Wyremontowane mosty pozwalają na bezpieczniejsze podróże pociągiem
Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wyremontowanych zostało 8 mostów na Lubelszczyźnie. Wartość przedsięwzięcia to niemal 19 mln złotych. Inwestycja była finansowana ze środków własnych PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Należy podkreślić, że dobry stan obiektów ma ogromny wpływ na poziom bezpieczeństwa i sprawność przejazdów kolejowych.
8 wyremontowanych mostów
Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., usprawnione zostały przejazdy pociągów dalekobieżnych oraz regionalnych dzięki remontowi dwóch mostów na linii kolejowej nr 69 (Rejowiec – Zawada). Są to mosty, które przebiegają nad Wieprzem oraz Łabuńką. Wyremontowany most nad Łabuńką, który znajduje się nieopodal stacji kolejowej w Ruskich Piaskach, został wyposażony w:
- nowy system odwodnienia
- nowe przęsła
- nowe tory
Elementy mostu, które są wykonane z metalu oraz betonu zostały zabezpieczone specjalnymi powłokami ochronnymi, które zwiększą ich trwałość. Wzmocniono również przyczółki mostu. Ponadto, aby ułatwić utrzymanie tego obiektu, wybudowany został pomost, z którego będą korzystały służby techniczne.
Most, który przebiega nad rzeką Wieprz (gmina Zwierzyniec), zyskał dodatkowe przęsło, które pochodzi z przebudowy mostu Centralnej Magistrali Kolejowej. Na terenie obiektu zostały ułożone płyty żelbetowe oraz naprawiono przyczółki. Ponadto zbudowano nowy system odwodnienia oraz nowe schody, które umożliwiają dostęp do chodnika technicznego.
„Mosty kolejowe to infrastruktura ważna i wymagająca stałych prac. Dzięki działaniom PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. na terenie Lubelszczyzny transport osób i produktów w tych newralgicznych punktach jest szybszy i bardziej bezpieczny. Kolejowe trasy i położone na nich obiekty są tak dostosowywane, by kolej jak najlepiej spełniała potrzeby mieszkańców i gospodarki”.
– mówił Piotr Kaliszewski, asystent Wiceministra Infrastruktury Andrzeja Bittela.
Lepsze warunki transportu pomiędzy Łukowem a Radomiem
W ramach inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. modernizację przeszła dwutorowa przeprawa kolejowa nad rzeką Zalesianką, która znajduje się w miejscowości Ryki. Przeprawa w nowej odsłonie pozwala na realizowanie transportu na linii kolejowej nr 26 (Łuków – Radom) w lepszych warunkach. Podczas remontu wykorzystano przęsło, które pochodzi z mostu Kraków Główny – Medyka. Konstrukcja została osadzona na nowych filarach i przyczółkach. Na obszarze mostu powstały także strefy do obsługi technicznej.
Remont mostów ułatwił transport kolejowy pomiędzy Polską a Ukrainą
Przedsięwzięcie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. obejmowało także remonty następujących obiektów:
- most kolejowy nad rzeką Bug w Dorohusku – przejście graniczne pomiędzy Polską a Ukrainą. W ramach prac modernizacyjnych wymieniono uszkodzone przęsła oraz stalowe fragmenty mostu. Ponadto metalowe elementy zostały pokryte powłoką antykorozyjną. Przeprawa zyskała obustronne chodniki, z której będzie korzystała obsługa techniczna. Remont objął także naprawę filarów oraz przyczółków. Należy dodać, iż remont obejmował most z torem o szerokości 1435 mm
- most nad rzeką Wojsławką w Tuligłowach nieopodal Krasnegostawu. Most jest wykorzystywany przez pociągi towarowe, które kursują w stronę przejścia granicznego w Hrebennym. Przeprawa zyskała nowe podkłady i szyny. Metalowe elementy mostu zostały zabezpieczone powłoką antykorozyjną. Ponadto zbudowano chodnik dla obsługi technicznej mostu. Most nad rzeką Wojsławką zyskał również nowy system odwodnienia. Obiekt został wzmocniony, co umożliwia obsługę ciężkich składów towarowych
Do remontu wykorzystano elementy z innych rozebranych już mostów
Podczas realizacji inwestycji zostały wykorzystane elementy, które pochodzą z rozebranego mostu w Krakowie. Fragmenty krakowskiego mostu pozwoliły także usprawnić transport kolejowy na odcinku z Herb Nowych do Kępna. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.:
„W ramach zadania realizowanego ze środków własnych za 19 mln zł, PKP Polskie Linie Kolejowe w latach 2020/2021 wyremontowały także przeprawy na linii 81, Chełm – Włodawa, linii 66 Zwierzyniec Towarowy – Stalowa Wola Południe nad rzeką Biała Łada oraz linii nr 26 Łuków – Radom nad Wisłą”.
Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.