Na dworcu kolejowym Bydgoszcz Główna trwa konferencja prasowa, podczas której największy polski producent pojazdów szynowych prezentuje spalinowy pociąg pasażerski Pesa 847 o nr 001 dla Kolei Ghany. Wkrótce zostanie on dostarczony drogą morską do dynamicznie rozwijającego się państwa leżącego w Afryce Zachodniej. Tym samym bydgoska Pesa zaznacza swoją obecność na zupełnie nowym, nieoczywistym rynku, który oferuje wiele możliwości. W wydarzeniu poza przedstawicielami bydgoskiej Pesy biorą udział również Minister Piotr Malepszak – Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i John Peter Amewu – Minister Rozwoju Kolei Ghany.
Jak podkreślał wcześniej Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy, to pierwszy krok tej spółki na nowym kontynencie, który jest nieodłącznym elementem dalszego rozwoju przedsiębiorstwa. Zaznaczył także, iż są szanse, by pojazdy produkowane Bydgoszczy w przyszłości pojawiły się na zupełnie nowych kierunkach – na rynkach azjatyckich czy też z Bliskiego Wschodu. Okazuje się bowiem, że z tych rejonów Pesa otrzymała zapytania ofertowe m.in. w sprawie lokomotyw napędzanych wodorem.
Po prezentacji spalinowego zespołu trakcyjnego dla Ghany pojazd zrealizuje przejazd z zaproszonymi gośćmi na pokładzie na trasie Bydgoszcz Gł. – Solec Kujawski – Bydgoszcz Gł.
O pojazdach dla Ghany
Pierwotnie Rząd Ghany rozważał zakup pojazdów używanych, które następnie zostałyby zmodernizowane, jednak po wnikliwej analizie potencjalnych producentów na rynkach zagranicznych zdecydował, by to właśnie polska Pesa dostarczyła fabrycznie nowe pojazdy do tego kraju.
Pesa podpisała z operatorem kolejowym z Ghany kontrakt na dostawę dwóch spalinowych zespołów trakcyjnych (szt) wraz z opcją na zakup kolejnych 10 jednostek we wrześniu 2023 r. Pociągi mają być wykorzystywane do obsługi zarówno połączeń regionalnych, jak i dalekobieżnych. Mogą poruszać się z prędkością sięgającą 120 km/h i są wyposażone w najnowocześniejsze systemy i silniki diesela. Całkowita pojemność jednego z nich to 220 miejsc, z czego 115 na miejscach siedzących.
„Pesa ma bardzo duży focus na rynki międzynarodowe. Szczególnie aktywnie działamy na rynkach ościennych – w całej Europie Centralnej i Wschodniej – od Skandynawii do Bałkanów, natomiast tego typu sytuacje zdarzają się nam niecodziennie, chociaż dialogi i rozpoznanie tych rynków prowadzimy na bieżąco. Mamy także kontakt z przewoźnikami. Jak to się zaczęło? […] (przedstawiciele rządu Ghany) postanowili uaktualnić swoją strategię, przeanalizowali ofertę producentów i trafili do nas. Dla nas było to swego rodzaju zaskoczenie i ciekawość. Przecież nie produkujemy pojazdów dla Afryki, jednak okazało się, że jest to pojazd przeznaczony do poruszania się na torze o rozstawie 1435 mm” – powiedział podczas konferencji Krzysztof Zdziarski, prezes Pesy.
Pociągi z gamy pojazdów Pesy spełniały wymagania Kolei Ghany. Podobne pojazdy bydgoski producent dostarczał m.in. dla Deutsche Bahn (DB), aktualnie trwa realizacja zamówienia dla Kolei Czeskich (České dráhy).
„Na początku zostaliśmy zapytani o pojazdy używane. Okazało się jednak, że pojazd, który tutaj widzimy i pojazd podobny do tych produkowanych dla DB, nasze słynne Linki wpisują się w wymagania. Osiągnęliśmy porozumienie i okazuje się przedstawiciel naszej nowej platformy, będzie niedługo ładowany na statek i zacznie nas reprezentować w Ghanie […] Jesteśmy z tego niezmiernie dumni. Pojazd jest w standardzie europejskim […] Bardzo dobrze reprezentujący potencjał Pesy. Zapraszam do przejażdżki i weryfikacji dozna” – dodał.
Ghana to jedno z najbardziej rozwiniętych pod względem gospodarczym państw z Afryki. W ostatnich latach dużą część finansów przeznacza na rozwój infrastruktury transportowej. W ramach inwestycji realizowane są projekty w zakresie budowy nowych linii kolejowych oraz zakupu nowego taboru.
Podczas konferencji prasowej John Peter Amewu – Minister Rozwoju Kolei Ghany opowiedział o historii dróg żelaznych w tym kraju, która sięga połowy XIX w. – wtedy to wybudowano 3 linie kolejowe w jego południowej części. Ciekawy ówczesna szerokość toru wynosiła zaledwie 1067 mm. Aktualnie Ghana zamierza przejść całkowicie na europejski rozstaw szyn (1435 mm). W 2013 r. przyjęto strategię rozwoju infrastruktury kolejowej, która po 7 latach została zrewidowana. Pierwszą z najistotniejszych inwestycji została budowa nowej trasy szerokotorowej o długości 100 km łączącej port Tema z północą kraju i portami śródlądowymi, która jest kluczowa dla rozwoju transportu intermodalnego i przepływu pasażerów.
Podczas dzisiejszej wizyty John Peter Amewu, potwierdził, iż produkcja pierwszego pociągu dla Ghany zakończyła się sukcesem. Pojazd pomyślnie przeszedł wszystkie niezbędne testy. Wyraził także nadzieję, iż są szanse, by w przyszłości w Ghanie uruchomić zakład, w którym montowane będą dostarczane pojazdy.
„To początek szerokiej i długiej współpracy, której elementami mogą być również powstanie ambasady RP w Ghanie” – powiedział Minister Rozwoju Kolei Ghany.
Więcej informacji o spółce Pesa Bydgoszcz można znaleźć:
- PESA dostarczy 62 elektryczne zespoły trakcyjne dla Kolei Rumuńskich
- PESA dostarczy 16 nowoczesnych pojazdów dla Kolei Mazowieckich
- CARGOUNIT zwiększa zamówienie lokomotyw w PESA
- Koleje Czeskie rozszerzają zamówienie na spalinowe składy Regiofox od Pesy o 30 szt.
- PESA planuje gigantyczny rozwój dążąc do pozycji lidera rynku taborowego w krajach Trójmorza
Autor: Damian Malesza