Projekt stanowi krok naprzód w poprawie bezpieczeństwa i wydajności węgierskiego korytarza kolejowego, wykorzystując najnowocześniejsze technologie sygnalizacyjne dostarczone przez AŽD, a także doświadczenie V4SIL.
Węgierski korytarz kolejowy ma skorzystać z zaawansowanych technologii, gdyż czeska firma AŽD wygrała przetarg wraz z węgierską firmą budowlaną V4SIL, będącą częścią holdingu V-Híd. Koncentrując się na współpracy i poszanowaniu lokalnych wymagań, partnerstwo ma na celu dostarczenie niezawodnego i zaawansowanego systemu kolejowego dla tego regionu. Zakres umowy obejmuje dostawę kompleksowej technologii sygnalizacyjnej oraz wdrożenie wspólnego Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) poziomu 2 dla projektu Soroksár – Kelebia.
To drugi duży kontrakt wygrany przez AŽD dla węgierskiej sieci kolejowej. Projekt składa się z dwóch części, z których główna obejmuje linię Fülöpszállás – Kelebia, w tym osiem stacji oraz przyległe odcinki torów. Północny fragment linii Soroksár – Fülöpszállás, obejmujący łącznie 10 stacji i przyległe odcinki torów, został przyznany jako opcja.
W ramach umowy AŽD dostarczy i zainstaluje cyfrowe urządzenia blokady stacyjnej, w tym zintegrowany system sygnalizacji liniowej ITZZ, lampy sygnalizacyjne LED, przejazdy kolejowe i stacjonarne komponenty systemu ETCS poziomu 2.
V4SIL – węgierska spółka założona wspólnie przez V-Híd i AŽD, przyczyni się do realizacji zadania poprzez projektowanie, produkcję oraz instalację urządzeń sygnalizacji kolejowej zgodnie z lokalnymi przepisami i ustawodawstwem. Współpraca obejmie wykorzystanie czeskiej wiedzy oraz sprzętu węgierskiej produkcji, a także opracowanie niestandardowego oprogramowania spełniającego tamtejsze normy.
„Staraliśmy się o ten kontrakt od dłuższego czasu i jest on dla nas bardzo ważny. Czas realizacji projektu wynoszący 27 miesięcy jest niezwykle wymagający. Ponadto złożoność całego zadania podkreśla wymóg połączenia systemów AŽD z technologiami chińskiego wykonawcy, który realizuje serbski odcinek linii. Naszym celem jest zdobycie większej liczby kontraktów na Węgrzech. Oczywiste jest, że cenią tu własnych wykonawców, podążamy za strategią współpracy z krajowymi firmami” – podkreślał Zdeněk Chrdle, dyrektor generalny AŽD Zdeněk Chrdle.
Autor: Marketa Horpeniakova
Źródło: railmarket.com
Fot. AŽD