697 mln zł to wartość kontraktu, jak PKP Intercity S.A. zawarła ze spółką H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS) na dostawę 81 nowych wagonów. Do odbiorcy dotarło dziś osiem z 81 wagonów, które zostaną włączone do składów InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC). Pozostałe producent dostarczy przed końcem roku. Do floty przewoźnika trafiły także dwie pierwsze uniwersalne lokomotywy spalinowe nowej serii SU4220 zmodernizowane dzięki wsparciu z funduszy unijnych.
Jakie są nowe wagony i lokomotywy?
Wagony mogą jeździć z prędkością do 200 km/godz. Wyposażono je m.in. w wygodne fotele, klimatyzację, system informacji pasażerskiej, gniazdka elektryczne przy każdym siedzeniu, indywidualne oświetlenie, wi-fi, wzmacniacze sygnału komórkowego, toalety z zamkniętym obiegiem.
Adam Laskowski, członek zarządu PKP Intercity, zapowiada, że spółka dąży do tego, by coraz większą część taboru stanowiły nowe i zmodernizowane pojazdy. „W 2030 nasza flota już w całości będzie składać się takich pojazdów” – dodał.
Również dzisiaj przewoźnik odebrał dwie pierwsze z modernizowanych uniwersalnych lokomotyw spalinowych nowej serii SU4220, które powstały w wyniku modernizacji klasycznych jednostek serii SM42. W pojazdach zamontowane zostały dwa nowoczesne silniki spełniające normę emisji spalin na poziomie Stage V.
Lokomotywy wyposażono także w mikroprocesorowe sterowanie poprawiające właściwości trakcyjne pojazdów i pozwalające ograniczyć zużycie paliwa. Po modernizacji wzrosło bezpieczeństwo pracy lokomotywy i jej niezawodność.
W sumie PKP Intercity będzie mieć 13 takich jednostek. Wartość kontraktu, w ramach którego zostaną przebudowane i unowocześnione, to 90,3 mln zł brutto.
FPS odbudowuje portfel zamówień
Poznańskie zakłady pojazdów szynowych działają od 1946 r. Od tego czasu wyprodukowano w nich 800 lokomotyw oraz 13,5 tys. wagonów. Obecnie FPS należy do Grupy Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. (ARP).
„Pamiętamy wszyscy doskonale trudną sytuację, w jakiej jeszcze kilka lat temu znajdowała się Fabryka Pojazdów Szynowych. Dzisiaj jest zupełnie inaczej: zapełniony portfel zamówień, kolejne zrealizowane kontrakty oraz odzyskana rynkowa pozycja i wiarygodność. Dzięki naszemu wsparciu i determinacji załogi, legendarny producent taboru wrócił na właściwe tory i odzyskał zaufanie wśród kontrahentów, co pokazuje rozwój współpracy z PKP Intercity” – powiedział podczas odbierania nowych wagonów Cezariusz Lesisz, prezes zarządu ARP.
W ostatnim czasie poznańskie zakłady zawarły kilka umów z PKP Intercity. W 2019 r. FPS zakończył dostawy 90 unowocześnionych wagonów typu 111A, które po modernizacji oznaczane są numerem 174A. Wartość tego zamówienia opiewała na około 410 mln zł brutto. W 2020 r. zmodernizowanych zostało 10 wagonów restauracyjnych za 61,3 mln zł brutto.
W sumie w ramach programu inwestycyjnego PKP Intercity zapłaci FPS ponad 1,25 mld zł brutto za produkcję lub modernizację nowych jednostek.
Autor: Agata Sumara
Fot. Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. / Facebook