W czerwcu 2024 r. kolej przewiozła niemal 34,4 mln pasażerów i ponad 18,9 mln ton ładunków. To wartości wyższe w porównaniu z czerwcem 2023 r. – o 10,3% w liczbie pasażerów i 4,8% w masie przewiezionych towarów.
Przewozy pasażerskie
W czerwcu 2024 r. z usług kolei skorzystało prawie 34,4 mln osób. W porównaniu z czerwcem 2023 r., to wzrost o 3,2 mln pasażerów (+10,3%). Jest to zarazem najwyższa liczba pasażerów kolei uzyskana w tym miesiącu od 2012 r. Wykonana przez pociągi pasażerskie praca przewozowa wyniosła prawie 2,6 mld pasażerokilometrów i była wyższa o ponad 0,2 mld pasażerokilometrów (+10,3%) niż przed rokiem. Praca eksploatacyjna przekroczyła wartość 16,9 mln pociągokilometrów. To wzrost o 1,3 mln pociągokilometrów (+8,3%) rok do roku. Średnia odległość przejazdu 1 pasażera w czerwcu 2024 r. wyniosła ponad 74 km – na podobną odległość podróżował pasażer kolei w czerwcu 2023 r.
Czerwiec pod względem liczby pasażerów i pracy eksploatacyjnej był słabszy w porównaniu z rekordowym majem 2024 r. – liczba pasażerów była o 2,3 mln niższa (-6,2%). W przypadku pracy przewozowej był to nieznaczny wzrost – o ponad 22,5 mln pasażerokilometrów (+0,9%). Wartość pracy eksploatacyjnej to poziom niższy o prawie 0,2 mln pociagokilometrów (-0,9%) wobec wyników z maja. Średnia odległość przejazdu pasażera to o ponad 5 km więcej w zestawieniu miesiąc do miesiąca.
W pierwszym półroczu 2024 r. koleją podróżowało prawie 202,1 mln pasażerów, wartość pracy przewozowej wyniosła prawie 13,5 mld pasażerokilometrów, a eksploatacyjnej 101,1 mln pociągokilometrów. W porównaniu z miesiącami styczeń-czerwiec 2023 r., to wzrost o ponad 20,4 mln (+11,3%) w liczbie pasażerów, o prawie 1,5 mld pasażerokilometrów (+12,4%) pracy przewozowej i o prawie 7,7 mln pociągokilometrów (+8,2%) w wielkości zrealizowanej pracy eksploatacyjnej.
To było bardzo dobre pół roku dla kolejowych przewozów pasażerskich. Pociąg jest środkiem transportu zyskującym na znaczeniu w naszym kraju zarówno w wyborze przez pasażerów, jak i w planowaniu inwestycji na najbliższe lata. Przed nami druga połowa wakacji. To czas, kiedy kolej pasażerska pracuje na najwyższych obrotach. Wzmożone zainteresowanie usługami przewozowymi stawia szereg wyzwań. Przewoźnicy i zarządcy infrastruktury muszą zadbać o to, aby podróż koleją była pozytywnym wspomnieniem z wakacji – punktualna, bezpieczna i wygodna –komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Przewozy towarowe
W czerwcu pociągi przewiozły ponad 18,9 mln ton towarów, co w porównaniu z czerwcem 2023 r. oznacza wzrost o prawie 0,9 mln ton (+4,8%). Wykonana przez nie praca przewozowa przekroczyła 5,1 mld tonokilometrów i była wyższa o ponad 0,2 mld tonokilometrów (+4,2%) rok do roku. Praca eksploatacyjna wyniosła prawie 6,9 mln pociągokilometrów – więcej o ponad 0,01 mln (+0,1%) niż przed rokiem. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku w czerwcu to ponad 270 km, co jest wartością niższą o niespełna 2 km wobec czerwca 2023 r.
Czerwiec pod względem masy i pracy przewozowej był nieznacznie lepszy również w zestawieniu z majem. Koleją przetransportowano o prawie 0,3 mln ton ładunków więcej (+1,4%), a wykonana przez pociągi towarowe praca przewozowa wzrosła o ponad 28,5 mln tonokilometrów (+0,6%). W przypadku pracy eksploatacyjnej był to nieznaczny spadek – o niespełna 0,1 mln pociagokilometrów (-0,8%) w zestawieniu miesiąc do miesiąca. Niższa o ponad 2 km była średnia odległość przewozu tony ładunku.
W pierwszym półroczu 2024 r. pociągi towarowe przetransportowały prawie 110,7 mln ton towarów, wykonana praca przewozowa przekroczyła wartość 29,3 mld tonokilometrów, a eksploatacyjna osiągnęła poziom prawie 40,7 mln pociągokilometrów. Wobec danych za ten sam okres w 2023 r., to mniej o 4,6 mln ton ładunków obsłużonych koleją (-4%), niższa o prawie 1,5 mld tonokilometrów (-4,8%) jest wartość pracy przewozowej i o ponad 1,7 mln pociągokilometrów (-4,1%) pracy eksploatacyjnej.
Ostatnie 2 lata były trudne dla funkcjonowania kolejowych przewozów rzeczy w naszym kraju. Nie bez znaczenia na wynik za pierwsze półrocze 2024 r. mają dwucyfrowe spadki rok do roku u największych przewoźników towarowych. Sytuacja zmieniła się nieco w II kwartale. Obserwowaliśmy wzrosty rok do roku podstawowych parametrów trzy miesiące z rzędu. To dobry sygnał dla rynku przewozów towarowych. Szczególnie optymistyczne informacje dotyczą przewozów intermodalnych, gdzie od początku 2024 r. obserwujemy wzrost wolumenów obsługiwanych na kolejowym Jedwabnym Szlaku – kierunku, który najbardziej ucierpiał w sytuacji wojny w Ukrainie – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Źródło: UTK
Fot. Sektorkolejowy