158 mln euro to wartość dotacji unijnej zatwierdzonej przez Komisję Europejską (KE) na elektryfikację 364-kilometrowej linii kolejowej Kaišiadorys–Kłajpeda na Litwie. Natomiast 114 mln euro wynosi dofinansowanie zakupu 23 elektrycznych zespołów trakcyjnych dla regionu Ryga i Pieriga na Łotwie.
Trasa Kaišiadorys–Kłajpeda to część głównej linii kolejowej Wilno–Kłajpeda, jednego z najbardziej obciążonych ruchem odcinków litewskiej sieci. W lutym rząd litewski zatwierdził elektryfikację linii w celu zwiększenia konkurencyjności kolei, obniżenia kosztów eksploatacji i usunięcia głównego źródła emisji gazów cieplarnianych. Elektryfikacja linii znacząco wpłynie na skrócenie czasu podróży między Kaišiadorys a Kłajpedą.
Obecnie litewska sieć kolejowa jest jedną z najsłabiej zelektryfikowanych sieci w Europie. Poziom zelektryfikowana wynosi tam zaledwie 8%. Prace wykonane ze wsparciem finansowym z UE obejmą odcinki mierzące w sumie 364 km. W efekcie poziom elektryfikacji wzrośnie do 27% długości eksploatowanej sieci w tym kraju, a z trakcji elektrycznej składy będą mogły korzystać na długości 520 km. Rozwój kolei na Litwie przyniesie również budowa tras w ramach międzynarodowego przedsięwzięcia o nazwie Rail Baltica, w wyniku czego do 2030 r. elektryfikacją objętych zostanie 39% litewskich linii kolejowych. Całkowita długość czynnych linii kolejowych na Litwie wynosi obecnie 1920 km.
Autor: Agata Sumara
Fot. Lietuvos Respublikos Vyriausybė