Przebudowa peronu w Kępnie
Dostępniejsza kolej i lepsze warunki podróży pociągiem w Kępnie, gdzie dojdzie do modernizacji peronu w ramach inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Zgodnie z planem prace budowlane mają rozpocząć się jeszcze w styczniu. Początkowy etap prac zakłada:
- oczyszczenie terenu
- przygotowanie terenu budowy
- umocnienie skarpy przy torach
- rozbiórka wysłużonego peronu
Usprawniona komunikacja
Nowy peron będzie przystosowany do potrzeb osób, których poruszanie się jest ograniczone. Wyższa platforma ułatwi wsiadanie oraz wysiadanie z pociągów. Ponadto użytkownicy kolei będą mogli skorzystać z wind, które znajdą się po obu stronach wiaduktu kolejowego. W trosce o osoby niewidome lub niedowidzące przewidziano specjalne ścieżki naprowadzające i nakładki w języku Braille’a.
Bezpieczniejsze i wygodniejsze korzystanie z usług kolei
Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., peron w nowej odsłonie, będzie wyposażony w nowe ławki i wiaty oraz antypoślizgową nawierzchnię. Sprawny przebieg podróży zapewni czytelne oznakowanie. Korzystanie z usług kolei po zmroku będzie bezpieczniejsze dzięki nowemu, wydajnemu oświetleniu LED. Dla rowerzystów przewidziano stojaki rowerowe. W ramach inwestycji odnowione zostaną także schody z dolnego poziomu stacji. Obok budynku obsługi pasażerów położone zostaną granitowe płyty, co pozwoli zachować historyczny charakter dworca.
Przy peronie pojawi się nowy tor. Inwestycja zakłada także regulację sieci trakcyjnej. Warto dodać, że prace modernizacyjne zostały zaplanowane w taki sposób, żeby miały jak najmniejszy wpływ na ruch kolejowy. Podczas trwania prac modernizacyjnych zostanie wykorzystany przebudowany już peron.
Koszt i finansowanie inwestycji
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będzie kosztowała około 15 mln złotych. Zakończenie prac budowlanych przewidziano do II połowy 2023 roku. Przedsięwzięcie jest współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko w Polsce
Wartość prac realizowanych w Polsce, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to łącznie około 100 mln złotych. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.:
„Z objętych projektem 22 peronów w 15 miejscowościach dostęp do pociągów już zwiększa 11 nowych platform:
W Wielkopolsce, na linii kolejowej Kluczbork – Poznań Główny, dostępność kolei zwiększy się na 6 stacjach i przystankach. Podróżni już zyskali lepsze warunki w Domaninie, Solcu Wielkopolskim, Łęce Opatowskiej i Pierzchnie, a w 2023 r. podróżni skorzystają z peronu w Słupi.
W województwie kujawsko-pomorskim pasażerowie wygodnie wsiadają do pociągów z nowego peronu w Zieleniu i Gniewkowie oraz dwóch wyższych platform w Książkach, Suchatówce i Turznie. Łącznie między Inowrocławiem a Jabłonowem Pomorskim oczekiwane warunki umożliwi przebudowa 15 peronów, również w Papowie Toruńskim, Rychnowie Wielkim i Kamionkach.
W województwie łódzkim w II poł. br. dostępniejszy peron powstanie na przystanku Wolbórka na linii kolejowej Warszawa Zachodnia – Katowice”.
Autor: Damian Malesza
Fot. Polskie Linie Kolejowe S.A.