Sektorkolejowy » Małopolskie: 70 lat temu oddano do eksploatacji linię tramwajową do Nowej Huty

Małopolskie: 70 lat temu oddano do eksploatacji linię tramwajową do Nowej Huty

pzez Adrian

Otwarcie linii tramwajowej łączącej centrum Krakowa z Nową Hutą nastąpiło 7 listopada 1952 r.

Pierwsze prace przygotowawcze przy budowie nowej linii rozpoczęły się w styczniu 1952 r. Dwa miesiące później ukończono odcinek o długości 2,5 km. Niestety postępy prac zwalniały ze względu na problemy z dostawami materiałów. Roboty ziemne, które dało się wykonać przy użyciu prostego sprzętu i ludzkich rąk zrealizowano bardzo sprawnie, jednak położenie podkładów, przytwierdzenie szyn oraz ustawienie słupów nie było prostym zadaniem. Ze względu na opóźniające się prace przełożono termin otwarcia nowej linii tramwajowej.

Pomimo licznych przeciwności losu budowę torowiska udało się ukończyć. 7,5-kilometrowa trasa przebiegała od ronda zwanego dziś Mogilskim, następnie obok lotniska i monopolu tytoniowego w Czyżynach oraz przez budowany plac Centralny aż do bramy głównej Centrum Administracyjnego Huty im. Lenina. Uroczyste uruchomienie linii tramwajowej do Nowej Huty odbyło się 7 listopada 1952 r. Następnego dnia o godz. 430 rozpoczął się regularny ruch na linii nr 5, która miała 10 przystanków: ul. Cystersów, most na Białusze, Wieczysta, lotnisko Czyżyny, Czyżyny Monopol, Nowa Huta Miasto (Plac Centralny), droga obwodowa nr 3 (dziś A. Struga), Bulwarowa oraz Kombinat. Trasa była obsługiwana przez 13 potrójnych pociągów tramwajowych, które składały się wyłącznie z niebieskich, nowoczesnych wagonów typu N oraz ND. Kursowały co 5 minut aż do godziny 2230 – do rozpoczęcia nocnej zmiany w hucie.

Wraz z rozrastaniem się Nowej Huty rosła także liczba pasażerów. Co ciekawe przez rok tylko linia nr 5 przewiozła aż 16,5 mln osób.

Autor: Damian Malesza
Fot. MPK Kraków

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz