Rynek przewozów pasażerskich nadal rośnie, jednak przewozy towarowe odnotowały spadek– podobnie jak w poprzednich miesiącach. W styczniu 2024 r. pociągami podróżowało prawie 31,4 mln osób. To wzrost o 6,1% w porównaniu z poprzednim rokiem i najlepszy miesięczny wynik uzyskany w przewozach pasażerskich od stycznia 2012 r. Masa obsłużonych koleją ładunków wyniosła prawie 17,7 mln ton, czyli o 13,4% mniej niż w styczniu 2023 r.
Przewozy pasażerskie
W pierwszym miesiącu 2024 r. z usług kolei skorzystało prawie 31,4 mln osób, co w zestawieniu rok do roku oznacza wzrost o 1,8 mln (+6,1%) pasażerów. Praca przewozowa wykonana przez pociągi pasażerskie osiągnęła prawie 2 mld pasażerokilometrów i była o ponad 0,1 mld pasażerokilometrów wyższa (+5,8%) niż rok wcześniej. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która osiągnęła wartość prawie 17,2 mln pociągokilometrów, był to wzrost o 6,1%. Średnia odległość przejazdu pasażera w styczniu 2024 r. wyniosła 63 km. Podobnie jak przed rokiem.
Styczniowa liczba pasażerów, a także wartość pracy przewozowej i eksploatacyjnej, to najwyższe wyniki odnotowane w tym miesiącu od 2012 r.
Styczeń 2024 r. pod względem liczby pasażerów kolei był nieznacznie lepszy również w porównaniu z grudniem 2023 r. Z usług kolei skorzystało ponad 5,8 tys. osób więcej (+0,02%). W przypadku pracy przewozowej był to spadek wobec grudnia 2023 r. – o ponad 0,1 mld pasażerokilometrów (-6,9%). Wartość wykonanej pracy eksploatacyjnej wzrosła o 0,7 mln pociągokilometrów (+4,3%) w zestawieniu miesiąc do miesiąca. W styczniu 2024 r. przeciętny pasażer kolei podróżował na odległość prawie 5 km mniejszą niż w grudniu 2023 r.
Pierwszy miesiąc 2024 r. przyniósł wzrost liczby pasażerów u większości przewoźników, którzy realizują regularne przewozy pasażerskie. Najwyższa dynamika wzrostu rok do roku była w przypadku Kolei Małopolskich (+52,8%). U większości przewoźników był to najlepszy styczeń od 2012 r. W porównaniu ze styczniem 2023 r. słabszy wynik (o 37,8%) uzyskała Warszawska Kolej Dojazdowa. Z powodu prac budowlanych na stacji Warszawa Zachodnia pociągi przewoźnika kursują w skróconej relacji. Wielu pasażerów korzysta więc z innych środków transportu.
Udział przewoźników malejąco wg liczby pasażerów za styczeń 2024
Przewoźnik | Liczba pasażerów |
Polregio | 25,30% |
PKP Intercity | 16,85% |
Koleje Mazowieckie | 16,05% |
PKP SKM w Trójmieście | 12,23% |
Koleje Dolnośląskie | 6,04% |
Koleje Śląskie | 5,90% |
Koleje Wielkopolskie | 5,28% |
SKM Warszawa | 4,25% |
Koleje Małopolskie | 3,17% |
Łódzka Kolej Aglomeracyjna | 2,72% |
Warszawska Kolej Dojazdowa | 1,29% |
Arriva RP | 0,76% |
Pozostali/Others | 0,15% |
Podstawowe dane eksploatacyjne dotyczące przewozów pasażerskich zostały opublikowane na stronie dane.utk.gov.pl.
Przewozy towarowe
Początek roku w kolejowych przewozach towarów charakteryzował się słabszymi wynikami w zestawieniu rok do roku. Ma to związek z pogarszającą się koniunkturą w tym sektorze. W styczniu 2024 r. kolej przewiozła prawie 17,7 mln ton ładunków, co w porównaniu do stycznia ubiegłego roku oznacza spadek o ponad 2,7 mln ton (-13,4 %). Praca przewozowa wykonana przez pociągi towarowe osiągnęła wartość prawie 4,5 mld tonokilometrów i była niższa o ponad 0,9 mld tonokilometrów (-17,6%) niż rok wcześniej. W przypadku pracy eksploatacyjnej, która wyniosła prawie 6,4 mln pociągokilometrów, spadek wyniósł prawie 13%. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku w styczniu 2024 r. to ok. 252 km, czyli prawie 13 km mniej niż w pierwszym miesiącu 2023 r.
Styczeń 2024 r. pod względem przewiezionej masy towarów i pracy eksploatacyjnej był nieznacznie lepszy w zestawieniu miesiąc do miesiąca. Ogółem kolej obsłużyła o prawie 8,1 tys. ton ładunków więcej (+0,05%) niż w grudniu 2023 r. W odniesieniu do pracy eksploatacyjnej był to wzrost o prawie 0,1 mln pociągokilometrów (+1%).
Pociągi towarowe wykonały pracę przewozową, której wartość była niższa o ponad 0,1 mld pociągokilometrów (-2,9%) wobec grudnia 2023 r. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku była zaś o prawie 8 km krótsza niż w grudniu.
Udział przewoźników wg masy przewiezionych towarów za styczeń 2024
Przewoźnik | Udział wg masy |
PKP Cargo S.A. | 29,80% |
DB Cargo Polska S.A. | 14,78% |
Lotos Kolej sp. z o.o. | 7,77% |
PKP LHS sp. z o.o. | 5,35% |
PUK Kolprem sp. z o.o. | 4,37% |
Freightliner PL sp. z o.o. | 2,53% |
Pol-Miedź Trans sp. z o.o. | 2,24% |
CD Cargo Poland sp. z o.o. | 2,21% |
T&C Sp. z o.o. | 2,10% |
CTL Logistics sp. z o.o. | 2,02% |
PCC Intermodal S.A. | 1,88% |
Rail Polska sp. z o.o. | 1,50% |
Rail STM sp. z o.o. | 1,44% |
Inter Cargo sp. z o.o. | 1,39% |
PKP Cargo Service sp. z o.o. | 1,29% |
Captrain Polska sp. z o.o. | 1,17% |
LTE Polska sp. z o.o. | 1,12% |
Alza Cargo sp. z o.o. | 1,12% |
CIECH Cargo sp. z o.o. | 1,12% |
LTG Cargo Polska sp. z o.o. | 0,98% |
Eurotrans sp. z o.o. | 0,87% |
Olavion sp. z o.o. | 0,74% |
JSW Logistics sp. z o.o. | 0,70% |
FDM-REW Damian Żur | 0,69% |
Ecco Rail sp. z o.o. | 0,67% |
Metrans Rail sp. z o.o. | 0,67% |
Railpolonia sp. z o.o. | 0,61% |
Żwirownia Beton DOLATA Agnieszka Dolata | 0,58% |
Orion Rail Logistics sp. z o.o. sp. k. | 0,58% |
Laude Smart Intermodal S.A. | 0,54% |
Eurasian Railway Carrier sp. z o.o. | 0,52% |
Pozostali/Others | 6,68% |
Podstawowe dane eksploatacyjne dotyczące przewozów towarowych zostały opublikowane na stronie dane.utk.gov.pl.
Źródło: UTK
Fot. JBCrew