Sektorkolejowy » UTK: Sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym 2023

UTK: Sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym 2023

pzez Damian

Polska kolej jest bezpiecznym środkiem transportu. Miernik wypadków czwarty rok z rzędu utrzymał poziom poniżej 2 wypadków na milion pociągokilometrów. Podobnie jak w 2022 r., w ubiegłym roku nie doszło do żadnego poważnego wypadku. Mniej było też ofiar śmiertelnych. Urząd Transportu Kolejowego opublikował „Sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym 2023”.

W roku 2023 doszło do 669 wypadków na liniach i bocznicach kolejowych. Oznacza to wzrost ich liczby w porównaniu do 2022 r. o 25 wypadków (3,9%), przy czym na liniach kolejowych było więcej o 6 (1,2%), a na bocznicach kolejowych o 19 wypadków (15%).Mimo wzrostu liczby wypadków, ofiar śmiertelnych na sieci kolejowej było o 5 mniej niż rok wcześniej, a na bocznicach nikt nie zginął. W 2023 r. zostało również zgłoszonych 8 wypadków na liniach kolei wąskotorowych, o jeden więcej niż rok wcześniej.

Wypadki na styku systemu kolejowego

Wysoki odsetek zdarzeń pochodzi spoza systemu kolejowego. Znaczną część stanowią wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych i przejściach oraz najechania na pojazd lub osobę poza przejazdami i przejściami. W 2023 r. na przejazdach kolejowo-drogowych i przejściach doszło do 190 wypadków (wzrost o 9 w porównaniu do 2022 r.). Zginęło w nich 39 osób o dwie osoby mniej niż w 2022 r. Od wielu lat główną przyczyną tych wypadków jest brak zachowania przez kierowców szczególnej ostrożności podczas wjazdu i przekraczania przejazdu. W Polsce na przejazdach kolejowo-drogowych dochodzi dziennie do około 12 niebezpiecznych sytuacji spowodowanych niewłaściwym zachowaniem użytkownika drogi. Każda z nich potencjalnie może zakończyć się wypadkiem i ofiarami.

W ubiegłym roku doszło do 165 wypadków wskutek najechania pojazdu kolejowego na osoby podczas przechodzenia przez tory poza przejazdami i przejściami na stacjach i szlakach. W zdarzeniach tych zginęło 117 osób, o 5 mniej niż w 2022 r.

Wypadki wewnątrz systemu

W ramach samego sytemu kolejowego nadal jednym z największych problemów pozostają zdarzenia polegające na niezatrzymaniu pojazdu kolejowego w miejscu, w którym powinien się zatrzymać bądź uruchomieniu pojazdu kolejowego bez wymaganego zezwolenia. Określane są one jako zdarzenia SPAD – (ang. signal passed at danger). W roku 2023 było 165 zdarzeń SPAD (kategorii B04 i C44) na liniach kolejowych oraz bocznicach kolejowych. W porównaniu do 2022 r. oznacza to wzrost o 8,6%

Eliminacja błędów ludzkich jest ważna przy utrzymującej się liczbie zdarzeń typu SPAD, gdzie człowiek odgrywa kluczową rolę. Potrzebne są systemowe działania Jednym z nich jest wdrożenie Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) oraz wprowadzenie jego uproszczonej wersji Limited Supervision na szeroką skalę w sieci kolejowej – uważa dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Według Prezesa UTK na zmniejszenie liczby zdarzeń, do których doszło przez błąd ludzki, wpłynie zmiana w systemie szkolenia i weryfikowania wiedzy maszynistów. Rok 2023 był pierwszym rokiem funkcjonowania Centrum Egzaminowania i Monitorowania Maszynistów (CEMM) – stworzonego dzięki dofinansowaniu z Funduszy Europejskich. To projekt, który zapewnia nowy, przejrzysty system egzaminów na licencję i egzaminów na świadectwo dla kandydatów na maszynistę. Przeprowadza je Prezes UTK.

„Sprawozdanie ze stanu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym 2023” w formacie PDF można pobrać ze strony UTK.

Źródło: UTK

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz