Sektorkolejowy » Cztery umowy na dostawę nawet 200 EZT dla Polregio

Cztery umowy na dostawę nawet 200 EZT dla Polregio

pzez Damian

Spółka Polregio zapowiedziała, że podpisze umowy ramowe z czterema producentami taboru kolejowego na dostawę do 200 składów elektrycznych. Będzie to największe zamówienie na nowe pociągi w historii przewoźnika regionalnego. Jego wartość to ponad 7 mld zł brutto.

Umowy ramowe zostaną podpisane z czterema producentami: H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych sp. z o.o., PESA Bydgoszcz SA, Newag S.A. oraz Stadler Polska sp. z o.o.

Ich zadaniem będzie dostarczenie w ciągu trzech najbliższych lat nowoczesnych pociągów jeżdżących z prędkością do 160 km/godz. W sumie zamawiający zakłada dostawy do 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych, w których zajdzie się od 130 do 160 miejsc siedzących oraz do 140 pojazdów z przynajmniej 210 miejscami do siedzenia. Będą również wyposażone m.in. w klimatyzację oraz wi-fi.

Zawarcie umów odbędzie się w ramach prowadzonego od maja ub.r. postępowania przetargowego. Jak podaje Polregio, będą one obowiązywać przez 36 miesięcy od daty ich podpisania. W tym czasie producenci w ramach poszczególnych umów mają składać oferty na określoną liczbę pojazdów, a o tym, kto ostatecznie wyprodukuje EZT-y, zdecyduje wynik aukcji elektronicznej.

Ceny, jakie w przetargu zaproponowali poszczególni producenci, zawierają się w przedziale od ponad 7,1 mld zł (H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych) do blisko 11 mld zł (Stadler Polska). Wycena pozostałych firm to ponad 10,7 mld zł (Newag) oraz ponad 9,9 mld zł (Pesa Bydgoszcz). Wszystkie ceny podane są w kwotach brutto.

Zgodnie z założeniami zamawiającego, pierwsze pociągi mają dotrzeć do przewoźnika w październiku 2025 r. Odbiór ostatnich zakładany jest na marzec 2026 r.  

Koszty zakupów w większości zostaną sfinansowane z programów unijnych. Wykorzystane zostaną też środki własne spółki oraz pożyczki.

Polregio to największy przewoźnik pasażerski w kraju. Posiada 27% udziału w rynku. Codziennie na trasy kieruje około 1500 pociągów, przewożąc rocznie do 100 mln osób. Pakiet akcji 50% plus jedną akcję posiada Agencja Rozwoju Przemysłu, zaś pozostałe akcje należą do marszałków 16 województw.

Autor: Agata Sumara
Fot. Materiały własne

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz