W nocy z 31 października na 1 listopada tarcza Katarzyna wznowiła drążenie tunelu pod Łodzią, po wzmocnieniu gruntu pod budynkami Próchnika 44 oraz al. 1 maja 23 i al. 1 maja 21. Obecnie tarcza powoli przesuwa się w kierunku ul. Więckowskiego. Monitoring kamienic trwa przez 24 godziny na dobę.
Tarcza miała nieplanowany przestój od 6 września, kiedy zawaliła się część kamienicy przy al. 1 Maja 23. Wykonawca inwestycji, PBDiM w ciągu ostatnich dwóch miesięcy zrealizował niezbędne prace zalecone przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Łodzi tj. wzmocnił i ustabilizował podłoże gruntowe oraz budynki przy al. 1 Maja 21, 23 i ul. Próchnika 44. Działania te były konieczne do wykonania, aby umożliwić kontynuację budowy tunelu kolejowego.
Jak zapewniają Polskie Linie Kolejowe SA, priorytetem jest jak najszybszy powrót mieszkańców do swoich mieszkań, jak również zapewnienie bezpieczeństwa ludzi i budynków na całej trasie drążenia tunelu aż do dworca Łódź Fabryczna.
Po wyjechaniu tarczy, zespół rzeczoznawców ponownie oceni stan techniczny budynków i mieszkań. Jeżeli eksperci budowlani uznają, że jest bezpiecznie, relokowani mieszkańcy będą mogli wracać do swoich lokali.
Ostateczne decyzje dotyczące przyszłości oficyny prawej kamienicy Al. 1 Maja 23 zostaną podjęte po wyjechaniu tarczy spod budynku oraz po zrealizowaniu rozbiórki zawalonej części oficyny, usunięciu gruzowiska i wykonaniu ekspertyz.
Z informacji przesłanych przez PKP PLK wynika, że nadal obowiązującym terminem zakończenia inwestycji jest termin kontraktowy, czyli 2026 r.
Źródło: PKP PLK