Cały projekt modernizacji będzie kosztował 53 mln euro. Rozpoczęto go w marcu tego roku, a zakończenie planowane jest na 2026 rok.
W następstwie konfliktu rosyjsko-ukraińskiego, który praktycznie sparaliżował transport morski zboża i innych towarów z portów Morza Czarnego, gwałtownie wzrosło zainteresowanie przewozami kolejowymi pomiędzy Ukrainą a krajami UE.
Właściciel terminalu intermodalnego INTERPORT, firma BB-TRADE, podjęła więc decyzję o znacznej modernizacji terminalu. Celem jest znaczne zwiększenie możliwości przeładunkowych terminalu dla substratów sypkich, kontenerów i towarów paletyzowanych pomiędzy wszystkimi rodzajami transportu.
„Z pomocą firmy konsultingowej EFA CZ, BB-TRADE udało się uzyskać grant z europejskiego programu CEF na ten projekt, stając się tym samym pierwszym słowackim podmiotem prywatnym, który czerpał wsparcie z tego programu” – mówi Tomáš Honomichl, prezes zarządu holdingu INTERPORT PARTNERS GROUP.
Terminal intermodalny firmy Interport przy Koszycach jest wyjątkowy ze względu na swoje położenie na wschodniej granicy UE, bezpośrednie połączenie z liniami kolejowymi o standardowym europejskim (1435 mm) i szerokim (1520 mm) rozstawie szyn, drogą ekspresową R4 łączącą Węgry i Polskę oraz sąsiedztwo z międzynarodowym portem lotniczym w Koszycach
Autor: Karel Novak
Źródło: railmarket.com
Fot. INTERPORT intermodal terminal