Sektorkolejowy » Budimex rozpoczyna budowę nowoczesnej myjni pociągów PKP Intercity w Krakowie

Budimex rozpoczyna budowę nowoczesnej myjni pociągów PKP Intercity w Krakowie

pzez Adrian

Narodowy przewoźnik sukcesywnie realizuje inwestycje w ramach największego w swojej historii programu inwestycyjnego. Na terenie krakowskiej stacji postojowej wystartowała budowa ekologicznej sezonowej myjni automatycznej. Wartość przedsięwzięcia wynosi 21,9 mln zł brutto. Czas, jaki przewidziano na jego realizację to rok od momentu rozpoczęcia budowy.

Za wykonanie inwestycji w formule „projektuj i buduj” odpowiada spółka Budimex. W pierwszym etapie firma opracowała, a następnie zaprezentowała projekt nowego obiektu. Aktualnie rozpoczyna się druga faza przedsięwzięcia – wykonawcza. Dzięki nowej myjni, składy wyruszające w trasę z Krakowa, będą mogły być utrzymane w nienagannej czystości.

Proces unowocześniania polskiej kolei, to nie tylko inwestycje w zakup i modernizację taboru, ale również projekty infrastrukturalne. Doskonale pokazuje to przykład myjni automatycznej, która powstanie w Krakowie. Jest to szczególnie ważne w kontekście planów naszego narodowego przewoźnika, który w kolejnych latach zamierza systematycznie rozszerzać swoją ofertę, a tym samym powiększać flotę pociągów. Nowoczesne stacje postojowe pozwolą utrzymać wysoki poziom obsługi technicznej pojazdów, co przybliży nas do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, dostępna i ekologiczna kolej” – wyjaśnia Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Jaka będzie nowa myjnia pociągów PKP Intercity?

Ekologiczny obiekt powstaje na terenie zlokalizowanym przy ul. Składowej 17 w Krakowie. Instalacja do mycia pociągów zostanie zabudowana na torze nr 11. Na odcinku o długości 480 m powstanie szczelna nawierzchnia z posadowieniem na płycie betonowej, która zarówno przed, jak i za myjnią ma być również ociekowa. Warto dodać, że myjnia będzie wyposażona w oczyszczalnię ścieków, co pozwoli na neutralizowanie użytych środków czyszczących oraz umożliwi ponowne wykorzystanie wody w ramach obiegu zamkniętego.

Kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego. Możemy określić ją mianem zielonego transportu przyszłości. Dlatego inwestujemy w rozbudowę naszej floty i walczymy z wykluczeniem transportowym, które dotyka Polaków. Do obsługi rosnącej liczby pojazdów potrzebne są obiekty takie jak ten powstający w Krakowie. Pozwolą one na wysoki standard obsługi technicznej naszego taboru, jak i również w wymierny sposób wpłyną na komfort podróży i pracę naszych załóg. Nowa myjnia w Krakowie to jedna z siedmiu takich inwestycji zaplanowanych w całej Polsce” – podkreśla Krzysztof Świerczek, członek zarządu PKP Intercity.

Na terenie nowego obiektu narodowego przewoźnika znajdzie się także stanowisko do zabezpieczania podwozia przed oblodzeniem. Ponadto dzięki zainstalowanemu systemowi RFID, wstępne ustawienia mycia pociągów zostaną dobrane automatycznie na podstawie numeru EVN.

Zgodnie z planem nowa myjnia ma funkcjonować całą dobę i obsługiwać do 20 pociągów (zarówno elektrycznych zespołów trakcyjnych, jak i składów wagonowych) w ciągu 24 h. Jeden cykl mycia składu potrwa ok. 5 min (przy założeniu 1 przejazdu) lub do 20 min (przy 3). Pociąg wewnątrz myjni będzie przemieszczał się z prędkością 3-5 km/h.

Zrealizujemy bardzo specjalistyczne zadanie budowlane do końca III kwartału tego roku. Prace będziemy prowadzić pod czynnym ruchem kolejowym na terenie torów serwisowych. Ciekawostką, a jednocześnie wyzwaniem inżynierskim będzie połączenie myjni z budynkiem sterowania, który będzie zlokalizowany w odległości 150 m. W ostatnim roku jest to jedna z trzech myjni zrealizowana przez Budimex w zakresie budownictwa kolejowego” – zaznacza Jakub Nagraba, dyrektor budownictwa ogólnego Budimex.

Zmiany na krakowskiej stacji postojowej

PKP Intercity inwestuje w bocznicę kolejową Kraków Główny Zachód. Aktualnie przebudowywana jest jedna z najważniejszych stacji postojowych narodowego przewoźnika. Stacjonują w niej m.in. pociągi Pendolino.

Celem wartej blisko 44,8 mln zł brutto inwestycji jest podniesienie standardu utrzymania taboru. Na stacji postojowej przygotowywanych do trasy jest kilkadziesiąt pociągów przewoźnika dziennie. Dzięki przebudowie zoptymalizowany zostanie czas obsługi pojazdów, poprawiona zostanie gospodarka wodna obiektu oraz możliwe będzie kompleksowe przygotowanie do trasy pociągów wyjeżdżających z Krakowa” – informuje w komunikacie spółka PKP Intercity.

Więcej myjni pociągów PKP Intercity

Spółka PKP Intercity ma w planach budowę 7 nowych ekologicznych myjni. Pierwszą z nich uruchomiono w 2022 r. na stacji postojowej Warszawa Grochów. W rezultacie skrócił się czas mycia pojedynczego składu oraz wzrósł standard utrzymania taboru. Przebudowa kosztowała 11,8 mln zł netto. Obiekt funkcjonuje przez cały rok, bez względu na warunki atmosferyczne.

Warto dodać, iż pod koniec ubiegłego roku wystartowała budowa nowoczesnej eko-myjni pociągów na stacji postojowej Wrocław Główny. Planowany termin zakończenia przedsięwzięcia o wartości 37 mln brutto to grudzień 2023 r.

PKP Intercity deklaruje, że do 2030 r. spółka zainwestuje 2,6 mld zł w przyjazne środowisku stacje postojowe oraz zaplecza techniczne. Modernizacja infrastruktury technicznej pozwoli ustandaryzować obiekty.

Zgodnie z deklaracjami 2030 r. PKP Intercity będzie dysponować:

  • 20 stacjami postojowymi i bocznicami kolejowymi
  • 32 punktami do przygotowania pociągów w zakresie utrzymania czystości w obiektach udostępnionych PKP Intercity

O spółce Budimex pisaliśmy m.in. TUTAJ oraz TUTAJ.

Więcej informacji o PKP Intercity można znaleźć m.in. TUTAJ i TUTAJ.

Autor: Damian Malesza
Fot. PKP Intercity

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz