Sektorkolejowy » Przyszłość sektora kolejowego i intermodalnego tematem międzynarodowego Kongresu w Wiśle

Przyszłość sektora kolejowego i intermodalnego tematem międzynarodowego Kongresu w Wiśle

pzez Damian

Już w środę 12 marca rozpocznie się w Wiśle czternasta edycja Międzynarodowego Kongresu Kolejowego i Intermodalnego. Wydarzenie pod patronatem honorowym UTK oraz Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych corocznie gromadzi specjalistów i liderów z branży kolejowej i intermodalnej. Organizatorami dwudniowego Kongresu są OLTIS Polska i PrvniSignálni, a współorganizatorem Fundacja ProKolej. Kilkanaście zaś branżowych instytucji, które wsparły Kongres patronatem merytorycznym, stanowi gwarancję wysokiego poziomu debat, paneli i prezentacji.

Dynamicznie zmieniająca się sytuacja geopolityczna, transformacja energetyczna, międzynarodowe standardy i wymogi unijnych regulacji, intensywnie postępująca cyfryzacja wymuszają stałe modyfikacje działań także w branży kolejowej i intermodalnej. Wiedzą o tym organizatorzy Kongresu, którzy rozumiejąc rangę transgranicznej współpracy w mikroregionie Europy Środkowej, stawiają na wymianę doświadczeń i integrację trzech ważnych rynków – polskiego, czeskiego i słowackiego.

Połączenie w jednym wydarzeniu sektorów kolejowego i intermodalnego wynika oczywiście ze wspólnych obszarów działań, niemniej mierzą się one z innym nieco wyzwaniami. Program Kongresu uwzględnia specyfikę obu branż, dlatego część zaplanowanych debat przeznaczona jest zarówno dla sektora intermodalnego, jak i kolejowego – zagadnienia takie jak „Towary na tory”, „Innowacje, które stają się rzeczywistością”, czy też „Kolejowe cargo na rozdrożu” stanowią podstawowe tematy debat otwierających i zamykających konferencję. Główne jednak bloki i panele dyskusyjne oraz prezentacje zaprojektowane zostały osobno dla obu sektorów.

Na Międzynarodowy Kongres Kolejowy składa się pięć bloków debat. Uczestnicy zajmą się m.in. nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi i technologicznymi zarówno w budowie, jak i utrzymaniu, oraz samej eksploatacji, czy serwisowaniu urządzeń srk. Chodzi o zwiększanie efektywności i wydajności pracy, obniżanie kosztów, przy jednak zachowaniu wysokich standardów bezpieczeństwa i wymogów zrównoważonego transportu. Wpływ na to może mieć umiejętna koordynacja wielobranżowych projektów, dlatego i to zagadnienie zostało włączone do programu wydarzenia. Osobny blok tematyczny poświęcony będzie prawu, ekonomii, finansowaniu i bezpieczeństwu na kolei.

Istotnym zagadnieniem dla branży kolejowej jest też transformacja cyfrowa, powiązana z wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań np. w systemach sterowania ruchem, czy opisie infrastruktury. Cenna też będzie tu wymiana doświadczeń, temu ma służyć np. dyskusja panelowa z udziałem m.in. czeskich przewoźników, którzy dzielić się będą uwagami na temat wdrażania chociażby zasady TSI.

Analogicznie do Kongresu Kolejowego – także i Międzynarodowy Kongres Intermodalny składać się będzie z pięciu bloków spotkań. W pierwszym dniu konferencji poruszone zostaną tematy konkurencyjności, ale i barier w rozwoju przewozów kolejowych. Specjaliści analizować będą zarówno możliwości wykorzystania i modernizacji starych łańcuchów logistycznych, jak i tworzenia nowych. Prace legislacyjne UE mają być kluczowe dla konkurencyjności branży transportu intermodalnego, także z uwagi na rosnące koszty paliw, energii, czy infrastrukturalnych opłat.

W drugim zaś dniu Kongresu Intermodalnego jego uczestnicy rozmawiać będą m.in. o zmieniającej się geografii intermodalnych łańcuchów dostaw w kraju i Europie. Tworzenie nowych korytarzy transportowych służyć ma zwiększaniu niezawodności i bezpieczeństwa dostaw, stąd konieczność szerszego inwestowania w infrastrukturę. Analiza zakłóceń w globalnych łańcuchach dostaw ma pomóc w unikaniu błędów, wynikających z kryzysów ostatnich lat.  

Niewątpliwie Kongres w Wiśle jest jednym z ważniejszych wydarzeń tego typu, organizatorom zależny na utrzymaniu wysokiego poziomu merytorycznego, dlatego zadbali o bogaty program ściśle wynikający z wyzwań, stojących przed sektorami transportu kolejowego i intermodalnego.

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz