Sektorkolejowy » Kujawsko-pomorskie: PESA czy Newag? Wkrótce samorząd województwa wybierze producenta pociągów dla regionu

Kujawsko-pomorskie: PESA czy Newag? Wkrótce samorząd województwa wybierze producenta pociągów dla regionu

pzez Adrian

Zbliża się rozstrzygnięcie postępowania przetargowego na dostawę 5 nowoczesnych, czteroczłonowych, elektrycznych kolejowych zespołów trakcyjnych dla woj. kujawsko-pomorskiego. Składy będą kosztowały ok. 180 mln zł.

„W Kujawsko-Pomorskiem obserwujemy w ostatnim czasie wzrost liczby korzystających w regionalnej oferty kolejowej – obecnie o 25 proc. w stosunku do sytuacji sprzed pandemii. To oznacza m.in., że działania samorządu województwa na rzecz rozwoju regionalnego transportu kolejowego i przywrócenia mu znaczenia w połączeniach lokalnych są właściwe i pozytywnie odbierane przez obecnych i potencjalnych pasażerów” – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.

W lutym br. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego ogłosił przetarg na zakup 5 czteroczłonowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pojazdy miały zabierać na pokład co najmniej 435 pasażerów, z czego minimum 150 na miejscach siedzących, osiągać prędkość 160 km/h i być wyposażone w klimatyzację.  Kryteria oceny nadesłanych ofert były następujące: cena (60% wagi) oraz termin realizacji (40% wagi).

Otwarcie ofert miało nastąpić 31 marca 2022 r., jednak termin przesunięto o miesiąc. Złożono dwie oferty:

  • Newag S.A. z ceną 196 800 000,00 zł
  • PESA S.A. z ceną 172 107 750,00 zł

Okazało się, że przekraczały one znacząco budżet zamawiającego, który wynosił 132.225.000,00 zł brutto.

Od otwarcia ofert minęło prawie pół roku. Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego poinformował, że  finalizuje postępowanie przetargowe na zakup 5 nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pojazdy mają kosztować blisko 180 mln zł. Rozstrzygnięcie przetargów ma nastąpić za kilka dni.

Warto dodać, że samorząd województwa kujawsko-pomorskiego posiada aktualnie 13 szynobusów, 5 tak zwanych wagonów doczepnych oraz 10 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pojazdy są udostępniane operatorom realizującym pasażerskie przewozy regionalne na tym terenie – Arrivie i Polregio.

Pociągi mają być dostarczone w przeciągu 420 dni od podpisania umowy.

Autor: Damian Malesza
Fot. materiały własne

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz