W środę 24 lipca br. zarządca Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach (spółka Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze – GTL SA) podpisał umowę na realizację prac budowlanych dla zadania pn. „Budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Porcie Lotniczym »Katowice«”. Wykonawcą inwestycji za 144,3 mln złotych brutto zostało konsorcjum firm Budimex i Mostostal z Krakowa.
Podpisanie kontraktu na wykonanie robót budowlanych związanych z budową towarowo-paliwowego węzła przeładunkowego to zwieńczenie postepowania przetargowego ogłoszonego pod koniec 2023 r. Oferty poznaliśmy w lutym br. – złożyło je 6 podmiotów.
Jaki będzie nowy multimodalny węzeł przeładunkowy w Katowicach?
W ramach zawartej umowy Budimex i krakowski Mostostal w południowo-wschodniej części katowickiego lotniska powstanie bocznica kolejowa, która połączy tamtejszy port lotniczy z Centralną Magistralą Kolejową (CMK) poprzez linię kolejową nr 182 (Tarnowskie Góry – Zawiercie). Rdzeniem tego przedsięwzięcia będzie trzytorowy front przeznaczony do przeładunku paliw i towarów. Tuż obok umiejscowione zostaną 3 zbiorniki o pojemności 1000 m3 każdy z nichwraz ze stanowiskami do rozładunku autocystern, a w strefie zastrzeżonej katowickiego portu znajdą się stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych.
Budowa Multimodalnego Węzła Przeładunku Towarów i Paliw jest jednym z filarów planu inwestycyjnego dla Katowice Airport, który zamierzamy zrealizować do 2028 roku. Choć jego centralnym punktem jest budowa nowego, głównego terminalu pasażerskiego, planujemy również poszerzyć działalność lotniska poprzez inaugurację działalności węzła umożliwiającego magazynowanie oraz dystrybucję m.in. paliwa lotniczego. Projekt ten otrzymał dofinansowanie ze źródeł Unii Europejskiej i w istotny sposób przyczyni się do wsparcia rozwoju zrównoważonego systemu transportu poprzez ograniczenie transportu drogowego na rzecz kolei – powiedział Artur Tomasik – prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA
Nowy obiekt umożliwi sprawny przeładunek towarów oraz przyspieszy proces zaopatrywania statków powietrznych w paliwo. Przyczyni się także do przeniesienia dużej części ładunków z dróg na tory – tym samym wpisując się w założenia zrównoważonego transportu. Ponadto będzie przystosowany do obsługi paliw alternatywnych (Sustainable Aviation Fuel), co ma przyczynić się do ograniczenia emisji klimatycznych.
Podpisana umowa pomiędzy Budimeksem i Mostostalem Kraków a Górnośląskim Towarzystwem Lotniczym umożliwi nam optymalne wykorzystanie naszych doświadczeń i kompetencji. Jako generalny wykonawca wnosimy swoje bogate know-how w zakresie kubatury i infrastruktury, podczas gdy Mostostal Kraków specjalizuje się w zakresie konstrukcji stalowych, realizacjach zbiornikowych i technologicznych. Budimex na terenie lotniska w Pyrzowicach wykonywał już kilka kluczowych projektów, takich jak nowa droga startowa dla GTL i wieża kontroli lotów dla PAŻP – podkreślał Jakub Nagraba – dyrektor Budownictwa Ogólnego, Budimex SA.
Katowicki węzeł przeładunkowy będzie realizował nie tylko zadania o przeznaczeniu cywilnym, ale także wojskowym – zapewniając m.in. zabezpieczenie dostaw i ciągłości działań w ramach prowadzonych operacji wojskowych. Ze względu na interoperacyjny charakter skorzystają z niego również okoliczne przedsiębiorstwa.
Ambicją Mostostal Kraków SA jest realizowanie skomplikowanych technologicznie projektów łączących w sobie wiele branż. Kontrakt na budowę Multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w Porcie Katowice jest takim projektem, więc z wielką satysfakcją przystępujemy do jego realizacji. Jako specjalistyczna firma w branży przemysłowej w konsorcjum z firmą Budimex SA specjalizującą się m.in. w budownictwie kubaturowym i kolejowym jesteśmy pewni wykonania projektu zgodnie z oczekiwaniami GTL. Na tym projekcie wykorzystujemy najwyższe kompetencje zespołów z Mostostal Kraków S.A. i Budimex SA – zaznaczał Tomasz Guzik – członek zarządu Mostostalu Kraków, dyrektor Pionu Realizacji Przemysłowych.
Zgodnie z planem inwestycja realizowana w formule „projektuj i buduj” będzie oddana do eksploatacji do końca 2026 r. Projekt uzyskał wsparcie finansowe ze środków Unii Europejskiej (UE) – w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) 2021–2027 Military Mobility w wysokości do 50% kosztów kwalifikowanych.


Sprawdź także:
Więcej informacji o firmie Budimex można znaleźć m.in.:
- Budimex z najlepiej ocenioną ofertą w przetargu PKP PLK o wartości niemal 1,3 mld zł netto
- Budimex z umową zaprojektowanie i wykonanie robót na linii kolejowej nr 38 na odcinku Ełk – Korsze
- Budimex: Zaawansowanie prac na stacji Warszawa Zachodnia przekroczyło 85%
Autor: Damian Malesza
Fot. Airport Katowice