Kolejarze zapowiedzieli, że w grudniu na przebudowywanej stacji Warszawa Zachodnia pasażerom zostanie oddany jeden peron. W sumie na tej stacji zaplanowano osiem peronów, z których siedem znajduje się pomiędzy ul. Tunelową i Al. Jerozolimskimi, a jeden na linii w kierunku Warszawy Gdańskiej. Wartość inwestycji to około 2 mld zł.
Co się dzieje na stacji Warszawa Zachód?
W grudniu podróżni będą mogli odjechać lub wysiąść do pociągu na peronie nr 6. Aktualnie montowane są tam gabloty, ławki, tablice informacyjne, elementy wiat stanowiących przedłużenie hali peronowej. Inwestor wskazuje też na spore zaawansowanie prac na peronach nr 7 i 8.
Równocześnie trwa montaż torów rozjazdów, urządzeń sterowania ruchem, wykonywane są instalacje kablowe, kanalizacyjne, stawiane są stalowe konstrukcje, trwa budowa przejścia podziemnego.
Dach hali peronowej wykonano w około 30%. Konstrukcje zadaszenia są widoczne nad trzema peronami, a dalsze elementy montowane na filarach są w trakcie realizacji.
Do zasilania stacji wykorzystana będzie energia słoneczna, która zapewni prąd na poziomie 30% rocznego zapotrzebowania na energię, dlatego na dachu są montowane panele fotowoltaiczne, które łącznie zajmą powierzchnię 12 tys. m2.
Na terenie stacji powstaje równocześnie nowy układ torowy – do tej pory ułożono 29 rozjazdów i około 4 km nowych torów. Ustawiane są też słupy i bramki dla rozwieszenia sieci trakcyjnej. W nowym budynku Lokalnego Centrum Sterowania montowane są systemy i komputery do zarządzania ruchem pociągów.
70 podwykonawców, 500 pracowników
Wykonawcą generalnym odpowiedzialnym za przebudowę stacji Warszawa Zachód jest Budimex S.A. Poza nim aktualnie na placu budowy zaangażowanych jest 70 podwykonawców używających łącznie około 150 jednostek sprzętu budowlanego. Codziennie na budowie pracuje ponad 500 pracowników.
Mimo zaawansowania prac, ruch pociągów jest utrzymywany, a niezbędne zmiany są wprowadzane i komunikowane na bieżąco.
Stacja Warszawa Zachodnia
Warszawa Zachodnia to największa w Polsce stacja pod względem liczby kursujących pociągów pasażerskich. Średnio na dobę przez stację przejeżdża przez nią około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych oraz międzynarodowych. Znajduje się na niej osiem peronów, z których wszystkie zostaną poddane przebudowie.
Prace, mające na celu gruntowną modernizację stacji, rozpoczęły się w 2020 r., a mają się zakończyć w roku 2023. Kolejnym krokiem inwestycyjnym będzie modernizacja linii średnicowej w kierunku stacji Warszawa Wschodnia i jej przebudowa.
Autor: Agata Sumara
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.