Unia Europejska postanowiła wesprzeć 135 projektów kluczowych dla infrastruktury transportowej na całym kontynencie.
Środki finansowe korzystnie wpłyną na ożywienie gospodarcze po kryzysie we wszystkich państwach członkowskich UE, a jednocześnie przyczynią się do budowy brakujących połączeń transportowych na całym kontynencie, wspierania zrównoważonego transportu, poprawy bezpieczeństwa i interoperacyjności oraz tworzenia miejsc pracy. Wybrane projekty zostały złożone w odpowiedzi na zaproszenia do składania wniosków ogłoszone w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), unijnego instrumentu finansowania strategicznych inwestycji w infrastrukturę transportową.
Wszystkie wybrane do wsparcia projekty dotyczą transeuropejskiej sieci transportowej, czyli systemu dróg, kolei, śródlądowych dróg wodnych, szlaków żeglugi morskiej bliskiego zasięgu, portów i lotnisk, które łączą państwa członkowskie UE i nie tylko. Celem Komisji jest ukończenie budowy sieci bazowej TEN-T do 2030 r., a sieci kompleksowej do 2050 r., przy jednoczesnym zagwarantowaniu, że infrastruktura pomoże UE w realizacji jej celów w zakresie klimatu, określonych w europejskim zielonym planie.
Komisarz UE ds. transportu Adina-Ioana Vălean powiedziała:
„Dziś przeznaczamy 5,4 mld euro na projekty w całej Europie, które poprawią brakujące połączenia infrastrukturalne, sprawią, że transport będzie bardziej zrównoważony i wydajny, zwiększą bezpieczeństwo i interoperacyjność, a także stworzą miejsca pracy. Obecne trudne czasy uwydatniły znaczenie naszego sektora transportu w UE oraz posiadania płynnej, dobrze połączonej sieci infrastruktury. W szczególności projekty takie jak modernizacja kolejowego terminalu przeładunkowego w Haniska pri Košiciach (Słowacja) jeszcze bardziej ułatwią nasze połączenia z Ukrainą.”
Jej uwagi znalazły echo w wypowiedzi dyrektora Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA), Dirka Beckersa:
„Unia Europejska po raz kolejny inwestuje w przyszłość swoich obywateli, wspierając tworzenie zrównoważonego, ekologicznego, bezpiecznego i inteligentnego systemu transportowego. Wybrane przez nas projekty, obejmujące wszystkie rodzaje transportu w państwach członkowskich, pomogą pobudzić unijną odbudowę po pandemii poprzez zastrzyk miliardów dla gospodarki i zagwarantują naszym przedsiębiorstwom i obywatelom infrastrukturę transportową nowej generacji.”
Kilka projektów pobudzi unijną sieć kolejową, w tym połączenia transgraniczne oraz połączenia z portami i lotniskami. Projekty infrastruktury kolejowej znajdujące się w sieci bazowej TEN-T i wybrane do finansowania obejmują tunel Fehmarn Belt, który połączy Danię i Niemcy.
Jednym z kluczowych projektów będzie modernizacja istniejącego kolejowo-drogowego terminalu przeładunkowego w Haniska pri Košicich w pobliżu miasta Koszyce na Słowacji. Inwestycja pozwoli usprawnić jego działanie poprzez kompleksowe wyposażenie w infrastrukturę przeładunkową dla linii kolejowych obu rozstawów 1435 mm i 1520 mm .
Kolejne projekty wzmocnią żeglugę morską poprzez modernizację podstawowej infrastruktury portowej i instalację zasilania z lądu. Porty będą wtedy w stanie pomóc zadokowanym statkom w ograniczeniu ich emisji.
Projekty mające na celu poprawę żeglugi śródlądowej obejmują transgraniczne połączenie wodne Sekwana-Scheldt, które pomoże stworzyć transgraniczne połączenie śródlądowe między Francją a Belgią.
Wprowadzenie inteligentnych systemów transportowych na niektórych odcinkach sieci drogowej poprawi bezpieczeństwo na drogach i stworzy bezpieczną infrastrukturę parkingową dla pojazdów ciężarowych w Hiszpanii, Rumunii, Francji, na Węgrzech i we Włoszech.
Aby zapewnić inteligentne, interoperacyjne i bezpieczniejsze usługi kolejowe, w ramach kilku projektów nastąpi cyfryzacja działań w całej Europie za pośrednictwem europejskiego systemu zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS ang. European Rail Traffic Management System). Seria pilotażowych demonstratorów cyfrowej europejskiej przestrzeni powietrznej w zakresie ekologicznego lotnictwa i miejskiej mobilności lotniczej będzie wspierać transport lotniczy.
Autor: Karel Novak
Źródło: railmarket.com
Fot. cinea.ec.europa.eu