Sektorkolejowy » Z Łodzi do Wrocławia i czeskiej granicy – nowa linia kolejowa na potrzeby CPK

Z Łodzi do Wrocławia i czeskiej granicy – nowa linia kolejowa na potrzeby CPK

pzez Patryk

Wybrano wykonawców prac przedprojektowych

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) wybrała w ramach postępowań przetargowych wykonawców, którzy będą odpowiedzialni za realizację prac przygotowawczych na linii kolejowej obejmującej odcinki: Łódź–Sieradz–Wrocław oraz Wrocław–Świdnica–Wałbrzych aż do granicy z Czechami. Łącznie to ponad 260 km trasy, którą pociągi pojadą z prędkością do 250 km/godz.

Kto pozyskał kontrakty na wykonanie dokumentacji przedprojektowej?

Jeden z rozstrzygniętych przetargów dotyczy linii o długości około 200 km. Będzie to nowa linia nr 85 na odcinku: Łódź–Sieradz Północny oraz linia nr 86: Sieradz Północny–Kępno–Czernica Wrocławska–Wrocław Główny. Prace przedprojektowe związane z tą linią wykona za 38,1 mln zł netto w ciągu 11 miesięcy konsorcjum firm: Multiconsult Polska, Arcadis, Transprojekt Gdański i IDOM Inżynieria.

Drugie postępowanie obejmuje ponad 60-kilometrową linię kolejową nr 267 i 268: na trasie Żarów–Świdnica–Wałbrzych do granicy państwa z Czechami. Studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) powierzono firmie BBF, której wynagrodzenie wyniesie 15,1 mln zł netto. Prace ma wykonać w ciągu 14 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

Kontynuacja linii dużych prędkości z Warszawy Zachodniej do Łodzi Fabrycznej

Na początku czerwca spółka CPK zawarła umowę na realizację prac przygotowawczych dla linii dużych prędkości z Warszawy Zachodniej do Łodzi Fabrycznej. Odcinki trasy z Łodzi do Wrocławia i czeskiej granicy stanowią jej przedłużenie w kierunku południowo-zachodnim. Będą elementami tzw. szprychy nr 9, która połączy Łódź z Sieradzem, Wrocławiem, Wałbrzychem i Lubawką na południu. Docelowo lina ta ma połączyć się z trasą realizowaną przez Czechów, umożliwiającą bezpośredni przejazd koleją do Pragi.

Co obejmuje analiza STEŚ?

Zadaniem wykonawców w ramach studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych będzie m.in. opracowanie prognoz ruchu, analiz technicznych, środowiskowych i wielokryterialnych, dokumentacji geologiczno-inżynierskiej, map, które następnie zostaną wykorzystane podczas projektowania tras. Zadaniem wykonawców jest także zarekomendowanie przebiegu danych odcinków linii kolejowej. Kolejnym krokiem po zakończeniu prac przygotowawczych będzie opracowanie projektu koncepcyjnego i budowlanego.

O ile skróci się podróż koleją?

Zgodnie z przyjętymi założeniami na nowych odcinkach pociągi będą mogły osiągać prędkość do 250 km/godz. To oznacza znaczące skrócenie czasu przejazdu na wielu odcinkach kolejowych. Np. podróż z Łodzi do Sieradza potrwa 25 min (obecnie 1 godz.), do Wrocławia – 1 godz. 10 min (obecnie 3 godz. 25 min). Z Wrocławia do centralnego portu będzie można się dostać w ciągu 1 godz. 40 min, do Warszawy – 1 godz. 55 min (obecnie 3 godz. 40 min), do Wałbrzycha – 40 min (obecnie 60 min). Z kolei do Pragi podróżni pojadą pociągiem jedynie 2,5 godz. (obecnie 5 godz.).

Według założeń trasa pomiędzy Łodzią, CPK a Warszawą będzie gotowa w 2027 r., jeśli roboty budowlane rozpoczną się planowo, czyli w 2023 r.

1800 km linii kolejowych do CPK

Plan budowy linii kolejowych prowadzących do Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmuje blisko 1800 km nowych linii. Nowe odcinki wpisują się w 12 tras kolejowych, które z różnych części Polski będą prowadziły do CPK. Mają być one gotowe do końca 2034 r. Aktualnie w trakcie prac przygotowawczych znajduje się 802 km, w trakcie prac budowlanych 456 km, a zrealizowanych jest 531 km linii.

Autor tekstu: Agata Sumara
Źródło artykułu: www.cpk.pl
Źródło zdjęcia: enowiny.pl

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz