4 września 2022 r. w Krakowie będzie kursował warszawki wagon K wraz z przyczepą KSW. Po raz kolejny pasażerowie będą mogli podróżować zabytkowymi tramwajami w ramach Krakowskiej Linii Muzealnej.
Warszawski wagon typu K został wyprodukowany w 1941 r. w ramach dużego zamówienia złożonego przez Warszawę (w 1939 r.), które obejmowało 60 tramwajów. Ze względu na wybuch II wojny światowej pojazdy nie trafiły do Polski. Tramwaje zostały wykupione przez przewoźnika z Berlina – tam kursowały do zakończenia wojny. W 1945 r. ocalałe pojazdy udało się sprowadzić do stolicy Polski, gdzie po modernizacji woziły jej mieszkańców do połowy lat 70. XX w. Co ciekawe jeden z nich został kupiony przez krakowskiego przewoźnika w 2017 r. i przeszedł renowację.
Tramwaj doczepny KSW (niem. Kriegsstraßenbahnwagen) pochodzi z lat 40. XX w. Prototyp tego pojazdu powstał w drugim kwartale 1943 r. w wyniku realizacji projektu produkcji nowego ujednoliconego wagonu tramwajowego dla niemieckich miast. Do maja 1945 r. w zakładach Fusch w Heidelbergu wyprodukowano zaledwie 97 wagonów silnikowych, a w zakładzie Uerdingen – 101 przyczep. Wagony trafiły do siedemnastu niemieckich miast oraz do okupowanej Europy (w tym do Gdańska, Katowic i Poznania). Należy podkreślić, że w 1947 r. pojazdy z Katowic były wzorem znormalizowanego modelu, który po wprowadzeniu do eksploatacji był wykorzystywany na wszystkich sieciach tramwajowych czynnych po 1949 roku, także w Krakowie.
Jak informuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie:
„W związku z odbywającym się tego dnia biegiem sztafetowym »Poland Business Run 2022«, w godz. ok. 9:30 – 16:40 będzie wyłączony ruch tramwajowy w ciągu ul. Piłsudskiego i al. 3 Maja (do pętli Cichy Kącik). Linia 0 będzie kursować po trasie skróconej (okrężnej) Dajwór –– Franciszkańska – Filharmonia – Straszewskiego – Podwale – Dunajewskiego – Dajwór. Godziny odjazdów z przystanku początkowego Dajwór zostaną zachowane bez zmian. Odjazdy z przystanków na odcinku Teatr Bagatela – Dajwór (w kierunku Dajworu) będą realizowane około 35-40 minut wcześniej (w przypadku kursu 15:28 z przystanku Teatr Bagatela około 55-60 minut wcześniej). Rozkłady jazdy nie zostaną zmienione”.
Wagon K wraz z przyczepą KSW będzie kursował na linii 0. To pierwszy raz, kiedy w takiej konfiguracji te pojazdy wyjadą na krakowskie tory.
Autor: Damian Malesza
Fot. mpk.krakow.pl