Sektorkolejowy » Czy modernizacja linii kolejowej Kępno – Oleśnica dojdzie do skutku?

Czy modernizacja linii kolejowej Kępno – Oleśnica dojdzie do skutku?

pzez Damian

Tory kolejowe pomiędzy Kępnem a Oleśnicą są w opłakanym stanie. Czy kwestia odnowy tej trasy nabierze realnych kształtów? Obecnie trwają wstępne prace, które mają na celu przygotowanie linii kolejowej Kępno – Oleśnica do modernizacji. Pojawiają się pytania, czy inwestycja dojdzie do skutku.

Stan techniczny linii kolejowej nr 181

Obecnie tory linii kolejowej nr 181 są w opłakanym stanie, dlatego podróżowanie pociągiem pomiędzy Kępnem a Oleśnicą jest niemal niemożliwe. Realizacja przejazdów kolejowych w takich warunkach jest nieopłacalna, gdyż pociągi mogłyby poruszać się tamtędy bardzo wolno. Okazuje się, że średnia prędkość przejazdów na tym odcinku wynosiłaby około 40 km/h, zatem czas podróży okazałby się zbyt długi, a tym samym nieatrakcyjny w porównaniu do innych środków transportu. Modernizacja linii kolejowej nr 181 pozwoliłaby na uruchomienie regularnych połączeń kolejowych pomiędzy Wrocławiem a Wieluniem.

Kiedy miałaby odbyć się modernizacja trasy  Kępno – Oleśnica?

Według planów modernizacja trasy  Kępno – Oleśnica miałaby odbyć się w 2026 roku, jednakże nie ma gwarancji czy znajdą się odpowiednie środki finansowe w Krajowym Planie Odbudowy, który obejmuje lata 2021 – 2026. Wstępny koszt inwestycji jest szacowany na 360 mln złotych. W ramach inwestycji pojawił się już nawet prototypowy zakres działań. Inwestor zamierza zelektryfikować fragment linii kolejowej pomiędzy Kępnem a Oleśnicą oraz utworzyć przystanki osobowe.

Przygotowania do realizacji przedsięwzięcia obejmują m.in. badania geotechniczne oraz  analizę techniczną układu zasilania sieci trakcyjnej. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozstrzygnęła już przetarg, który dotyczy wykonania tej analizy. Zwycięzcą przetargu okazało się przedsiębiorstwo z Warszawy, które zobowiązało się wykonać analizę techniczną układu zasilania sieci trakcyjnej za kwotę 461 tys. złotych brutto. Wszystkie szczegóły inwestycji zostaną udostępnione po wykonaniu studium wykonalności tego projektu.

Projekt modernizacji linii kolejowej nr 181 został zgłoszony do programu Kolej plus przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.

Autor: Damian Malesza
Fot. Damian Drat’gyver CC BY-SA 3.0

Może Ci się spodobać

4 komentarze

Marcin Medyk z Kluczborka 14 grudnia 2021 - 01:13

Ja pytam po co komu jest ta linia do Oleśnicy. Kto będzie nią jeździł? Michalak to był twój genialny pomysł, zakorkujesz trzy wloty do miasta w imię projektu który będzie padaczką. Jeśli stopień zapełnienia wagonów nie przekroczy 25procent to do końca życia powinieneś kible w tlk sprzątać szkodniku. Linia do Lwówka to trasa o wiele piękniejsza turystycznie, znaczenie komunikacyjne dla mieszkańców też dużo większe niż jakaś linia do Oleśnicy przez same wioski. A jak to co jest nie starczy na remont Oleśnicy, to trudno. Kasę będzie można wydać na remont innych linii, np. do Karpacza, Kowar albo Lwówka. Najważniejsze żeby ta kasa się nie zmarnowała. Mieszkańcom Oleśnicy natomiast wystarczą autobusy.

Odpowiedz
Marek Robert Hejduk 14 grudnia 2021 - 04:00

I dlaczego mamy znowu finansować czyjąś ułomność umysłową – dlaczego ludzie muszą być organizacjami charytatywnymi utrzymującymi linie kolejowe którymi mało kto jeździ i nie przynosi to zysku – czy nie lepiej wykorzystać te pieniądze przeznaczone na nikomu niepotrzebną linię z Oleśnicy do Kępna na leczenie Polaków? Samorząd powinien działać jak firma a nie tylko marnować i rozdawać to co nazbierał w formie podatków – brak myślenia postępowego – jak juz nie na leczenie Polaków te pieniądze to choć ścieżki dla rowerów zrobić – za kilka lat przyjdą nastepni i powiedzą ze to się nie opłaca no chyba ze wraca stara komuna nazywana polski ład i nwo a wtedy to samochody będą tylko państwowe i benzyna na kartki … Lepiej wyremontować dużo bardziej potrzebną linię do Lwówka Śląskiego.

Odpowiedz
Jacek Kaźmierczak 14 grudnia 2021 - 12:37

Tylko kury i kaczki będą miały świetny dojazd na targ do Wrocławia na Dworcu Wsiebodzkim. A co z sudeckimi kurortami Karpaczem, Kowarami, Lwówkiem, gdzie mieszkańcy potrzebują pociągów???

Odpowiedz
pieszy z Pieszyc 14 grudnia 2021 - 16:15

Dobrze że u nas w Pieszycach nie ma pociągów. Piekło dla pasażerów!!!

Apeluję do marszałka województwa odpuście sobie remont torów z Oleśnicy do Kępna.Tu nikt nie chce pociągów. Ratujcie to co już się psuje, czyli linię do Lwówka!

Odpowiedz

Zostaw komentarz