Sektorkolejowy » Lubelskie: W Hrubieszowie przywrócono do użytku bocznicę kolejową przy Terminalu Gazu Płynnego

Lubelskie: W Hrubieszowie przywrócono do użytku bocznicę kolejową przy Terminalu Gazu Płynnego

pzez Adrian

W czwartek 20 października br. po 11 latach przerwy nastąpiło przywrócenie operacyjności bocznicy kolejowej w miejscowości Hrubieszów (woj. lubelskie). W rezultacie zwiększy się  zdolność przeładunkowa gazów płynnych z 3 do 15 tys. ton w skali miesiąca.

W uroczystości otwarcia brały udział zarządy spółek, PKP PLK i PKP Cargo oraz władze województwa lubelskiego i miasta Hrubieszów. Przez brak dostępu do szlaku kolejowego Terminal Gazu Płynnego w Hrubieszowie miał ograniczone możliwości przeładunkowe. Dzięki przywróceniu operacyjności bocznicy kolejowej jego zdolność przeładunkowa wzrośnie do ok. 150 tys. ton rocznie.

„Zwiększony potencjał pozwala na optymalne planowanie zaopatrzenia i daje pewność, że nasza spółka będzie konsekwentnie, pomimo trudnej sytuacji geopolitycznej, wywiązywać się ze swojej misji jako niezawodny dostawca paliwa w postaci gazów płynnych LPG na potrzeby społeczeństwa, instytucji, rolnictwa oraz przemysłu” – podkreślał Jakub Opara, członek zarządu Orlen Paliwa.

Ze względu na niestabilność łańcuchów dostaw, która jest spowodowana obecną sytuacją na Ukrainie, konieczne jest zapewnienie regularnych dostaw paliw i energii. Zatem bocznica ma znaczenie strategiczne.

Inwestycja ta jest potrzebna w tej trudnej, kryzysowej sytuacji, w której się znajdujemy. Ona zabezpieczy dostawy i zapotrzebowania na gaz LPG południowo-wschodnią Polskę” – powiedział Krzysztof Gałaszkiewicz, radny Sejmiku Województwa Lubelskiego.

Terminal Gazu Płynnego w Hrubieszowie stanowi alternatywę zaopatrywania regionu południowo-wschodniej Polski w gaz płynny transportem kolejowym, który jest pozyskiwany za pośrednictwem Terminalu Morskiego w Szczecinie, rafinerii w Płocku oraz Gdańsku, litewskich Możejek, czeskich Kralup i Litvinova.

„Rynek polskiego gazu to jest 2 mln ton gazu LPG. To jest ponad 2,3 mln samochodów osobowych, które są zasilane gazem LGP, ale i nie tylko. Bo to są farmy, suszarnie, gospodarstwa. O tym się mało mówi, bo wszyscy gaz LPG kojarzą z gazem ziemnym, że to jest to samo, ale to nie jest to samo” – powiedział Jakub Opara.

Warto dodać, że spółka Orlen Paliwa posiada 6 terminali w Szczecinie, Sokółce, Nowej Brzeźnicy, Krośnie Odrzańskim oraz 2 w Płocku.

Autor: Damian Malesza
Fot. Orlen Paliwa

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz