Sektorkolejowy » Niemcy: pociągi wodorowe zaczną wozić pasażerów jeszcze tego lata

Niemcy: pociągi wodorowe zaczną wozić pasażerów jeszcze tego lata

pzez Damian

W Dolnej Saksonii w Niemczech trwają przygotowania do uruchomienia przewozów pasażerskich z wykorzystaniem floty 14 pociągów z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Federalny Urząd Kolejowy w Niemczech (Eisenbahn-Bundesamt) wydał zgodę na ich użytkowanie na terenie całego kraju.

Jak powiedział Müslüm Yakisan, prezes Alstom w Niemczech, Austrii i Szwajcarii, firma, którą reprezentuje, jest pierwszym producentem pojazdów szynowych na świecie, który wprowadził na rynek flotę jednostek, do napędu których wykorzystywany jest wodór. Dodaje, że firma „ma jasny cel – zostać międzynarodowym liderem w dziedzinie alternatywnych technologii napędu kolejowego”. „Nasz pociąg wodorowy Coradia iLint jest dowodem na to, że innowacyjna, zrównoważona mobilność jest dziś rzeczywistością” – dodaje.

Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski wyposażony w ogniwa paliwowe

do przetwarzania wodoru w energię elektryczną. Producent deklaruje, że jest w pełni bezemisyjny (emituje jedynie parę wodną i wodę), porusza się bardzo cicho i płynne. Został wyposażony w innowacyjne rozwiązania, takie jak m.in. technologia czystej konwersji energetycznej, system efektywnego dostarczania i magazynowania energii w bateriach, inteligentny system zarządzania mocą napędową i dostępną energią.

Pierwsze na świecie dwa pociągi wodorowe przez półtora roku, w latach 2018–2020, z powodzeniem kursowały w regularnej komunikacji pasażerskiej w Niemczech i przejechały ponad 180 tys. km. Alstom sprzedał na tamtym rynku już 41 takich pociągów napędzanych wodorem, aby zastąpić istniejącą flotę pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Pierwsze seryjne pociągi wodorowe będą regularnie eksploatowane w Niemczech od 2022 r.” – zapowiadał Alstom w czerwcu ubiegłego roku. Wydana kilka dni temu homologacja potwierdza tę zapowiedź.

Pociąg wodorowy został skonstruowany specjalnie do użytku na niezelektryfikowanych trasach, a w samej Unii Europejskiej takich tras jest blisko połowa – 46%. Jednostki wodorowe wykorzystują istniejącą infrastrukturę bez konieczności inwestowania w jej elektryfikację.

Autor: Agata Sumara
Fot. siemens.com

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz