Miasto Gdańsk ogłosiło przetarg na budowę nowej zajezdni tramwajowej przy ul. Warszawskiej w pobliżu Pętli Ujeścisko. Inwestycja finansowana głównie ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO), powstanie na terenie 4 ha i będzie w pełni przystosowana do obsługi najnowocześniejszych pojazdów o długości do 47 m. Zgodnie z planem prace rozpoczną się w 2027 r., a cały kompleks zostanie oddany do eksploatacji na początku 2030 r.
Kompleksowe zaplecze techniczne na miarę XXI w.
W ramach inwestycji powstanie kompleks obejmujący halę postojową dla 20 tramwajów (z możliwością rozbudowy do 30 pojazdów), stację obsługi technicznej do przeglądów i napraw, nowoczesną myjnię oraz dyspozytornię do zarządzania ruchem.
Na obszarze 4 ha wybudujemy nową, w pełni nowoczesną zajezdnię tramwajową. To miejsce będzie nie tylko zapleczem technicznym, ale przede wszystkim centrum obsługi naszego rozwijającego się systemu tramwajowego […] Zajezdnia ta będzie przystosowana do obsługi nowego taboru – w tym najdłuższych tramwajów w historii Gdańska, o długości 45 i 47 m, które planujemy zamówić w najbliższych miesiącach. Będą one obsługiwać nową, kluczową trasę łączącą górny i dolny taras miasta, zwaną GPW – podkreśla Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. mobilności i bezpieczeństwa.
Zajezdnia będzie w pełni zintegrowana z istniejącą siecią tramwajową i umożliwi odstawianie tramwajów poza godzinami szczytu. Cała infrastruktura zostanie zaprojektowana z myślą o zwiększeniu niezawodności i punktualności gdańskiej komunikacji publicznej.
Finansowanie inwestycji
Środki na realizację projektu zostały już zabezpieczone w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta. Z łącznej kwoty ponad 373 mln zł, większość (ponad 334 mln zł) przeznaczona będzie na budowę zajezdni, natomiast blisko 40 mln zł zainwestowane w podziemny zbiornik retencyjny wspomagający zrównoważone gospodarowanie wodami opadowymi.
Skutecznie sięgamy po środki europejskie, m.in. z KPO, by realizować zieloną transformację i strategiczne projekty transportowe Gdańska. Zajezdnia Ujeścisko to nie tylko nowoczesna infrastruktura – to jeden z kluczowych elementów większej układanki, jaką jest obwodnica tramwajowa miasta […] Już dziś widzimy, jak wcześniejsze decyzje – choćby tor odstawczy przy Nowej Warszawskiej – wpisują się w ten konsekwentnie realizowany plan. To właśnie takie myślenie z wyprzedzeniem zmienia oblicze komunikacji publicznej w Gdańsku – wyjaśnia Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Planowana pożyczka w wysokości 274 mln zł pokryje 100% kosztów kwalifikowanych, a pozostałe ok. 60 mln zł będzie pochodzić z budżetu miasta.
Impuls rozwojowy dla południowych dzielnic Gdańska
Zajezdnia Ujeścisko stanowi odpowiedź na potrzeby dynamicznie rozwijających się dzielnic południowych Gdańska i jest kluczowym elementem planowanej obwodnicy tramwajowej miasta.
Realizacja tej inwestycji to nie tylko odpowiedź na rosnące potrzeby mieszkańców dynamicznie rozwijających się dzielnic południowych, ale też wyraz naszej konsekwentnej polityki stawiającej na zrównoważony transport i ochronę środowiska. Zajezdnia, która powstanie w rejonie ulicy Warszawskiej, to kluczowy element infrastruktury niezbędny do dalszej rozbudowy sieci tramwajowej. Bez niej dalszy rozwój komunikacji szynowej w tej części miasta nie byłby możliwy – wskazuje Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Projektowanie zajezdni ma rozpocząć się jeszcze w 2025 r. i potrwa blisko 19 miesięcy. Przewidywany czas realizacji inwestycji wynosi ok. 4 lata.
Plany rozwojowe dla tego terenu wykraczają poza obecną inwestycję. Prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów (GAiT), Maciej Lisicki, zapowiedział, że z czasem przy ul. Warszawskiej powstanie również zajezdnia autobusowa, co świadczy o kompleksowym podejściu do rozwoju transportu publicznego.
Autor: Damian Malesza
Fot. Grzegorz Mehring/gdansk.pl
Sprawdź również: