25 czerwca 2024 r. odbyło się posiedzenie Grupy Użytkowników ERTMS – zespołu składającego się z interesariuszy zaangażowanych we wdrażanie systemu. W spotkaniu uczestniczyli producenci urządzeń przytorowych i pokładowych, zarządcy infrastruktury, przewoźnicy kolejowi, jednostki notyfikowane, a także użytkownicy systemu – maszyniści czy dyżurni ruchu.
Grupa Użytkowników ERTMS została powołana w 2019 r. Jej zadania to m.in. poprawa koordynacji wdrażania ERTMS w Polsce, stworzenie forum wymiany doświadczeń z eksploatacji i realizacji projektów dotyczących ERTMS dla użytkowników systemu. Członkowie grupy zajmują się również analizowaniem doświadczeń europejskich we wdrażaniu ERTMS.
IX posiedzeniu Grupy Użytkowników ERTMS przewodniczył Prezes Urzędu Transportu Kolejowego dr inż. Ignacy Góra. Tematem dyskusji był nowy Krajowy Plan Wdrażania TSI Sterowanie, który został przyjęty przez Ministerstwo Infrastruktury w czerwcu 2024 r. Grupa zwróciła uwagę na potrzebę kontynuowania prac nad kompleksową strategią wdrażania ERTMS w Polsce, która obejmuje:
- podnoszenie bezpieczeństwa na całej sieci kolejowej w Polsce, a nie tylko na liniach kolejowych, które należą do sieci TEN-T;
- zapewnienie mechanizmów wsparcia dla przewoźników kolejowych, którzy zobowiązani są doposażać swoje pojazdy kolejowe w pokładowy ETCS.
Prezes UTK podkreślił, że jako krajowa władza bezpieczeństwa odpowiedzialna za monitorowanie bezpieczeństwa jest zobowiązany podejmować działania, które będą podnosić bezpieczeństwo kolei. Z tego powodu w 2020 r. została podjęta inicjatywa wypracowania rozwiązania, które pozwoli zastąpić SHP na polskiej infrastrukturze. Rozwiązaniem tym dla linii regionalnych o mniejszym natężeniu ruchu i mniejszej średniej prędkości jest ETCS poziomu 1 Limited Supervision.
Na posiedzeniu GU ERTMS spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zaprezentowała nową strategię sieciowego wdrożenia GSM-R w Polsce. Założenia tej strategii zostały przyjęte w nowym Krajowym Planie Wdrażania TSI Sterowanie. Podczas spotkania poruszone zostały także zagadnienia związane z harmonogramem przełączenia istniejącej instalacji do nowego węzła centralowego czy planowanej na III kwartał 2025 r. eksploatacji obserwowanej systemu GSM-R.
Potrzeba kontynuowania prac nad strategią podnoszenia bezpieczeństwa na liniach kolejowych poza siecią TEN-T i wyposażanie jej w ETCS poziomu 1 Limited Supervision, strategia wyposażania pojazdów kolejowych w urządzenia pokładowe ETCS oraz realizacja sieciowego projektu GSM-R to wyzwania na nadchodzące miesiące.
GU ERTMS tymi zagadnieniami będzie zajmować się również podczas kolejnego posiedzenia, które planowane jest w październiku 2024 r.
Podsumowanie wniosków z posiedzenia GU ERTMS.
Zobacz również: