Sektorkolejowy » Wrocław: Miliard na nową zajezdnię tramwajową – najpierw projekt

Wrocław: Miliard na nową zajezdnię tramwajową – najpierw projekt

pzez DamianM

MPK Wrocław ogłosiło plany realizacji najdroższej powojennej inwestycji transportowej w historii miasta. Projekt budowę nowoczesnej zajezdni tramwajowej na Nowych Żernikach, co znacząco zwiększy możliwości obsługi taboru.

Inwestycja szacowana na ponad 1 mld zł pozwoli zwiększyć możliwości operacyjne wrocławskiego systemu tramwajowego. Zastosowane nowoczesne i ekologiczne rozwiązania, uczynią ten obiekt jednym z najbardziej zaawansowanych w Europie.

Lokalizacja nowej zajezdni tramwajowej we Wrocławiu

Do tej pory zaplecze techniczne MPK koncentrowało się głównie w centrum i południowej części Wrocławia. Umiejscowienie nowej zajezdni przy al. Architektów zapewni wysoką efektywność zarządzania taborem również dla linii obsługujących zachodnie części miasta.

To nie tylko inwestycja w infrastrukturę, ale w przyszłość transportu publicznego we Wrocławiu […] Dzięki tej zajezdni zwiększymy elastyczność operacyjną, lepiej dostosujemy tabor do nowych połączeń i podniesiemy standardy obsługi pasażerów – podkreśla Witold Woźny, prezes zarządu MPK Wrocław.

Proekologiczne podejście

Obiekt, który zostanie zaprojektowany do obsługi 150 nowoczesnych tramwajów, będzie wyposażony w hale serwisowe, infrastrukturę diagnostyczną, myjnię i lakiernię oraz budynek centrali ruchu.

Nowoczesny transport publiczny to taki, który nie tylko działa sprawnie, ale również minimalizuje swój wpływ na środowisko. Nasza nowa zajezdnia będzie przykładem, jak innowacja może iść w parze z ekologią – zaznacza Przemysław Nowicki, wiceprezes MPK Wrocław.

Obiekt będzie wyposażony w:

  • panele fotowoltaiczne na dachach, dostarczające energię do zasilania obiektu
  • system zbierania deszczówki wykorzystywanej do mycia tramwajów
  • odwracalne pompy ciepła zapewniające energooszczędne ogrzewanie i chłodzenie
  • wentylację mechaniczną z rekuperacją, pozwalającą na odzysk ciepła
  • oświetlenie LED zmniejszające zużycie energii elektrycznej

Rozbudowa wrocławskiej sieci tramwajowej

Zajezdnia stanowi istotny element strategii rozwoju wrocławskiego transportu publicznego. Inwestycja zbiega się z planami rozbudowy wielu linii tramwajowych, które mają zostać ukończone do 2028 r., w tym tras do Swojczyc, Jagodna, Maślic i na Klecinę. Ponadto projekt ustanowi nowe, kilometrowe połączenie tramwajowe wzdłuż al. Architektów dla mieszkańców Nowych Żernik, kończące się nową pętlą przed zajezdnią.

MPK Wrocław oficjalnie ogłosiło przetarg na fazę projektową zajezdni, która potrwa ok. 18 miesięcy.

Każda zajezdnia jest jak serce transportu publicznego – to właśnie tam zaczyna się codzienny puls miasta […] Dzięki tej inwestycji nowe tramwaje popłyną szerokimi arteriami, docierając tam, gdzie wcześniej ich nie było, tworząc bardziej połączony, dostępny i nowoczesny Wrocław – podsumowuje Witold Woźny.

Autor: Damian Malesza
Fot. MPK Wrocław

Sprawdź również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz