Obrady XIV Międzynarodowego Kongresu Kolejowego i Intermodalnego w Wiśle przyniosły interesujące dyskusje i konkluzje, dotyczące wyzwań stojących przed sektorem transportowym. Eksperci z Polski, Czech i Słowacji debatowali nad najistotniejszymi aspektami rozwoju infrastruktury w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu geopolitycznym i gospodarczym. Wydarzenie zorganizowane przez OLTIS Polska i PrvniSignálni, przy wsparciu merytorycznym Fundacji ProKolej, stanowi platformę wymiany doświadczeń i przedstawienia perspektywicznych rozwiązań na forum publicznym. Redakcja Sektora Kolejowego ponownie objęła to wydarzenie patronatem medialnym.
Nowa geografia intermodalnych łańcuchów dostaw
Jednym z kluczowych tematów poruszanych podczas dzisiejszych obrad była zmiana układu intermodalnych łańcuchów dostaw w Europie i Polsce. Panel moderowany przez Miłosza Witkowskiego z Polish Forwarding Company koncentrował się na przetasowaniach na mapie żeglugi kontenerowej oraz rozwoju korytarzy transportowych północ-południe oraz wschód-zachód.
Dominik Landa, Dyrektor Departamentu Strategii i Rozwoju Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, przedstawił perspektywę kluczowego polskiego portu w kontekście zmian geografii transportowej. Grzegorz Zdybel z Adampol oraz Michał Kubalok ze Schavemaker Intermodal zwrócili uwagę na wyzwania operacyjne związane z dynamicznie zmieniającymi się przepływami towarów. Dyskutowano również o potencjale polskich portów, w jaki sposób zwiększyć ich znaczenie na arenie międzynarodowej oraz możliwych rozwiązaniach, pozwalających na obsługę przez polskie porty czy terminale intermodalne prawie 1,5 mln TEU rocznie (twenty-foot equivalent unit – przyp. red.) mających swoją destynację w kraju nad Wisłą, a obsługiwane są przez porty zagraniczne. Polska posiadająca optymalne warunki do zwiększania znaczenia intermodalu, nie wykorzystuje swojego potencjału, również geograficznego. Brak elastyczności i przepustowości szlaków kolejowych potęgują problem, który dodatkowo obciążają koszty dostępu do infrastruktury. Wskazano potrzebę zmian systemowych, podkreślając znaczenie kolei. Aby przewóz towarów drogami żelaznymi był uzasadniony ekonomicznie, musi być konkurencyjny i nowoczesna, a nowo powstające centra logistyczne czy strefy przemysłowe powinny zostać połączone z krajową siecią kolejową.
W panelu wzięli udział także: Jacek Paś – Prezes Zarządu Krajowego SITK RP, Adela Kureckova – Business Development Manager CZ&SK Baltic Hub, Martin Hubenak – Port Representative Central & Eastern Europe at Port of Antwerp oraz Łukasz Grzesło – Prezes Zarządu PKP CARGO International.
Inwestycje w infrastrukturę – szanse i wyzwania
Kolejny blok dyskusyjny, pod przewodnictwem Stefana Akiry Jareckiego z Politechniki Warszawskiej, dotyczył inwestycji infrastrukturalnych i związanych z nimi możliwości oraz wyzwań dla rozwoju rynku intermodalnego.
Uczestnicy panelu, wśród których znaleźli się Łukasz Górecki (Prezes Zarządu PKP LHS) oraz Rafał Zahorski (Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście), omawiali priorytety krajowej i międzynarodowej polityki transportowej. Wskazywali na wąskie gardła w sieci oraz analizowali możliwości finansowania inwestycji intermodalnych ze środków unijnych, budżetowych i prywatnych.
Krzysztof Grunke, Dyrektor Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym PKP PLK, zwrócił szczególną uwagę na wyzwania związane z prowadzeniem prac na infrastrukturze przy jednoczesnym utrzymaniu funkcjonowania transportu intermodalnego.
Koordynacja i współpraca wielobranżowa
Równolegle do debat intermodalnych odbywały się panele poświęcone tematyce kolejowej. Blok moderowany przez Aleksandra Drzewieckiego skoncentrowany był na koordynacji realizacji wielobranżowych projektów.
Michal Brożyna z Budimexu przedstawił problematykę i wyzwania implementacji stacyjnych komputerowych urządzeń sterowania ruchem jako elementu wielobranżowej modernizacji infrastruktury kolejowej PKP PLK. Tomáš Lovás z První Signální omówił technologie SRK stosowane za granicą.
Prawidłowa koordynacja systemów SRK z innymi branżami w projektowaniu budynków nastawni jest kluczowa dla efektywności całego systemu – podkreślali Paweł Wontorski i Magdalena Dzierżak z KOMBUD GROUP.
Interoperacyjność i komunikacja
Istotnym elementem dzisiejszych dyskusji był również blok poświęcony interoperacyjności, ze szczególnym uwzględnieniem doświadczeń we wdrożeniu TAF TSI (Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności dla Telematycznych Aplikacji dla Przewozów Towarowych) w Republice Czeskiej.
Roman Špaček z OLTIS Group moderował panel, podczas którego Pavel Mazač omówił zasady TSI, powody ich wprowadzenia oraz płynące z nich korzyści. Petr Buchníček przedstawił kwestie związane z przygotowaniem i wdrożeniem TSI przez przewoźników, zwracając uwagę na pomocnicze instrumenty finansowe wspierające ten proces.
W dyskusji panelowej udział wzięli m.in. przedstawiciele czeskiej infrastruktury kolejowej Správa železnic oraz reprezentanci przewoźników, którzy dzielili się praktycznymi doświadczeniami ze wdrażania systemów interoperacyjności.
Bezpieczeństwo i aspekty prawne
Ostatni blok tematyczny dotyczył zagadnień prawnych, finansowych, ekonomicznych oraz bezpieczeństwa na kolei. Uczestnicy panelu analizowali przyczyny zdarzeń kolejowych oraz sposoby zwiększania poziomu bezpieczeństwa w transporcie szynowym. Michał Zięba – mecenas Hanton, omówił bariery rozwoju terminali intermodalnych, koncentrując się na zagadnieniach lokalizacyjnych i inwestycyjnych. Mateusz Kosiorowski z kancelarii Wardyński, przedstawił aktualne problemy prawne i legislacyjne na rynku kolejowym.
Międzynarodowy Kongres Kolejowy i Intermodalny w Wiśle stanowi efektywną platformę wymiany doświadczeń i wiedzy dla ekspertów z branży transportowej z Polski i krajów Europy. Debaty i warsztaty podczas Kongresu pokazały, że mimo wyzwań i przeszkód sektor kolejowy i intermodalny intensywnie poszukuje nowych rozwiązań dostosowanych do zmieniających się realiów rynkowych i geopolitycznych.
















































Autor: Redakcja SK
Fot. Sektorkolejowy
Sprawdź również: