Sektorkolejowy » 20 najpopularniejszych tras kolejowych w Polsce w 2023 r.

20 najpopularniejszych tras kolejowych w Polsce w 2023 r.

pzez Damian

Najwięcej pasażerów wybrało w 2023 r. trasę Gdańsk-Gdynia. Było to 5,4 mln osób. Kolejne pięć miejsc zajęły relacje, które swój początek miały w Warszawie. Listę 20 najpopularniejszych tras zamyka Poznań-Gniezno, na którą zdecydowało się 1 mln pasażerów.

W 2023 r. 5,4 mln pasażerów – średnio 14,8 tys. dziennie – wybrało podróż pociągiem między Gdańskiem a Gdynią. Wskaźnik wykorzystania kolei dla tej relacji wyniósł 7,4. Pomorska trasa zajęła pierwsze miejsce w zestawieniu 20 najpopularniejszych tras w Polsce w 2023 r. Na drugim miejscu – z liczbą pasażerów mniejszą o 2,1 mln – znalazła się relacja Warszawa-Siedlce. Korzystało z niej średnio 9 tys. osób dziennie, a relacyjny wskaźnik wykorzystania kolei wyniósł 1,7. Pierwszą trójkę zamyka trasa Warszawa-Skierniewice, którą wybrało 3,1 mln osób, a wskaźnik wykorzystania kolei był niższy tylko o 0,1 punktu procentowego w porównaniu z trasą do Siedlec. Korzystało z niej średnio 8,5 tys. pasażerów dziennie.

Tylko 6 pierwszych na liście tras obsługiwało powyżej 2 mln pasażerów w 2023 r. Każda kolejna to 1-1,9 mln osób w ciągu roku. Na tych trasach relacyjny wskaźnik wykorzystania kolei przekroczył 2 tylko w 3 przypadkach: Katowice-Tychy (4,3), Gdańsk-Tczew (2,6) i Katowice-Gliwice (2,7).

Tab. 1 Najpopularniejsze relacje podróży koleją według łącznej liczby pasażerów w 2023 r.

Relacjaliczba pasażerów w 2023udział % sprzedaży biletówrelacyjny wskaźnik wykorzystania kolei
mlnśrednia dzienna w tys.jednorazoweokresowe
Gdańsk – Gdynia5,414,8oferta przewoźników uniemożliwia podział według tej klasyfikacji7,4
Warszawa – Siedlce3,3924,18%75,82%1,7
Warszawa – Skierniewice3,18,529,83%70,17%1,6[1]
Warszawa – Kraków
Warszawa – Łódź2,15,874,24%25,76%0,8
Warszawa – Pruszków (dane Kolei Mazowieckich, WKD, bez danych SKM Warszawa)2,15,819,28%80,72%1,1
Kraków – Katowice1,95,3oferta przewoźników uniemożliwia podział według tej klasyfikacji1,8
Warszawa – Radom1,84,931,17%68,83%0,9
Katowice – Tychy1,74,8oferta przewoźników uniemożliwia podział według tej klasyfikacji4,3
Kraków – Tarnów1,74,7oferta przewoźników uniemożliwia podział według tej klasyfikacji1,9
Warszawa – Gdańsk
Gdańsk – Tczew1,43,941,3%58,7%2,6
Warszawa – Legionowo (dane nie uwzględniają pasażerów SKM Warszawa)1,43,811,04%88,96%0,7
Łódź – Zgierz1,43,734,37%65,63%1,9
Katowice – Gliwice1,23,467,14%32,86%2,7
Warszawa – Poznań100%
Wrocław – Poznań1,13,186,59%13,41%0,9
Wrocław – Legnica1,1373,74%26,26%1,4
Wrocław – Warszawa100%
Poznań – Gniezno12,657,61%42,39%1,6

Dane dotyczące przewozów, gdzie nie jest wskazana liczba pasażerów i pozostałych zmiennych, objęte były tajemnicą przedsiębiorstwa. W relacjach tych 100% lub blisko 100% udziałów w rynku ma jedna spółka PKP Intercity.

Źródło: UTK
Fot. Sektorkolejowy

Może Ci się spodobać

Zostaw komentarz