Zbudowany dla Trenitalia, akumulatorowy pociąg hybrydowy zmniejszy emisję dwutlenku węgla i zużycie paliwa o 50% i może przyjeżdżać na stacje i odjeżdżać z nich całkowicie na zasilaniu akumulatorowym.
Pociąg będzie pierwszym w historii taborem „tri-mode” (wykorzystującym zasilanie bateryjne, elektryczne i spalinowe), który wejdzie do służby pasażerskiej w Europie, jeszcze w tym roku.
Pociąg Blues „tri-mode” wykorzystuje pantografy tras zelektryfikowanych do pobierania energii z linii napowietrznych. Jednakże, gdy porusza się na niezelektryfikowanych liniach, zwykle mniejszych trasach regionalnych, kombinacja baterii i energii z silników diesla przejmuje kontrolę. Kiedy znajduje się w pobliżu stacji, baterie zasilają pociąg całkowicie, eliminując emisję, w tym szkodliwych NOx i zmniejszając hałas. Baterie mogą się ładować podczas pracy pociągu, zarówno w trybie spalinowym, jak i elektrycznym.
Prędkość maksymalna floty wynosi 160 km/h. Dodatkowa moc oferowana przez baterie pokładowe oznacza, że przyspieszenie i osiągi pociągu Blues są lepsze niż istniejących pociągów spalinowych, co pozwala na skrócenie czasu podróży dla pasażerów.
Andrew Barr, Group CEO, Hitachi Rail, powiedział:
„Pociąg Blues, z pionierską hybrydową technologią akumulatorową, jest ogromnie ważnym sposobem dla kolei w całej Europie na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla przy jednoczesnym usprawnieniu podróży pasażerów”.
Pociąg Blues jest wyposażony w innowacyjny cyfrowy system zarządzania ruchem kolejowym ERTMS (European Rail Traffic Management System), który do tej pory był stosowany tylko w pociągach dużych prędkości. System ten przyczynia się do zmniejszenia śladu energetycznego i emisyjnego kolei poprzez regulację prędkości, przyspieszenia i hamowania pociągów. ERTMS zwiększa również bezpieczeństwo, umożliwiając automatyczne uruchamianie funkcji bezpieczeństwa pociągów, w tym hamowania awaryjnego w przypadku zagrożenia lub przekroczenia przez pociągi prędkości liniowej na torze. ERTMS jest uznawany za europejski standard kolejowy, dzięki czemu Blues Train jest wysoce interoperacyjny i nadaje się do eksploatacji w całej Europie.
Autor: Karel Novak
Fot. Karel Novak
Źródło: railmarket.com