W Polsce w 2023 r. około trzech tysięcy stacji bądź przystanków kolejowych stanowiło miejsce zatrzymania się pociągu pasażerskiego. Ponad 80% podróżnych w 2023 r. wsiadało i wysiadało na 355 stacjach, których dobowa wymiana pasażerska przekracza 1 000 osób. Najwięcej takich stacji było na Mazowszu – 111. W przypadku 1 329 stacji dobowa wymiana wyniosła ponad 100 osób. Jest to o 100 stacji więcej niż w 2022 r.
Wielkość wymiany pasażerskiej w Polsce w 2023 r. to 744,3 mln wsiadających i wysiadających (wzrost o 9,2% w stosunku do 2022 r.). Duże aglomeracje odgrywają najważniejszą rolę w przewozach. Stacje zlokalizowane w 18 miastach, które są siedzibą urzędów władz wojewódzkich (Białystok, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Katowice, Kielce, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Opole, Poznań, Rzeszów, Szczecin, Toruń, Warszawa, Wrocław i Zielona Góra), były odpowiedzialne za 42,38% wymiany pasażerskiej w Polsce.
Stacje o dobowej wymianie powyżej 1 000 osób wypracowały 81,5% całej wymiany pasażerskiej w Polsce. W ubiegłym roku było 355 takich stacji – o 27 więcej niż w 2022 r. Najwięcej stacji o dobowej wymianie pasażerskiej powyżej 1 000 osób zlokalizowanych jest w województwie mazowieckim. W 2023 r. było to 111 stacji. W województwie podlaskim taką stacją jest tylko Białystok. W województwie świętokrzyskim było ich 4: Kielce, Skarżysko-Kamienna, Sędziszów i Jędrzejów.
Dla wielu stacji wymiana pasażerska w 2023 r. była najwyższa w historii pomiarów wymiany, co wskazuje na odbudowę potencjału do wartości z początku XXI wieku. W przypadku 1 329 stacji dobowa wymiana przekraczała 100 osób. Pasażerowie z tych stacji odpowiadali za 97,5% wymiany pasażerskiej. W przypadku 542 stacji (40,8%) z tego zakresu liczba osób wsiadających bądź wysiadających nie przekraczała 10 osób na jedno zatrzymanie.
Możliwość skorzystania z pociągów dalekobieżnych przewoźnika PKP Intercity średnio minimum 10 razy na dzień była zagwarantowana na 205 stacjach. Było to blisko 95% wymiany tego przewoźnika, pomimo że jego pociągi zatrzymywały się więcej niż 100 razy w roku w 478 miejscach.
W wielu przypadkach wymiana pasażerska była realizowana na stacjach, gdzie komunikacja możliwa była dzięki zastosowaniu komunikacji zastępczej. Czasami była ona realizowana przez cały 2023 r.
Wymiana pasażerska w głównych ośrodkach wojewódzkich w 2023 r.
województwo | miasto | wymiana pasażerska | dynamika zmiany | udział procentowy | |
---|---|---|---|---|---|
(w mln osób) | 2023/2022 | w wymianie | |||
2022 | 2023 | w 2023 r. | |||
mazowieckie | Warszawa | 95,2 | 90,6 | -4,8% | 12,17% |
pomorskie | Gdańsk | 44,3 | 49,5 | 11,9% | 6,66% |
dolnośląskie | Wrocław | 31,9 | 35,7 | 11,9% | 4,8% |
wielkopolskie | Poznań | 24,6 | 27,9 | 13,4% | 3,75% |
małopolskie | Kraków | 23,8 | 29,4 | 23,4% | 3,95% |
śląskie | Katowice | 18,5 | 20 | 8,3% | 2,68% |
łódzkie | Łódź | 12,8 | 14,9 | 17,2% | 2,01% |
zachodniopomorskie | Szczecin | 7 | 7,4 | 5,3% | 0,99% |
kujawsko-pomorskie | Bydgoszcz | 6 | 6,9 | 14% | 0,92% |
opolskie | Opole | 4,7 | 5,1 | 8,5% | 0,68% |
podkarpackie | Rzeszów | 4,4 | 5,7 | 28,5% | 0,77% |
warmińsko-mazurskie | Olsztyn | 3,8 | 4,2 | 10,5% | 0,57% |
kujawsko-pomorskie | Toruń | 3,7 | 4,4 | 19,8% | 0,59% |
lubelskie | Lublin | 3,4 | 4 | 15,8% | 0,54% |
świętokrzyskie | Kielce | 2,6 | 3 | 13,6% | 0,4% |
podlaskie | Białystok | 2,5 | 2,7 | 10,6% | 0,36% |
lubuskie | Zielona Góra | 2,2 | 2,8 | 29,4% | 0,38% |
lubuskie | Gorzów Wielkopolski | 1,2 | 1,3 | 5,4% | 0,17% |
Zestawienie 10 stacji o największej wymianie pasażerskiej w poszczególnych województwach w 2023 r.
Tab 1. Województwo dolnośląskie
stacja | wymiana pasażerska (w mln osób) | średnia liczba zatrzymań na godzinę | średnia liczba pasażerów na zatrzymanie | udział stacji w wymianie pasażerskiej województwa | udział stacji w liczbie zatrzymań na terenie województwa |
---|---|---|---|---|---|
Wrocław Główny | 29,4 | 20 | 166 | 40,7% | 5,7% |
Legnica | 2,57 | 5 | 54 | 3,6% | 1,5% |
Wrocław Mikołajów | 1,78 | 7 | 29 | 2,5% | 1,9% |
Oleśnica | 1,27 | 2 | 90 | 1,8% | 0,5% |
Oława | 1,22 | 3 | 42 | 1,7% | 0,9% |
Oborniki Śląskie | 1,08 | 3 | 43 | 1,5% | 0,8% |
Jelenia Góra | 1,03 | 2 | 57 | 1,4% | 0,6% |
Bolesławiec | 0,95 | 2 | 71 | 1,3% | 0,4% |
Strzelin | 0,92 | 2 | 65 | 1,3% | 0,5% |
Głogów | 0,91 | 3 | 32 | 1,3% | 0,9% |
Tab 2. Województwo kujawsko-pomorskie
stacja | wymiana pasażerska (w mln osób) | średnia liczba zatrzymań na godzinę | średnia liczba pasażerów na zatrzymanie | udział stacji w wymianie pasażerskiej województwa | udział stacji w liczbie zatrzymań na terenie województwa |
---|---|---|---|---|---|
Bydgoszcz Główna | 5,78 | 8 | 86 | 25,9% | 5,2% |
Toruń Główny | 2,76 | 6 | 51 | 12,3% | 4,2% |
Inowrocław | 1,14 | 3 | 44 | 5,1% | 2% |
Włocławek | 0,96 | 2 | 49 | 4,3% | 1,5% |
Toruń Wschodni | 0,83 | 3 | 30 | 3,7% | 2,2% |
Solec Kujawski | 0,76 | 3 | 32 | 3,4% | 1,9% |
Toruń Miasto | 0,75 | 3 | 27 | 3,3% | 2,2% |
Grudziądz | 0,59 | 2 | 32 | 2,6% | 1,4% |
Mogilno | 0,57 | 3 | 26 | 2,6% | 1,7% |
Aleksandrów Kujawski | 0,54 | 2 | 27 | 2,4% | 1,5% |
Tab 3. Województwo lubelskie
stacja | wymiana pasażerska (w mln osób) | średnia liczba zatrzymań na godzinę | średnia liczba pasażerów na zatrzymanie | udział stacji w wymianie pasażerskiej województwa | udział stacji w liczbie zatrzymań na terenie województwa |
---|---|---|---|---|---|
Lublin Główny | 3,67 | 5 | 86 | 27,1% | 5% |
Dęblin | 1,4 | 4 | 36 | 10,3% | 4,6% |
Chełm | 1,13 | 2 | 72 | 8,4% | 1,8% |
Łuków | 1,12 | 3 | 46 | 8,2% | 2,8% |
Biała Podlaska | 0,79 | 1 | 76 | 5,8% | 1,2% |
Puławy Miasto | 0,54 | 2 | 28 | 4% | 2,2% |
Terespol | 0,39 | 1 | 40 | 2,9% | 1,1% |
Świdnik Miasto | 0,31 | 2 | 20 | 2,3% | 1,8% |
Międzyrzec Podlaski | 0,27 | 1 | 26 | 2% | 1,2% |
Trawniki | 0,24 | 2 | 17 | 1,7% | 1,7% |
Tab 4. Województwo lubuskie
stacja | wymiana pasażerska (w mln osób) | średnia liczba zatrzymań na godzinę | średnia liczba pasażerów na zatrzymanie | udział stacji w wymianie pasażerskiej województwa | udział stacji w liczbie zatrzymań na terenie województwa |
---|---|---|---|---|---|
Zielona Góra Główna | 2,69 | 5 | 66 | 24,8% | 5,7% |
Gorzów Wielkopolski | 1,05 | 2 | 69 | 9,6% | 2,1% |
Zbąszynek | 0,83 | 4 | 23 | 7,6% | 5% |
Kostrzyn | 0,74 | 2 | 40 | 6,8% | 2,6% |
Nowa Sól | 0,71 | 2 | 51 | 6,6% | 2% |
Rzepin | 0,54 | 2 | 25 | 5% | 3% |
Żary | 0,45 | 1 | 35 | 4,1% | 1,8% |
Świebodzin | 0,27 | 1 | 29 | 2,5% | 1,3% |
Żagań | 0,2 | 1 | 18 | 1,8% | 1,6% |
Bytom Odrzański | 0,19 | 1 | 16 | 1,7% | 1,7% |
Tab 5. Województwo łódzkie
stacja | wymiana pasażerska (w mln osób) | Średnia liczba zatrzymań na godzinę | średnia liczba pasażerów na zatrzymanie | udział stacji w wymianie pasażerskiej województwa | udział stacji w liczbie zatrzymań na terenie województwa |
---|---|---|---|---|---|
Skierniewice | 4,86 | 7 | 79 | 13,5% | 3% |
Łódź Fabryczna | 4,1 | 6 | 82 | 11,4% | 2,4% |
Łódź Widzew | 3,63 | 13 | 32 | 10,1% | 5,5% |
Łódź Kaliska | 2,81 | 6 | 53 | 7,8% | 2,6% |
Koluszki | 1,79 | 7 | 29 | 5% | 3% |
Kutno | 1,33 | 5 | 31 | 3,7% | 2,1% |
Łowicz Główny | 1,17 | 4 | 35 | 3,3% | 1,6% |
Piotrków Trybunalski | 1,1 | 3 | 46 | 3% | 1,1% |
Łódź Żabieniec | 1,05 | 4 | 32 | 2,9% | 1,6% |
Zgierz | 0,95 | 5 | 21 | 2,6% | 2,2% |
Tab 6. Województwo małopolskie
stacja | wymiana pasażerska (w mln osób) | średnia liczba zatrzymań na godzinę | średnia liczba pasażerów na zatrzymanie | udział stacji w wymianie pasażerskiej województwa | udział stacji w liczbie zatrzymań na terenie województwa |
---|---|---|---|---|---|
Kraków Główny | 23,41 | 18 | 151 | 47,2% | 6,3% |
Tarnów | 2,7 | 5 | 63 | 7,5% | 1,7% |
Kraków Lotnisko | 1,89 | 3 | 79 | 5,2% | 1% |
Krzeszowice | 1,46 | 5 | 36 | 4,1% | 1,7% |
Bochnia | 0,98 | 4 | 32 | 2,7% | 1,3% |
Trzebinia | 0,97 | 5 | 24 | 2,7% | 1,6% |
Zakopane | 0,84 | 1 | 130 | 2,3% | 0,3% |
Oświęcim | 0,84 | 2 | 43 | 2,3% | 0,8% |
Wieliczka Rynek-Kopalnia | 0,82 | 2 | 40 | 2,3% | 0,8% |
Brzesko Okocim | 0,62 | 3 | 24 | 1,7% | 1,1% |
Tab 7. Województwo mazowieckie
stacja | wymiana pasażerska (w mln osób) | średnia liczba zatrzymań na godzinę | średnia liczba pasażerów na zatrzymanie | udział stacji w wymianie pasażerskiej województwa | udział stacji w liczbie zatrzymań na terenie województwa |
---|---|---|---|---|---|
Warszawa Centralna | 13,38 | 9 | 172 | 6,9% | 1% |
Warszawa Wschodnia | 12,38 | 24 | 59 | 6,4% | 2,7% |
Warszawa Gdańska | 9,67 | 11 | 96 | 5% | 1,3% |
Warszawa Zachodnia | 8,09 | 26 | 36 | 4,2% | 2,9% |
Grodzisk Mazowiecki | 5,27 | 5 | 127 | 2,7% | 0,5% |
Warszawa Śródmieście | 4,82 | 7 | 74 | 2,5% | 0,8% |
Żyrardów | 4,52 | 6 | 89 | 2,3% | 0,7% |
Mińsk Mazowiecki | 4,29 | 4 | 115 | 2,2% | 0,5% |
Warszawa Wileńska | 3,88 | 5 | 83 | 2% | 0,6% |
Warszawa Wola Grzybowska | 3,54 | 5 | 74 | 1,8% | 0,6% |
Tab 8. Województwo opolskie
stacja | wymiana pasażerska (w mln osób) | średnia liczba zatrzymań na godzinę | średnia liczba pasażerów na zatrzymanie | udział stacji w wymianie pasażerskiej województwa | udział stacji w liczbie zatrzymań na terenie województwa |
---|---|---|---|---|---|
Opole Główne | 4,64 | 6 | 83 | 35% | 7,7% |
Brzeg | 1,57 | 4 | 48 | 11,9% | 4,5% |
Kędzierzyn-Koźle | 0,95 | 3 | 34 | 7,2% | 3,8% |
Lewin Brzeski | 0,52 | 1 | 40 | 3,9% | 1,8% |
Nysa | 0,48 | 1 | 42 | 3,6% | 1,5% |
Kluczbork | 0,46 | 2 | 30 | 3,5% | 2,1% |
Zdzieszowice | 0,45 | 2 | 30 | 3,4% | 2,1% |
Strzelce Opolskie | 0,41 | 1 | 31 | 3,1% | 1,8% |
Namysłów | 0,4 | 1 | 57 | 3% | 1% |
Gogolin | 0,33 | 2 | 22 | 2,5% | 2,1% |
Tab 9. Województwo podkarpackie
województwo podkarpackie | wymiana pasażerska (w mln osób) | średnia liczba zatrzymań na godzinę | średnia liczba pasażerów na zatrzymanie | udział stacji w wymianie pasażerskiej województwa | udział stacji w liczbie zatrzymań na terenie województwa |
---|---|---|---|---|---|
Rzeszów Główny | 5,22 | 8 | 74 | 29,7% | 5,6% |
Przemyśl Główny | 2,88 | 3 | 114 | 16,4% | 2% |
Dębica | 1,07 | 4 | 32 | 6,1% | 2,6% |
Jarosław | 0,99 | 3 | 43 | 5,6% | 1,8% |
Przeworsk | 0,7 | 4 | 23 | 4,0% | 2,5% |
Łańcut | 0,47 | 3 | 17 | 2,7% | 2,2% |
Sędziszów Małopolski | 0,29 | 2 | 14 | 1,7% | 1,7% |
Kolbuszowa | 0,27 | 1 | 20 | 1,5% | 1% |
Strzyżów nad Wisłokiem | 0,23 | 1 | 19 | 1,3% | 1% |
Trzciana | 0,21 | 2 | 14 | 1,2% | 1,2% |
Tab 10. Województwo podlaskie
województwo podlaskie | wymiana pasażerska (w mln osób) | średnia liczba zatrzymań na godzinę | średnia liczba pasażerów na zatrzymanie | udział stacji w wymianie pasażerskiej województwa | udział stacji w liczbie zatrzymań na terenie województwa |
---|---|---|---|---|---|
Białystok | 2,62 | 3 | 108 | 46,5% | 5,8% |
Łapy | 0,32 | 1 | 42 | 5,7% | 1,9% |
Czyżew | 0,26 | 1 | 20 | 4,6% | 3,1% |
Bielsk Podlaski | 0,25 | 1 | 27 | 4,4% | 2,2% |
Suwałki | 0,22 | 0 | 53 | 3,9% | 1% |
Hajnówka | 0,21 | 1 | 25 | 3,8% | 2% |
Sokółka | 0,21 | 1 | 29 | 3,8% | 1,8% |
Szepietowo | 0,18 | 1 | 22 | 3,1% | 1,9% |
Czeremcha | 0,15 | 1 | 13 | 2,7% | 2,8% |
Grajewo | 0,12 | 1 | 25 | 2,1% | 1,1% |
Tab 11. województwo pomorskie
stacja | wymiana pasażerska (w mln osób) | średnia liczba zatrzymań na godzinę | średnia liczba pasażerów na zatrzymanie | udział stacji w wymianie pasażerskiej województwa | udział stacji w liczbie zatrzymań na terenie województwa |
---|---|---|---|---|---|
Gdynia Główna | 13,65 | 19 | 81 | 10,2% | 4,3% |
Gdańsk Główny | 13,46 | 15 | 101 | 10% | 3,4% |
Gdańsk Wrzeszcz | 10,24 | 19 | 62 | 7,6% | 4,2% |
Sopot | 9,25 | 16 | 67 | 6,9% | 3,5% |
Gdańsk Oliwa | 5,79 | 16 | 42 | 4,3% | 3,5% |
Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana | 5,75 | 8 | 81 | 4,3% | 1,8% |
Gdańsk Przymorze Uniwersytet | 5,02 | 8 | 71 | 3,7% | 1,8% |
Tczew | 4,2 | 8 | 64 | 3,1% | 1,7% |
Gdańsk Żabianka-AWFiS | 3,76 | 8 | 53 | 2,8% | 1,8% |
Gdańsk Śródmieście | 3,49 | 8 | 52 | 2,6% | 1,7% |
Tab 12. Województwo świętokrzyskie
stacja | wymiana pasażerska (w mln osób) | średnia liczba zatrzymań na godzinę | średnia liczba pasażerów na zatrzymanie | udział stacji w wymianie pasażerskiej województwa | udział stacji w liczbie zatrzymań na terenie województwa |
---|---|---|---|---|---|
Kielce | 2,81 | 79 | 4 | 32,1% | 5,8% |
Skarżysko-Kamienna | 1,54 | 40 | 4 | 17,6% | 6,2% |
Sędziszów | 0,64 | 26 | 3 | 7,3% | 3,9% |
Jędrzejów | 0,46 | 30 | 2 | 5,2% | 2,4% |
Ostrowiec Świętokrzyski | 0,29 | 29 | 1 | 3,3% | 1,6% |
Włoszczowa Północ | 0,26 | 16 | 2 | 3% | 2,7% |
Starachowice Wschodnie | 0,25 | 25 | 1 | 2,9% | 1,6% |
Starachowice | 0,2 | 23 | 1 | 2,3% | 1,4% |
Suchedniów | 0,2 | 10 | 2 | 2,3% | 3,3% |
Klimontów | 0,15 | 11 | 2 | 1,7% | 2,3% |
Tab 13. Województwo warmińsko-mazurskie
województwo warmińsko-mazurskie | wymiana pasażerska (w mln osób) | średnia liczba zatrzymań na godzinę | średnia liczba pasażerów na zatrzymanie | udział stacji w wymianie pasażerskiej województwa | udział stacji w liczbie zatrzymań na terenie województwa |
---|---|---|---|---|---|
Olsztyn Główny | 3,45 | 4 | 94 | 26,3% | 5,9% |
Iława Główna | 1,59 | 4 | 46 | 12,2% | 5,6% |
Elbląg | 1,26 | 2 | 79 | 9,6% | 2,6% |
Działdowo | 0,82 | 3 | 32 | 6,2% | 4,2% |
Olsztyn Zachodni | 0,66 | 3 | 24 | 5% | 4,5% |
Ostróda | 0,66 | 1 | 54 | 5% | 2% |
Ełk | 0,55 | 1 | 74 | 4,2% | 1,2% |
Szczytno | 0,29 | 1 | 48 | 2,2% | 1% |
Olsztynek | 0,27 | 1 | 37 | 2,1% | 1,2% |
Morąg | 0,24 | 1 | 29 | 1,8% | 1,3% |
Tab 14. Województwo wielkopolskie
stacja | wymiana pasażerska (w mln osób) | średnia liczba zatrzymań na godzinę | średnia liczba pasażerów na zatrzymanie | udział stacji w wymianie pasażerskiej województwa | udział stacji w liczbie zatrzymań na terenie województwa |
---|---|---|---|---|---|
Poznań Główny | 24,92 | 18 | 160 | 35,5% | 5,2% |
Gniezno | 2,29 | 4 | 67 | 3,3% | 1,1% |
Leszno | 2,26 | 5 | 50 | 3,2% | 1,5% |
Piła Główna | 1,96 | 4 | 57 | 2,8% | 1,1% |
Ostrów Wielkopolski | 1,63 | 4 | 51 | 2,3% | 1,1% |
Kościan | 1,22 | 3 | 44 | 1,7% | 0,9% |
Września | 1,13 | 3 | 44 | 1,6% | 0,9% |
Mosina | 1,07 | 2 | 62 | 1,5% | 0,6% |
Środa Wielkopolska | 1,05 | 3 | 44 | 1,5% | 0,8% |
Jarocin | 0,99 | 3 | 37 | 1,4% | 0,9% |
Tab 15. Województwo zachodniopomorskie
stacja | wymiana pasażerska (w mln osób) | średnia liczba zatrzymań na godzinę | średnia liczba pasażerów na zatrzymanie | udział stacji w wymianie pasażerskiej województwa | udział stacji w liczbie zatrzymań na terenie województwa |
---|---|---|---|---|---|
Szczecin Główny | 5,73 | 6 | 107 | 23,7% | 4,5% |
Stargard | 1,95 | 3 | 71 | 8,1% | 2,3% |
Koszalin | 1,57 | 3 | 71 | 6,5% | 1,8% |
Kołobrzeg | 1,55 | 2 | 93 | 6,4% | 1,4% |
Szczecin Dąbie | 1,12 | 6 | 22 | 4,6% | 4,3% |
Świnoujście | 0,89 | 1 | 82 | 3,7% | 0,9% |
Goleniów | 0,86 | 2 | 46 | 3,5% | 1,5% |
Szczecinek | 0,74 | 2 | 37 | 3% | 1,6% |
Międzyzdroje | 0,7 | 1 | 65 | 2,9% | 0,9% |
Gryfino | 0,65 | 1 | 59 | 2,7% | 0,9% |
Tab 16. Województwo śląskie
stacja | wymiana pasażerska (w mln osób) | średnia liczba zatrzymań na godzinę | średnia liczba pasażerów na zatrzymanie | udział stacji w wymianie pasażerskiej województwa | udział stacji w liczbie zatrzymań na terenie województwa |
---|---|---|---|---|---|
Katowice | 17,70 | 16 | 123 | 29,9% | 4,7% |
Częstochowa | 3,68 | 6 | 73 | 6,2% | 1,6% |
Gliwice | 3,56 | 8 | 49 | 6,0% | 2,4% |
Bielsko-Biała Główna | 2,07 | 3 | 78 | 3,5% | 0,9% |
Zawiercie | 1,58 | 4 | 42 | 2,7% | 1,2% |
Zabrze | 1,54 | 6 | 31 | 2,6% | 1,6% |
Sosnowiec Główny | 1,37 | 5 | 35 | 2,3% | 1,3% |
Rybnik | 1,35 | 3 | 47 | 2,3% | 1,0% |
Tychy | 1,18 | 6 | 22 | 2,0% | 1,7% |
Pszczyna | 1,02 | 4 | 33 | 1,7% | 1,0% |
Źródło: UTK
Fot. Dominika Szpakowska