- Najnowszy model ETR1000 dla Trenitaila: rewolucyjny pociąg dużych prędkości, który redefiniuje efektywność i komfort podróży kolejowych
- Strategiczne partnerstwo z NVIDIA: nowoczesne rozwiązania AI do cyfrowego zarządzania aktywami dla całego ekosystemu kolejowego
- Pierwsze na świecie wdrożenie technologii 5G dla systemów CBTC
Nowoczesny tabor kolejowy oraz innowacyjne rozwiązania z zakresu inteligentnej mobilności dla poprawy efektywności i przyśpieszenia cyfryzacji kolei, redukcji emisji CO2 w transporcie oraz poprawy komfortu pasażerów – tak można krótko podsumować obecność firmy Hitachi Rail na tegorocznych targach InnoTrans w Berlinie. Głównymi punktami programu były: prezentacja najnowszego modelu pociągu dużych prędkości ETR1000, produkowanego dla włoskiego przewoźnika Trenitalia, oraz oficjalne ogłoszenie strategicznego partnerstwa z NVIDIA, światowym liderem w dziedzinie technologii obliczeniowych opartych na sztucznej inteligencji.
ETR1000 dla Trenitalia: nowa jakość podróży koleją
ETR1000 to flagowy pociąg Hitachi Rail, który od lat wyznacza standardy w europejskim transporcie kolejowym. Najnowszy, udoskonalony model, zaprezentowany w Berlinie, oferuje jeszcze bardziej efektywne systemy energetyczne i lepsze osiągi dzięki przeprojektowanemu silnikowi trakcyjnemu i nowym jednostkom napędowym, a także wyższy poziom komfortu podróży. Do dyspozycji pasażerów będzie więcej miejsc w klasie Executive, dodatkowa przestrzeń bagażowa, wygodniejsze siedzenia oraz bistro z nową ofertą gastronomiczną. Ponadto, nowy pojazd będzie zintegrowany z innowacyjną platformą Hitachi Rail HMAX (Hyper Mobility Asset Expert), zapewniając inteligentne, cyfrowe zarządzanie zasobami w celu optymalizacji i poprawy terminowej konserwacji wybranych elementów pociągu, np. zestawów kołowych, oraz zwiększenia dostępności usług.
Jesteśmy dumni z ewolucji naszego flagowego pociągu ETR1000. W ciągu ostatnich dziewięciu lat technologia dużych prędkości Hitachi Rail zrewolucjonizowała sposób podróżowania pasażerów we Włoszech, a ostatnio także we Francji i Hiszpanii, osiągając prawie 200 milionów przejechanych kilometrów – co odpowiada liczbie aż 5 000 podróży dookoła świata. Jesteśmy przekonani, że dzięki rozwiązaniom zastosowanym w nowym pociągu jeszcze więcej pasażerów wybierze w przyszłości ten bezproblemowy, niezawodny i zrównoważony środek transportu – powiedział Giuseppe Marino, CEO Hitachi Rail.
Z raportu „Better Connected”, opublikowanego przez Hitachi Rail na początku 2024 roku, wynika, że znaczna większość (64 proc.) respondentów poparłaby zakaz lotów krótkodystansowych tam, gdzie istnieją dla nich alternatywy w postaci kolei dużych prędkości. Badanie wykazało również, że ponad jedna trzecia zakłada, że w ciągu najbliższych pięciu lat będzie częściej podróżować pociągiem.
Technologia AI na torach: partnerstwo z NVIDIA otwiera nowe możliwości
Tworząc nowy tabor kolejowy, firma Hitachi Rail rozwija jednocześnie technologie zwiększające efektywność całego ekosystemu kolejowego – pociągów, sygnalizacji i infrastruktury – dzięki cyfryzacji i sztucznej inteligencji. Podczas targów InnoTrans 2024 japońska spółka przedstawiła szczegóły nawiązanej w tym roku współpracy z NVIDIA. Dzięki niej, wspomniana pionierska platforma HMAX będzie wspierana przez platformy NVIDIA IGX oraz NVIDIA Holoscan, umożliwiające przetwarzanie dużych ilości danych na krawędzi sieci w czasie rzeczywistym. Do centrów operacyjnych przesyłane będą tylko istotne informację, co zapewni szybszy i skuteczniejszy monitoring całej infrastruktury oraz taboru kolejowego. To z kolei przełoży się na optymalizację usług, zwłaszcza konserwacyjnych i naprawczych, niższe koszty operacyjne i większa niezawodność transportu kolejowego. Współpraca z NVIDIA jest jednym z kluczowych elementów strategii cyfryzacji oraz rozwoju zrównoważonej, innowacyjnej mobilności przez firmę Hitachi Rail.
Pierwsze na świecie wdrożenie technologii 5G dla systemów CBTC
Podczas targów InnoTrans firma Hitachi Rail ogłosiła także swoje rewolucyjne osiągnięcie w zakresie rozwoju cyfrowej sygnalizacji, tj. pierwsze na świecie wdrożenie technologii 5G dla opartych na komunikacji (CBTC) systemów sterowania ruchem pociągów na linii Crosstown w Nowym Jorku, która przewozi 70 000 pasażerów dziennie, oraz na lotnisku w Hongkongu.
Technologia 5G została zintegrowana z zaawansowanym systemem sygnalizacji cyfrowej firmy Hitachi Rail – SelTrac™ CBTC, który wykorzystuje komunikację między pociągiem a ziemią w celu wsparcia zarządzania ruchem na linii kolejowej. Rozwiązanie to umożliwia zwiększenie wydajności, obniżenie kosztów oraz optymalizację infrastruktury kolejowej, ponieważ wykorzystanie sieci 5G – dzięki jej wysokiej przepustowości – znacząco zmniejsza infrastrukturę przytorową oraz zapewnia raportowanie danych pociągu w czasie rzeczywistym. W ten sposób Hitachi Rail wyznacza nowe standardy dla operacji miejskich na całym świecie i otwiera możliwości dla kolejnych rozwiązań cyfrowych, które w przyszłości mogą zrewolucjonizować transport publiczny.
Nowa era zrównoważonej mobilności z technologami Hitachi Rail
Wśród innych rozwiązań, prezentowanych przez Hitachi Rail na tegorocznych targach InnoTrans w Berlinie, znalazł się także system doradztwa dla kierowców GreenSpeed, z którym można było zapoznać się w makiecie kabiny maszynisty nowego hybrydowego pociągu akumulatorowego EuroMasaccio. Pojazd ten ma pojawić się na torach Europy Środkowej w 2027 roku.
Podsumowując, na targach InnoTrans 2024 Hitachi Rail zaprezentowało nie tylko swoje najnowsze, innowacyjne osiągnięcia, ale nakreśliło także wizję nowoczesnej, inteligentnej, cyfrowej i zrównoważonej mobilności, którą będą mogli się cieszyć zarówno operatorzy, jak i pasażerowie. Firma kontynuuje swoje inwestycje w badania i rozwój, aby wyznaczać nowe trendy i standardy na globalnym rynku kolejowym. W toku są m. in. prace nad pociągiem ETR1000 przystosowanym do podróży w trudnych warunkach klimatycznych i pogodowych dzięki takim rozwiązaniom jak zmodyfikowane systemy ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji oraz filtry zapobiegające uszkodzeniom związanym z pyłem i piaskiem.
Hitachi Rail planuje także rozwój swojej działalności na międzynarodowych rynkach, w tym także w Polsce.
Kolej to jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu, a dzięki rozwojowi infrastruktury dla pociągów dużych prędkości jest też coraz bardziej konkurencyjna dla krótkodystansowych lotów. To zdecydowanie czyni ją transportem przyszłości, także dla Polski, która ma bardzo duży potencjał, a jednocześnie potrzeby w zakresie rozwoju całego ekosystemu kolejowego. Jestem przekonany, że innowacyjne, inteligentne rozwiązania oraz nowoczesny tabor Hitachi Rail sprawdzą się na polskim rynku tak samo jak na innych europejskich rynkach, zapewniając niezawodność i efektywność kosztową operatorom oraz bezpieczeństwo i komfort pasażerom – powiedział Paweł Przyżycki, prezes zarządu Hitachi Rail GTS Polska.
Źródło: Hitachi