Historia kolejowych prac badawczych i rozwojowych w Polsce ma już 100 lat. Instytut Kolejnictwa zaprosił z tej okazji na konferencję naukową, która odbyła się w Warszawie 27 lutego. W debacie „Przyszłe kierunki badań kolejowych” wziął udział dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
W kwietniu 1924 r. w Ministerstwie Kolei Żelaznych RP powstał Referat Doświadczalny, który miał prowadzić długoterminowe i doraźne badania kolejowe. Jak taka działalność wygląda wiek później? O tym rozmawiali goście konferencji naukowej, którą zorganizował Instytut Kolejnictwa z okazji 100-lecia prowadzenia w Polsce kolejowych prac badawczych.
Konferencja odbyła się pod hasłem „Z tradycją w nowoczesność – wspieramy tworzenie najnowszych technologii w transporcie szynowym”. Jej tematyka objęła zarówno zagadnienia związane z historią doświadczeń badawczych, jak i aktualne projekty. W debacie na temat przyszłych kierunków badań kolejowych wziął udział dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego (UTK).
Myśląc o przyszłości kolei nie możemy zapominać o bezpieczeństwie. Choć polska kolej jest bezpieczna – na co wskazują statystyki wypadkowości – to jednak nadal potrzebujemy szybkich działań np. dotyczących zabudowy Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem Kolejowym. Tylko ETCS jest w stanie zagwarantować zmniejszenie niemal do zera liczby zdarzeń SPAD – pominięcia sygnału stój. Każdy dzień, każdy miesiąc w opóźnieniu wdrażania tego systemu, to potencjalne ryzyko błędu ludzkiego, który może mieć tragiczne skutki – powiedział w czasie debaty Prezes UTK.
W dyskusji na temat przyszłości wzięli udział także dr hab. inż. Andrzej Massel z Instytutu Kolejnictwa, dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, prof. Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej, prof. Marcin Ślęzak z Instytutu Transportu Samochodowego, prof. Adam Wysokowski z Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz prof. Henryk Zobel z Politechniki Warszawskiej. Rozmowę moderował płk prof. Tomasz Jałowiec z SGGW.
Goście konferencji mieli możliwość spotkać się z ekspertami UTK, z którymi mogli porozmawiać na stoisku urzędu.
Dzień wcześniej, 26 lutego, Instytut Kolejnictwa i Stacja Muzeum zorganizowali na dawnej Stacji Głównej w Warszawie spotkanie, które również wpisywało się w obchody 100-lecia kolejowych prac badawczych. Można było zapoznać się z rysem historycznym Referatu Doświadczalnego Ministerstwa Kolei Żelaznych czy genezą i budową toru doświadczalnego.
Źródło: UTK
Zobacz równiez: