Sektorkolejowy » Warszawa Wawer – Otwock: PKP PLK otworzyły oferty na modernizację

Warszawa Wawer – Otwock: PKP PLK otworzyły oferty na modernizację

pzez Damian

PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) zakończyły etap otwarcia ofert w przetargu na modernizację kluczowego odcinka linii kolejowej nr 7, łączącego Warszawę Wawer z Otwockiem. Inwestycja jest częścią szerszego projektu modernizacji Warszawskiego Węzła Kolejowego, który ma na celu poprawę jakości transportu kolejowego w stolicy oraz okolicznych miejscowościach.

Główne założenia inwestycji

Celem projektu jest przebudowa infrastruktury kolejowej na odcinku Warszawa Wawer – Otwock, co pozwoli na separację ruchu dalekobieżnego od regionalnego i aglomeracyjnego. W ramach inwestycji powstanie druga para torów, co znacznie zwiększy przepustowość tej linii. Po zakończeniu prac, prędkość szlakowa dla pociągów dalekobieżnych wyniesie 160 km/h, a dla pociągów regionalnych i aglomeracyjnych 120 km/h.

Ważnym elementem inwestycji jest także likwidacja czterech przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn, które zostaną zastąpione nowoczesnymi rozwiązaniami. Powstaną tunele w miejscach, gdzie obecnie znajdują się przejazdy, m.in. w Radości, Falenicy i Józefowie. Dodatkowo, na granicy Warszawy i Józefowa zostanie wybudowany wiadukt.

Projekt obejmuje także modernizację ośmiu przystanków kolejowych: w Aninie, Międzylesiu, Radości, Miedzeszynie, Michalinie, Świdrze, Józefowie oraz na stacji Falenica. Na każdym z przystanków zostanie wdrożony nowoczesny system informacji dla pasażerów. Przewidziano również budowę 20 nowych przejść podziemnych, w tym sześciu w lokalizacjach uzgodnionych z lokalnymi samorządami.

Koszt inwestycji i oferty wykonawców

Budżet zamówienia określony przez PKP PLK wynosi 1,609 miliarda złotych brutto. Oferty złożyło siedem podmiotów.

WykonawcaCena oferty (brutto)
ZUE S.A.1 614 230 421,37 zł
STRABAG Sp. z o.o.1 632 674 922,98 zł
Konsorcjum PORR S.A. / Trakcja System Sp. z o.o.1 740 437 700,00 zł
Konsorcjum Trakcja S.A. / INTOP S.A. / INTOP Warszawa Sp. z o.o.1 581 010 648,12 zł
TORPOL S.A.1 595 575 681,25 zł
Konsorcjum Budimex S.A. / Budimex Kolejnictwo S.A.1 584 409 781,62 zł
Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR Sp. z o.o.1 973 131 677,29 zł

Harmonogram realizacji inwestycji

Zgodnie z planem, podpisanie umowy z wykonawcą ma nastąpić w 2025 roku, a zakończenie inwestycji przewidziane jest na 2028 rok. Projekt ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach programu FENIKS, co może przyczynić się do obniżenia kosztów realizacji.

Wartość dla mieszkańców i pasażerów

Modernizacja linii kolejowej nr 7 to kluczowy projekt, który nie tylko zwiększy przepustowość, ale także poprawi komfort i bezpieczeństwo podróży. Dodatkowo, budowa nowych przejść podziemnych i ekrany akustyczne przyczynią się do redukcji hałasu, co będzie miało pozytywny wpływ na mieszkańców rejonu.

Inwestycja na linii kolejowej nr 7 stanowi kolejny krok w rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce. Po zakończeniu prac, podróże na tym odcinku będą szybsze i bardziej komfortowe, a także zwiększy się przepustowość linii, umożliwiając uruchomienie większej liczby połączeń zarówno dla pociągów pasażerskich, jak i towarowych.

Zobacz również:

Może Ci się spodobać

1 komentarzy

Jarek 3 kwietnia 2025 - 06:41

Niestety zmieni się też krajobraz, bo nie wiedzieć czemu, chcą wyciąć wszystkie drzewa wzdłuż torów. Kameralna, pełna drzew okolica zostanie zdominowana przez techniczny, betonowy, zdehumanizowany, nieprzyjemny dla oka ciąg komunikacyjny. Wystarczy spojrzeć na okolice Anina i Międzylesia. A przecież możnaby zachować drzewa i za nimi schować ekrany, ale nie! Trzeba wszystko wykarczować i zostawić pustynię, żeby nasze nierentowne pociągi dalej mogły się spóźniać(chyba nikt nie wierzy, że coś się zmieni w tej kwestii).

Odpowiedz

Zostaw komentarz