Sektorkolejowy » Alstom zmodernizuje system sterowania ruchem kolejowym w aglomeracji katowickiej

Alstom zmodernizuje system sterowania ruchem kolejowym w aglomeracji katowickiej

pzez Damian
  • Alstom odpowiada za kompleksową modernizację systemu srk w aglomeracji katowickiej
  • Przebudowa linii E65 na odcinku Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice jest jednym z największych projektów infrastrukturalnych w historii polskiej kolei
  • Generalnym wykonawcą inwestycji jest konsorcjum w składzie Torpol S.A. (Lider Konsorcjum) oraz INTOP Warszawa sp. z o.o. (Partner Konsorcjum), a Alstom pełni rolę podwykonawcy odpowiedzialnego za kompleksową realizację w zakresie systemów sterowania i kierowania ruchem kolejowym (srk)

Alstom weźmie aktywny udział w modernizacji linii kolejowej E65 na odcinku Katowice Szopienice Płd. – Katowice – Katowice Piotrowice. To ważna dla województwa śląskiego i największa inwestycja infrastrukturalna. Alstom będzie działać jako podwykonawca w oparciu o umowę podpisaną z Liderem Konsorcjum – spółką Torpol S.A. Inwestycja obejmie m.in. zmianę układu dwutorowego na czterotorowy od Katowic Szopienic Płd. do Katowic Ligoty wraz z wyjazdem w kierunku Chorzowa Batorego. Na tym odcinku linii kolejowej przebudowie ulegnie około 100 km torów i około 270 szt. rozjazdów. Wysoki stopień złożoności przebudowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym wynika m.in. z budowy ponad 130 km nowej sieci trakcyjnej, modernizacji 120 obiektów inżynieryjnych oraz 14 peronów oraz powstania 6 nowych peronów na stacjach Katowice Uniwersytet, Katowice Kokociniec i Katowice Akademia.

W ramach inwestycji wybudowane zostaną m.in. nowa nastawnia na stacji Katowice Zawodzie, budynek Lokalnego Centrum Sterowania w Katowicach (LCS Katowice), a także budynek techniczny na stacji Katowice Ligota. Kluczowym elementem modernizacji jest wyposażenie wszystkich stacji w nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym, którego centrum sterowania będzie zlokalizowane w LCS Katowice. Za zaprojektowanie i realizację prac związanych z zabudową urządzeń srk odpowiadać będzie odział Alstom w Katowicach – jeden z największych producentów systemów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym w Europie, we współpracy z Krakowskimi Zakładami Automatyki.

W Alstom każdego dnia działamy na rzecz nowoczesnej i zrównoważonej mobilności, zarówno w obszarze taboru kolejowego, jak i rozwiązań z zakresu sterowania ruchem. Do konsorcjum wnosimy unikatowe kompetencje, zdobyte dzięki realizacji projektów w Polsce i na całym świecie. Stale rozwijamy nasz oddział w Katowicach, który skupia kilkuset inżynierów, programistów, testerów i specjalistów IT z ogromnym doświadczeniem na krajowym i międzynarodowym rynku. Cieszę się, że tworzone przez nasz zespół technologie i rozwiązania będą miały tak istotny wpływ na jakość i bezpieczeństwo usług kolejowych w aglomeracji katowickiej – podkreśla Adam Juretko, dyrektor katowickiego oddziału Alstom Polska S.A.

Doświadczenie Alstom na polskim rynku uwzględnia m.in. pierwsze wdrożenie systemu ERTMS poziomu 2, budowę systemu ERTMS poziomu drugiego na dziesięciu liniach kolejowych PKP PLK, budowę centrum sterowania dla Metra Warszawskiego, budowę ponad 30 systemów scentralizowanego sterowania ruchem kolejowym (CTC), wyposażenie ponad 220 stacji w komputerowe systemy zależnościowe oraz modernizację ponad 1,7 tys. systemów sygnalizacji przejazdowej.

Źródło: Alstom
Fot. Sektorkolejowy

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz