Sektorkolejowy » Druga edycja Kongresu Entuzjastów i Przyjaciół Kolei za nami

Druga edycja Kongresu Entuzjastów i Przyjaciół Kolei za nami

pzez Damian

Doroczne spotkanie organizacji i aktywistów kolejowych odbyło się w dniach 1-2 października 2022 roku w Rogowie (woj. Łódzkie). Kongres entuzjastów i przyjaciół kolei to cykliczne wydarzenie, przygotowywane przede wszystkim dla osób, które działają aktywnie w organizacjach i środowiskach zaangażowanych w ochronę i promowanie transportu kolejowego.

Na drugą edycję Prezes Fundacji ProKolej – dr Jakub Majewski – zaprosił do centrum Polski, do województwa łódzkiego, w szczególnie piękne jesienią miejsce – przy Arboretum SGGW. Spotkanie w Rogowie zgromadziło zarówno profesjonalistów zajmujących się koleją zawodowo, a także hobbystów interesujących się kolejnictwem w wolnym czasie.

W programie drugiej edycji Kongresu entuzjastów i przyjaciół kolei, organizowanej wspólnie z Fundacją Polskich Kolei Wąskotorowych znalazł się cykl prezentacji o projektach pro-kolejowych realizowanych z sukcesem w różnych częściach kraju i Europie, a także wymiana doświadczeń w działalności promującej kolej i zabytki kolejnictwa.

Miasto Pierwszej Fabryki Lokomotyw w Polsce Fablok – promował poprzez jego kolejowe dziedzictwo – Krysztof Brandys ze Stowarzyszenia „Stacja Chrzanów”. Oczywiście zaprosił Kongres do spotkania za rok i zachęcał do odwiedzin Fabryki.

Przydatną sesję warsztatową zapewnił Rafał Górski – Prezes Instytutu Spraw Obywatelskich w Łodzi, który podzielił się swoimi wnioskami o modelach działań i strategiach prowadzących od pomysłu do kampanii społecznej. „Pomysł na zmianę myślenia społeczeństwa nie powinna kończyć się na edukacji” – podsumował jeden z autorów kampanii „Tiry na tory”, z której wyrósł  Instytut Spraw Obywatelskich. „Od pierwszej demonstracji pod Ministerstwem Transportu pod hasłem „Tiry na tory” poprzez 20 lat i dziesiątki tysięcy godzin pracy organicznej, tysiąca rozmów z obywatelami, urzędnikami i posłami. Setki spotkań, konferencji i debat. Dziesiątki raportów, ekspertyz i poradników. Taka kampania działa”.

W ślad za tym, niezmierną wartość przyniosła pełna entuzjazmu spontaniczna wolna dyskusja uczestników o kampaniach społecznych w internecie. Audytorium podzieliło się m.in. sposobem na zainteresowanie kolejnictwem młodzieży – „Ogarnij social media i zacznij rapować!” – podsumował przewodniczący Studenckiego Koła Naukowego Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie „Elektromobilność i Transport”. Potwierdził tę tezę  również autor kanału Youtube „Czarne dni kolei” – Kuracyja – posiadający 42,1 tys. subskrybentów, korzystający również z finansowania swojej pasji dzięki zrzutkom na Patronite.

Naturalnym nawiązaniem do finansów, bezpieczeństwa, zdarzeń kolejowych i bezpieczeństwa były prelekcje o obowiązkach Kolei turystycznych po wypadku kolejowym (Krzysztof Plewa – Dyrektor Oddziału, Urząd Transportu Kolejowego, Katowice) o zgodności technicznej, interoperacyjności i jej dobrych praktykach mogących wspomóc technicznie „małą kolej” (Jacek Fink-Finowicki – Project Engineer, Siemens Mobility, Warszawa).

Skłaniającego do refleksji zderzenia z rzeczywistością można było doświadczyć wysłuchując prezentacji książki pt. „Zderzenie czołowe. Historia katastrofy kolejowej pod Szczekocinami”. Bartosz Jakubowski, autor książki, przykuł uwagę opowiadając o zagadkach śledztwa, ale również o działaniach i postawie systemu, które mogą kończyć się tragedią szeregowych pracowników. Temat doskonale wpisuje się w funkcjonujący dziś przedmiot twardych przepisów związanych z bezpieczeństwem w kontekście czynnika ludzkiego oraz świadomości i odpowiedzialności najwyższego kierownictwa.

Spotkania kolejarzy, entuzjastów i pasjonatów to również czas integracji i wspólnego świętowania. Organizatorzy zapewnili przejazd pociągiem specjalnym do Jeżowa na ognisko integracyjne w jesiennej oprawie. Zwiedzanie zaplecza kolei muzealnej z przewodnikiem w stacji Rogów Towarowy zwieńczył turniej regionów – wyścig drezyn ręcznych.

Wstępnie rezerwowany termin kolejnej edycji Kongresu to 13-15 października 2023 r.

Autor: Katarzyna Prachniak
Fot. Katarzyna Prachniak

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz