Sektorkolejowy » CARGOUNIT zwiększa zamówienie lokomotyw w PESA

CARGOUNIT zwiększa zamówienie lokomotyw w PESA

pzez Damian
  • CARGOUNIT i PESA podpisały aneks do zawartej w 2022 roku umowy na dostawę lokomotyw elektrycznych z silnikiem dojazdowym.
  • W sumie do największego w Europie Środkowo Wschodniej poolu taborowego trafi aż 40 lokomotyw Gama Marathon.

W październiku 2022 roku Spółka posiadająca flotę ponad 200 lokomotyw podpisała z PESA umowę zakładającą dostawę dziesięciu pojazdów, z opcją na dostawę 20 kolejnych lokomotyw. Ostatecznie zamówienie zostało zwiększone i bydgoski producent dostarczy w sumie 40 Gamy Marathon do końca 2024 roku.

– „Zakup lokomotyw z modułem dojazdowym z PESA okazał się właściwą decyzją biznesową w odpowiedzi na potrzeby przewoźników w zakresie nowoczesnych lokomotyw. W tej chwili w eksploatacji mamy już 19 takich lokomotyw, a nasi klienci doceniają zalety podwójnego napędu, który pozwala prowadzić składy w trakcji elektrycznej, a następnie przy użyciu tej samej lokomotywy wykonywać prace manewrowe w portach czy terminalach. To rozwiązanie oznacza oszczędność czasu, zmniejszenie kosztów i większą efektywność przewozów. Pozytywna ocena rynku oraz szybki termin dostawy do końca 2024 roku miał kluczowe znaczenie dla decyzji o zwiększeniu zamówienia do 40 lokomotyw.” – powiedział Łukasz Boroń, Prezes CARGOUNIT.

Gama Marathon to lokomotywa elektryczna z modułem dojazdowym. Napędzany dodatkowym, nowoczesnym i ekologicznym silnikiem agregat prądotwórczy umożliwia poruszanie się̨ lokomotywy na odcinkach pozbawionych sieci trakcyjnej. Ten użytkowany i doceniany przez przewoźników dodatkowy napęd, przeznaczony głównie do prac manewrowych, umożliwia prowadzenie składu towarowego o masie 3200 ton na wzniesieniu sięgającym nawet 7 promili. Jest także przydatny w sytuacjach awaryjnych, pozwalając doprowadzić pociąg do celu pomimo nagłego zaniku napięcia w sieci.

Z punktu widzenia producenta taboru zwiększenie zamówienia przez CARGOUNIT to powód do szczególnej satysfakcji. Zalety lokomotyw Gama Marathon potwierdzają klienci naszego partnera, a to najważniejsze dla nas opinie. Zapewniam, że w kwestii lokomotyw PESA nie powiedziała jeszcze ostatniego.” – dodał Maciej Maciejewski, Wiceprezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

W portfolio nowych pojazdów oferowanych przez PESA znajdą się lokomotywy– wielosystemowa (3kV/15kV/25 kV, 200 km/h, multisystem), dwunapędowa (3kV/25 kV,160 km/h, dual mode stage V) i lokomotywy elektryczne z silnikiem dojazdowym (3 kV/25kV, 160 km/h, last mile, stage V). PESA rozwija również projekt manewrowej lokomotywy wodorowej, poza SM42-6Dn pracuje również nad nową lokomotywą manewrową zasilaną z ogniw wodorowych, która ma być odpowiedzią na zapotrzebowanie zgłaszane przez przewoźników towarowych i intermodalnych, operujących między innymi w dążących do bezemisyjności „zielonych portach” i terminalach intermodalnych.

– „PESA Bydgoszcz dotychczas wyprodukowała i przekazała do użytkowania 62 lokomotywy elektrycznye wyposażone w dodatkowy moduł dojazdowy. Lokomotywy te są eksploatowane przez uznanych polskich przewoźników, między innymi Olavion, Lotos Kolej, Pol-Miedź Trans, Alza Cargo, LTG Cargo, Kolprem, Ciech Cargo, Cemet, Bahnoperator, CTL Logistics, PPM-T. Plany produkcyjne PESA na bieżący i przyszły rok zakładają produkcję kolejnych minimum 45 lokomotyw Gama Marathon, z czego zdecydowana większość trafi do CARGOUNIT.” – dodał Piotr Rościszewski, Kierownik Sprzedaży Rynku Lokomotyw i Wagonów PESA.

Strategia CARGOUNIT zakłada rozwój w krajach Europy Środkowo – Wschodniej poprzez oferowanie przewoźnikom kolejowym nowoczesnych lokomotyw elektrycznych w odpowiedzi na wzrost zapotrzebowania wynikający ze wzrostu przewozów kolejowych jak i potrzebę wymiany użytkowanych lokomotyw na nowoczesne.

– „Zamawiane przez nas lokomotywy PESA systematycznie trafiają do naszych klientów. W tej chwili w eksploatacji jest już 19 Gam Marathon, wkrótce odbierzemy kolejne, a zakończenie dostaw wszystkich 40 lokomotyw planowane jest do końca 2024 roku” – zapowiedział Łukasz Boroń Prezes Zarządu CARGOUNIT.

For. Informacja prasowa

Zobacz również:

O CARGOUNIT:

CARGOUNIT – to największa polska firma zajmująca się wynajmem lokomotyw w Europie Środkowo-Wschodniej, a także jeden z największych tego typu podmiotów w Europie. CARGOUNIT posiada ponad 200 lokomotyw na wynajem, zarówno trakcyjnych, jak i manewrowych. Oferuje szeroki wybór taboru, w tym nowoczesne lokomotywy wielosystemowe przeznaczone do ruchu międzynarodowego oraz nowoczesne lokomotywy jednosystemowe z modułem dojazdowym. CARGOUNIT dysponuje także elektrycznymi zespołami trakcyjnymi do przewozów pasażerskich.

Obecnie firma koncentruje się na modernizacji posiadanej floty poprzez zakup nowoczesnych lokomotyw jednosystemowych oraz lokomotyw wielosystemowych do przewozów międzynarodowych. Od ponad 20 lat CARGOUNIT współpracuje z największymi krajowymi i zagranicznymi przewoźnikami kolejowymi działającymi na polskim rynku.

Z kompleksowych usług oferowanych przez firmę korzystają między innymi przewoźnicy z branży paliwowej, chemicznej, materiałów budowlanych i ładunków intermodalnych oraz produktów rolnych. Głównymi kierunkami rozwoju CARGOUNIT są Polska oraz pozostałe kraje Europy Środkowo-Wschodniej.

W 2020 roku 100% udziałów w CARGOUNIT Sp. z o.o. zostało nabytych przez fundusz The Three Seas Investment Initiative Fund (3 Seas IIF), któremu doradza Amber Infrastructure Group.

O PESA Bydgoszcz

PESA Bydgoszcz jest liderem wśród polskich producentów taboru szynowego – w latach 2002-2021 dostarczyła na rynek Polski i do jedenastu innych krajów ponad 1450 pojazdów szynowych. Pojazdy produkowane przez Spółkę obecne są we wszystkich 16 regionach Polski oraz 11 rynkach zagranicznych /Niemcy, Włochy, Rosja, Czechy, Węgry, Litwa, Ukraina, Bułgaria, Rumunia, Białoruś i Kazachstan/. Wśród jej klientów są między innymi Deutsche Bahn, Trenitalia, Ceskie Drahy,  PKP Intercty i PolRegio. Tramwajami produkowanymi w Bydgoszczy podróżują mieszkańcy większości polskich dużych miast oraz m.in. Kijowa, Sofii, Jassi, Kraiova i Cluj.

W tej chwili spółka produkuje nowe pojazdy m.in. dla Regio Jet, Ceskich Drah, Kolei Dolnośląskich oraz tramwaje dla Tallina, Wrocławia i Bydgoszczy.

PESA konsekwentnie stawia też na rozwój i innowacje – w tej chwili pracuje m.in. nad nową platformą zeroemisyjnych pojazdów i implementacją napędów wodorowych do pojazdów szynowych.

Grupa PESA to dzisiaj prawie 4500 pracowników w Bydgoszczy i Mińsku Mazowieckim. Od 2018 roku głównym udziałowcem Pesa, posiadającym ponad 99% akcji spółki, jest Polski Fundusz Rozwoju.

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz