiej PESY równolegle powstaje osiem pojazdów znajdujących się na różnych etapach produkcji. Część jednostek jest w fazie konstrukcji i malowania, w innych montowane jest już wyposażenie wnętrza. Dwa pierwsze ukończone pociągi trafiły do hali uruchomień, gdzie specjaliści testują wszystkie kluczowe systemy – od informacji pasażerskiej po układy hamulcowe i sterowanie. Na jednym z pojazdów rozpoczęto badania homologacyjne, sprawdzające zgodność z wymaganiami technicznymi. W kolejnym etapie jednostki przejdą testy dynamiczne na certyfikowanym torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.



Komfort i funkcjonalność dla pasażerów
Nowe trzyczłonowe EZT-y będą rozwijać prędkość do 160 km/h. Każdy pojazd pomieści do 350 pasażerów, oferując 160 miejsc siedzących. Pociągi wyposażono w szereg udogodnień: klimatyzację, biletomaty, system informacji pasażerskiej, bezpłatne Wi-Fi, miejsca na rowery, gniazdka elektryczne oraz monitory LCD. Szczególną uwagę poświęcono dostępności dla osób z niepełnosprawnościami i ograniczoną mobilnością.
Wzmocnienie łódzkich połączeń
Nowe jednostki będą obsługiwać kluczowe trasy w regionie, w tym linie Łódź Widzew – Łódź Fabryczna – Łódź Żabieniec – Zgierz oraz Łódź Widzew – Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska – Pabianice, a także połączenie między Sieradzem a Skierniewicami. Istotnym elementem planów jest wykorzystanie pociągów w powstającym łódzkim tunelu średnicowym.
Zakup 14 pociągów będzie kosztował ponad 455 mln zł, z czego 300 mln stanowią dofinansowania pozyskane przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego m.in. z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Autor: Damian Malesza
Fot. PESA
Sprawdź również: