3 listopada rząd austriacki zatwierdził plan wydatków na rozwój krajowej sieci kolejowej. Na jego podstawie w latach 2022–2027 na utrzymanie infrastruktury oraz inwestycje kolejowe wydane zostanie ponad 18 mld euro.
Austriackie Koleje Federalne (ÖBB, Österreichische Bundesbahnen) z zadowoleniem przyjęły tę decyzję, ponieważ będą mogły oferować jeszcze bardziej konkurencyjne usługi w stosunku do innych środków transportu, zarówno w ruchu miejskim, podmiejskim, jak i regionalnym. Ponadto, jednym z celów ÖBB jest podejmowanie działań na rzecz ochrony klimatu, a dzięki zatwierdzonym środkom takie cele będzie można łatwiej i szybciej osiągnąć.
Dyrektor generalny ÖBB, Andreas Matthä, zapewnia, że fundusze zostaną wydane nie tylko na rozwój i modernizację głównych tras kolejowych. Podjęte zostaną też działania ważne dla regionów, czy sprawiających, że obszary wiejskie zyskają lepsze połączenia z miastami.
W jakie projekty zainwestuje ÖBB?
Pieniądze mają być wydane m.in. na elektryfikację linii regionalnych w całym kraju, poprawę bezpieczeństwa i zwiększenie przepustowości transportu kolejowego, ale też na zupełnie nową infrastrukturę. Plan obejmuje również wzrost wydajności przewozów towarowych poprzez eksploatację dłuższych i cięższych pociągów, które, jak podkreśla ÖBB, będą bardziej ekonomiczne.
Planowane do realizacji działania obejmują m.in.:
– rozbudowę linii kolejowej Tullnerfeld między Herzogenburgiem a St Pölten do dwutorowej;
– dobudowę torów linii Werndord–Spielfeld–Strass w celu zwiększenia przepustowości na trasie południowej z Grazu;
– budowę czterech odcinków trasy kolejowej Pyhrnachse, w tym tunelu Bosruck;
– budowę czterotorowej linii między węzłem Schaftenau i Radfeld w dolinie rzeki Inn;
– rozbudowę stacji węzłowych, w tym dworca głównego Villach, Ried im Innkreis, dworca głównego Innsbruck i Imst-Pitztal.
Autor: Agata Sumara
Fot. railcolornews.com