Deutsche Bahn (DB) od kliku lat pracuje nad modułowym, nowoczesnym, ekonomicznym i naszpikowanym nowinkami technologicznymi projektem pociągu zwanego Ideenzug. Pod szyldem projektu IdeaTrain działa zespół firm i specjalistów, którzy wspólnie z przedstawicielami kolei niemieckich, wytwarzają w wieloetapowym procesie nowy standard pociągu przeznaczonego dla kolei miejskich i regionalnych.
Autorzy i uczestnicy tego projektu skupiają się na tworzeniu nowych rozwiązań, urządzeń, aranżacji wnętrz i funkcjonalności, które mogą być przydatne dla kilku różnych modeli postaci. Każdy z określonych w projekcie modelowych pasażerów reprezentuje inną grupę, inne potrzeby i inne oczekiwania wobec transportu publicznego.
Dla tych pięciu zróżnicowanych postaci opracowano ponad 200 konceptów, które z etapu badań przeniesiono na przestrzenne wizualizacje 2D i 3D. Następnie wszystkie zwizualizowane modele zostały przetestowane na reprezentatywnej grupie docelowej odpowiadającej wszystkim modelom. Kolejnym etapem testów jest skonsultowanie możliwości ich wykonania i realności produkcyjnej z partnerami zewnętrznymi. Na tym etapie pojawiają się pierwsze realne opisy, dobory surowców czy też określana jest w ogóle możliwość wdrożenia pomysłu.
W efekcie do następnego etapu prac – rzeczywistego modelowania, po 13 miesiącach testów i konsultacji, trafiły 22 nowoczesne i innowacyjne moduły, z których ma być elastycznie projektowany i budowany nowy pociąg Ideenzug.
Ten swoisty generator pomysłów zaowocował przygotowaniem modeli w skali do 1:1 dla dwóch różnych typów pociągów. Dla kolei miejskiej IdeenzugCity oraz dla kolei regionalnych IdeenzugRegio.
Poniżej kilka z nowości, jakie znalazły się w modelowanych składach:
- toaleta nie jest jedną wspólną przestrzenią, ale sama w sobie składa się z oddzielnych modułów, z których można osobno korzystać w tym samym czasie i są to: toaleta z dodatkowym przewijakiem, pisuar i oddzielna umywalka do mycia rąk. Wszystkie moduły działają bezdotykowo;
- moduł rowerowy może być szybko uruchomiony i powstaje poprzez zmianę ustawienia i konfiguracji modułu pasażerskiego, w którym zmienia się układ siedzeń. Ośmiu pasażerów siedzących lub cztery rowery konfigurowane na bieżąco w odpowiedzi na potrzeby;
- moduł telewizyjny z dużym ekranem i wygodnymi ławami oraz stołami umożliwia oglądanie bieżących wiadomości lub ważnych transmisji, np. meczów reprezentacji;
- moduł siłowni dla pasażerów, którzy chcą aktywnie spędzić podróż i mogą zarezerwować sobie specjalną kabinę fitness, by np. pojeździć na rowerku, wysłuchując podpowiedzi cyfrowego trenera;
- wagon restauracyjny obsługiwany bez pomocy ludzi, wykorzystujący liczne zautomatyzowane urządzenia oraz technologię rzeczywistości rozszerzonej. Rozwiązanie to przypomina połączenie lotu w kosmos i posiłku w ultranowoczesnym wydaniu;
- moduły rodzinne zaprojektowano tak, aby razem mogły siedzieć naprzeciw siebie 3+3 osoby chcące wspólnie podróżować. A jeżeli dzieciakom znudzi siedzenie, mają do dyspozycji podręczny mini plac zabaw. Te moduły zaprojektowano tak, aby były atrakcyjne wizualnie dla dzieci, zapewniały liczne zabawy i ciekawe zajęcia oraz maksymalnie wyciszały tę przestrzeń, nie wpływając na komfort podróży innych pasażerów;
- jednoosobowe mobilne biura z komfortowymi fotelami, stolikami, ekranami i możliwością zaciemnienia szyb, tak aby uzyskać 100% dyskrecję i pracować bez obaw, że ktoś postronny będzie zerkał w nasze materiały.
Prace nad modułami i nowymi funkcjonalnościami trwają nadal, a jak zapowiadają współtworzący projekt specjaliści, zaskoczą wkrótce swoich pasażerów takimi rozwiązaniami, iż zdecydują się oni na porzucenie samochodów na rzecz podróży niemieckimi pociągami przyszłości.
Autor: Tomek Łucek
Fot. Deutsche Bahn