Sektorkolejowy » Odbudowa ukraińskich torów – preferencyjne warunki dostaw szyn z Francji

Odbudowa ukraińskich torów – preferencyjne warunki dostaw szyn z Francji

pzez Damian

Na mocy międzyrządowego porozumienia pomiędzy Ukrainą a Francją, Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia, UZ) otrzymają dostawy szyn od europejskiego producenta na niespotykanych dotąd warunkach. Przez pierwsze 14 lat obowiązywania umowy korzystanie z dostarczonych produktów będzie praktycznie darmowe, a koszt kredytu na 35 lat wyniesie 0,0161% w skali roku.

Jak podaje UZ, „W 2023 r. Ukrzaliznycja otrzyma około 20 tys. ton szyn od wiodącego europejskiego producenta — Saarstahl Rail SAS. Produkcja i dostawy będą w całości finansowane przez rząd francuski na najlepszych warunkach kredytowania transportu kolejowego w historii niepodległej Ukrainy”. Jest to możliwe dzięki umowom między francuskim ministerstwem gospodarki i finansów a ukraińskim ministerstwem finansów.

Zgodnie z warunkami porozumienia 100% kosztów kontraktu na dostawy zostanie sfinansowane z preferencyjnej pożyczki udzielonej przez rząd francuski. Pożyczka zostanie udzielona na okres 35 lat z oprocentowaniem 0,0161% w skali roku. Okres karencji, w trakcie którego nie będzie konieczne spłacanie podstawowego długu, wyniesie 14 lat.

Ostateczny koszt dostaw zostanie określony na dwa sposoby – wg formuły uwzględniającej wahania cen produktów stalowych, złomu, energii elektrycznej, rudy żelaza, węgla koksowego lub według ustalonej ceny maksymalnej w wysokości 1950 euro za tonę. Sposób ustalenia ceny wybierze kupujący w zależności od tego, która cena w momencie dostawy będzie niższa. Wg tego wzoru obecnie koszt za tonę szyn z rynku europejskiego wynosi obecnie 1725 euro.

UZ wyjaśnia, że takie warunki dla Ukrainy oznaczają w praktyce, iż przez pierwsze 14 lat Ukrzaliznycja będzie praktycznie bezpłatnie korzystać z dostarczonych szyn. Wcześniej tego rodzaju zakupy odbywały się ze środków z kapitału obrotowego spółki lub były finansowane z kredytów na ogólnych zasadach rynkowych. UZ dodaje, że koszt kredytu na 35 lat dla Kolei Ukraińskich będzie prawie zerowy. Dla porównania: wcześniej zewnętrzne pożyczki na zakup szyn kosztowały od 3 do 20% rocznie.

Umowa ta daje szansę na zachowanie znacznej części kapitału obrotowego spółki, który jest potrzebny w bieżącym roku na odbudowę infrastruktury, zapewnienie stabilnego funkcjonowania tras pasażerskich i towarowych, unowocześnienie taboru i przywrócenie połączeń z terenami okupowanymi Ukrainy” – czytamy w komunikacie.

Przed rozpoczęciem rosyjskiej inwazji na Ukrainę głównym dostawcą szyn dla UZ były zakłady Azowstal w Mariupolu. W wyniku okupacji Mariupola przez najeźdźcę i zniszczeniu fabryki przez wojska rosyjskie produkcja wyrobów stalowych praktycznie przestała istnieć. Warto też dodać, że ceny produktów stalowych i innych towarów przemysłowych na rynkach Unii Europejskiej są znacząco wyższe niż ceny za te same produkty na Ukrainie w latach 2021–2022. Wynika to głównie ze wzrostu kosztów nośników energii oraz cen surowców. Tym samym dostawa szyn z Francji na Ukrainę za pośrednictwem koleji europejskich, która jest wliczona w koszt tony produktu, jest wielokrotnie droższa niż koszty logistyki i transportu z fabryk ukraińskich.

Autor: Agata Sumara
Fot. IRINA RYBAKOVA/UKRAINIAN GROUND/REUTERS

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz