Od czerwca 2018 r. na kilkunastu tysiącach przejazdów kolejowo-drogowych pojawiły się dwie żółte naklejki z indywidualnym numerem identyfikacyjnym przejazdu oraz telefonami alarmowymi. Wykorzystane oznakowanie już ponad 600 razy uchroniły od tragedii.
ŻółtaNaklejkaPLK zwiększa poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych
Żółte Naklejki PLK na przejazdach kolejowo-drogowych pozwalają na precyzyjne określenie miejsca wypadku, a kolejarze mogą szybko wstrzymać ruch pociągów. Naklejki z indywidualnym numerem identyfikacyjnym przejazdu i telefonami alarmowymi przyspieszają działania służb ratunkowych. Specjalne łącze pomiędzy służbami PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. odpowiedzialnymi za ruch pociągów a operatorami numeru 112 pozwala błyskawicznie zareagować na zaistniałe zagrożenia.
„Informacje na żółtych naklejkach umieszczone przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na przejazdach kolejowo-drogowych ułatwiają i przyśpieszają działania dla bezpieczeństwa kierowców oraz pasażerów pociągów. Wprowadzone rozwiązanie realnie ogranicza zagrożenia wynikające z niewłaściwego zachowania kierowców lub zdarzeń losowych. Dzięki informacjom na naklejkach, od 2018 r. wstrzymano ruch na przejazdach i ograniczono możliwość tragedii ponad 600 razy” – mówił Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Kampania „Bezpieczny Przejazd”
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. regularnie przekazują informacje o Żółtych Naklejkach PLK w ramach kampanii „Bezpieczny Przejazd”:
- w pociągach
- na dworcach
- portalach społecznościowych
- stronach internetowych partnerów kampanii
Infografiki, audycje radiowe, filmy oraz szkolenia informowały o tym, gdzie znajduje się Żółta Naklejka PLK i w jakich sytuacjach należy z nich korzystać.
#ŻółtaNaklejkaPLK w liczbach
Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., w okresie od 1 czerwca 2018 do 30 maja 2022 r. odebrali ponad 20 tys. zgłoszeń, które dotyczyły potencjalnych zagrożeń na przejazdach i terenach kolejowych. W ponad 600 przypadkach szybkie połączenie umożliwiło wstrzymanie ruchu pociągów na linii kolejowej i sprawne wezwanie pomocy. Okazuje się, że więcej niż 1400 zgłoszeń skutkowało wprowadzeniem ograniczenia prędkości jazdy pociągów w celu zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom oraz korzystającym z przejazdów.
Gdzie znajduje się #ŻółtaNaklejkaPLK?
Żółte Naklejki PLK są umiejscowione:
- na wewnętrznej stronie krzyży Św. Andrzeja – na przejściach dla pieszych (kat. E), przejazdach zabezpieczonych znakami (kat. D) lub znakami i sygnalizacją świetlną (kat. C)
- na napędach rogatkowych, czyli słupkach, do których przymocowane jest ramię rogatki – na przejazdach z rogatkami (kat. B i kat. A)
#ŻółtaNaklejkaPLK – co zawiera?
Na Żółtych Naklejkach PLK umieszczonych na przejazdach kolejowo-drogowych znajdują się trzy podstawowe dane:
- indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego – przypisany do konkretnego przejazdu (to nr linii kolejowej i jej kilometr). Pozwala operatorowi numeru 112 szybkie zlokalizowanie przejazd na sieci kolejowej i w terenie, dzięki czemu w ciągu kilku minut będzie można wstrzymać ruch pociągów i zminimalizować możliwość zdarzenia
- numer alarmowy 112 – pozwala zgłosić wypadek lub awarię na przejeździe kolejowo-drogowym
- numery podane „w razie awarii” – numery, które służą do informowania dyspozytora kolei na terenie konkretnego zakładu linii kolejowych m.in. o: usterkach urządzeń, uszkodzeniu oznakowania na przejeździe kolejowo-drogowym, jeśli nie ma bezpośredniego zagrożenia życia
Jak wygląda proces zgłaszania zdarzenia na przejeździe kolejowo-drogowym?
W przypadku zdarzenia lub awarii na przejeździe kolejowo-drogowym należy połączyć się z numerem 112. Następnie:
- kierowca podaje indywidualny numer identyfikacyjny z żółtej naklejki
- operator numeru 112 powiadamia specjalnie stworzonym łączem służby PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
- wydane zostaje polecenie wstrzymania ruchu pociągów
Przykładowe oznakowanie jednego z przejazdów kolejowo-drogowych.
Więcej informacji o projekcie #ŻółtaNaklejkaPLK można znaleźć na stronie kampanii „Bezpieczny Przejazd”.
O bezpieczeństwie na przejazdach kolejowo-drogowych pisaliśmy już m.in. TUTAJ i TUTAJ.
Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.